Monday, 31 March 2014

NOSTALGIAKU : SYILING

Assalammualaikum w.b.t.
Siap masuk dalam 'peti harta karun' lagi..hikhik ;p 
Xnampak duit apa?
Sekarang nampak..?maap ler..hp xcanggih cemni la.. >,< 
Sekrang jelas?? ^,^
-1376-

Yang ni bukan Yaya punya..tapi arwah atuk Yaya yang punya...err..harusla kan..mana pulak jadi Yaya punya, cmne bleh dapat uet cenggini..huhu.. Tapi Yaya yang simpan. 'Curik' dari ayah Yaya..tanpa pengetahuannya..hihi ;p Xtau simpan nak buat apa..sebenarnya bukan elok sgt simpan barang lama ni.. Dengar macam ada orang beli barang2 lama ni..ada x? boleh gak Yaya jual..^,^ amboi sekati je nak jual..haha

Duit syiling je la...ada dari Singapore, India, China, Arab...eh, banyak negara plak..arwah atuk Yaya ni seorang 'traveller' kerr dulu? huhu..apa pun ianya tetap menjadi nostalgia Yaya... =)

Sekian,Wassalam...

Saturday, 29 March 2014

PREVIEW MOVIE : CAPTAIN AMERICA - THE WINTER SOLDIER!

Assalammualaikum w.b.t.

Ok. ni bukan nak review filem atau apa. Yaya saja je nak gtau aktviti Yaya hehe =D Pepagi sok je dah ade aktiviti..yeaa!! ^o^ Layan movie sensorang to release my tension @ stress..huhu SALAH SATU cara sebenarnya..ALONE.. why? don't ask why...seorang itu lebih baik..ermm =/

Sapa dah tengok? besh x? xtau? xpe2...sok yaya nak g tengok dah..best ke xbest ke, biar Yaya yang nilai sendiri..wahahah =p Selamat berhujung minggu ye kengkawan blogger ku sekalian... ^_^

-Latest pic-
Macam xcaya tahun ni umo da 25 (opsss ;p)..
Harap muke kat atas ni bleh kekal untuk 5tahun akan datang.ahaks! ^o^ 
tetibe plak selit gambo sendiri =_="

Sekian,Wassalam =)

p/s: eh itu je..???heeee=D

UPDATE-30/03/2014
Dah tengok movie..memang BESHHH.. ^,^ bagi Yaya..lau korang tengok xtau la cmne kan.. =D heeee

Friday, 28 March 2014

DOA PILIHAN : DIBERI RAHMAT DENGAN AL-QURAN

Assalammualaikum w.b.t.
Antara 15 keutamaan Al-Quran (menurut hadis)
Dari Abu Umamah ra. dia berkata: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda,
"Bacalah Al Qur'an sesungguhnya ia akan datang di hari Kiamat 
menjadi syafaat (penolong) bagi pembacanya." 
(Riwayat Muslim)

Dari Usman bin 'Affan ra. telah berkata: Rasulullah saw. bersabda, 
"Sebaik-baik manusia di antara kamu adalah orang 
yang mempelajari Al Qur'an dan mengajarkannya." 
(Riwayat Bukhari)

Dari Umar bin al Khatthab ra. bahwa Nabi Muhammad saw. bersabda,
"Sesungguhnya Allah mengangkat (martabat) sebagian orang dan 
merendahkan sebagian lainnya dengan sebab Al Qur'an." 
(Riwayat Muslim)

Dari Ibnu 'Abbas ra. beliau berkata: Rasulullah saw. bersabda, 
"Sesungguhnya orang yang tidak ada dalam dirinya sesuatu pun 
dari Al Qur'an laksana sebuah rumah yang runtuh." 
(Riwayat Tirmizi, beliau berkata: Hadits ini hasan sahih)

Dari Abdullah bin 'Amru bin Al 'Ash ra. dari Nabi Muhammad saw. beliau bersabda, 
"Akan dikatakan kepada orang  yang membaca Al Qur'an: Baca, 
tingkatkan dan perindah bacaanmu sebagaimana kamu memperindah urusan di dunia, 
sesungguhnya kedudukanmu pada akhir ayat yang engkau baca."
(Riwayat Abu Daud dan Tirmizi, beliau berkata: Hadits ini hasan sahih)

Dari 'Uqbah Bin 'Amir ra. berkata; Rasulullah saw. keluar dan kami berada di beranda masjid. Beliau bersabda: "Siapakah di antara kalian yang tiap hari ingin pergi ke Buthan atau 'Aqiq dan kembali dengan membawa dua ekor unta yang gemuk sedang dia tidak melakukan dosa dan tidak memutuskan hubungan silaturahmi?" Kami menjawab, "Kami ingin ya Rasulullah" Lantas beliau bersabda, "Mengapa tidak pergi saja ke masjid; belajar atau membaca dua ayat Al Qur'an akan lebih baik baginya dari dua ekor unta, dan tiga ayat lebih baik dari tiga ekor unta, dan empat ayat lebih baik dari empat ekor unta, demikianlah seterusnya mengikuti hitungan unta."(Riwayat Muslim)

Dari Ibnu Mas'ud ra. bahawasanya Nabi Muhammad saw. bersabda, 
"Yang paling layak mengimami kaum dalam shalat adalah mereka 
yang paling fasih membaca Al Qur'an."
(Riwayat Muslim)


Dari Jabir bin Abdullah ra. bahawasnya; Ketika Nabi Muhammad saw. mengumpulkan dua mayat laki-laki diantara korban perang Uhud kemudian beliau bersabda, "Siapa diantara keduanya yang lebih banyak menghafal Al Qur'an?" dan ketika ditunjuk salah satunya beliau mendahulukannya untuk dimasukkan kedalam liang lahad.(Riwayat Bukhari, Tirmizi, Nasa'i & Ibnu Majah)

Dari Imran bin Hushoin bahawa beliau melewati seseorang yang sedang membaca Al Qur'an kemudian dia berdoa kepada Allah lalu ia kembali membaca, lantas dia berkata aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda, 
"Barangsiapa yang membaca Al Qur'an maka berdoalah kepada Allah
dengan Al Qur'an karena sesungguhnya akan datang beberapa kaum 
yang membaca Al Qur'an dan orang-orang berdo'a dengannya."
(Riwayat Tirmizi, beliau berkata : Hadits ini hasan)

Dari Ibnu Mas'ud ra. ia berkata: 
Barangsiapa membaca satu huruf dari Al Qur'an maka baginya satu kebaikan, 
dan satu kebaikan sama dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud 
'Alif, Laam, Miim' satu huruf, melainkan Alif satu huruf, Laam satu huruf dan Miim satu huruf. 
(Riwayat Ad Darami dan Tirmizi, beliau berkata hadits ini hasan sahih)

Dari Nawwas bin Sam'an ra. telah berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, 
"Di hari Akhirat kelak akan didatangkan Al Qur'an dan orang yang membaca dan mengamalkannya, didahului dengan surat Al Baqarah dan Surah Ali 'Imran, 
kedua-duanya menjadi hujjah (pembela) orang yang membaca dan mengamalkannya."
(Riwayat Muslim)

Dari Aisyah ra. telah berkata: Rasulullah saw. bersabda, 
"Orang yang membaca Al Qur'an dengan terbata-bata (gagap) karena susah, 
akan mendapat dua pahala."
(Riwayat Bukhari & Muslim)

Dari Ibnu Umar ra. dari Nabi Muhammad saw. telah bersabda, 
"Tidak boleh iri kecuali pada dua perkara: Laki-laki yang dianugerahi (kefahaman yang sahih tentang) Al Qur'an sedang dia membaca dan mengamalkannya siang dan malam, dan laki-laki yang dianugerahi harta sedang dia menginfakkannya siang dan malam."
(Riwayat Bukhari & Muslim)
Dari Barra' bin 'Azib ra. telah berkata: Seorang laki-laki membaca surat Al Kahfi dan di sisinya ada seekor kuda yang diikat dengan dua tali panjang, tiba-tiba ada awan melindunginya dan semakin mendekat dan kudanya menjauhinya. Pagi-paginya laki-laki itu mendatangi Nabi Muhammad saw. dan menceritakan peristiwa tersebut, maka beliau bersabda, "Itu adalah ketenangan yang turun karena Al Qur'an."
(Riwayat Bukhari & Muslim)
SUBHANALLAH
Jangan lepaskan antara ganjaran terbesar yang kita boleh dapat dengan membaca Al-Quran dan mengamalkan isi kandungannya ye. =) 

Lepas habis baca Al-Quran, jangan lupa berdoa juga, mudah-mudahan apa yang kita baca mendapat rahmat dari Allah SWT. ^_^ InsyaAllah.
p/s: masa sekolah rendah agama dulu selalu baca doa ni sambil berlagu.. =D

Rajin-rajin la kita mengamalkannya ye..
Sekian,Wassalam =)

Tuesday, 25 March 2014

MANISNYA UJIAN DARI-NYA

Assalammualaikum wbt.

Kebelakangan ni banyak yang kita dengar, kita lihat mengenai tragedi-tragedi yang telah menimpa dan dihadapi oleh orang-orang disekeliling kita..yang terbaru mengenai tragedi MH370. Sama-sama kita sedekahkan AL-FATIHAH pada saudara kita yang berada dalam tragedi tu.

Yaya pun sebenarnya tak terlepas dari masalah. Tapi Yaya tau bukan Yaya je..semua orang pun sama kan. Masing-masing ada masalah yang dihadapi. Ucapkanlah ALHAMULILLAH..ini salah satu tanda dan petunjuk dari-NYA untuk memberitahu kita bahawa DIA ingat kita, menyayangi kita dan sentiasa ada untuk kita. Paling penting DIA mahu kita sentiasa kembali dan ingat pada-NYA!
Memang pahit untuk terima, tapi walau macamana pun hati dan IMAN kita kena kuat. PERCAYA semua yang terjadi DIA telah takdirkan. Hanya DIA tahu apa yang terbaik untuk diri kita. Hanya DIA tahu samada kita boleh menghadapinya atau tidak. BERSANGKA BAIK lah pada-NYA..InsyaAllah. Kita akan merasa betapa manisnya ujian yang diberi oleh Allah SWT itu pada kita.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” 
(Surah Al-Baqarah : 214)

“Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,”  
(Surah Al-Mulk : 2)

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo′a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma′aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.” 
(Surah Al-Baqarah : 286)
Amin..
Dalam hadis pula ada meriwayatkan:
Sesungguhnya Allah 'Azza wajalla bila menyenangi suatu kaum Allah menguji mereka. Barangsiapa bersabar maka baginya manfaat kesabarannya dan barangsiapa murka maka baginya murka Allah. 
(HR. Tirmidzi)

Tiada seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, kecuali Allah mencatat baginya kebaikan dan menghapus darinya dosa. 
(HR. Bukhari)

Barangsiapa dikehendaki Allah kebaikan baginya maka dia diuji (dicoba dengan suatu musibah) 
(HR. Bukhari)

Seorang hamba memiliki suatu derajat di surga. Ketika dia tidak dapat mencapainya dengan amal-amal kebaikannya maka Allah menguji dan mencobanya agar dia mencapai derajat itu. 
(HR. Ath-Thabrani)

Apabila Allah menyenangi hamba maka dia diuji agar Allah mendengar permohonannya (kerendahan dirinya). (HR. Al-Baihaqi)

Barangsiapa ditimpa musibah dalam hartanya atau pada dirinya lalu dirahasiakannya dan tidak dikeluhkannya kepada siapapun maka menjadi hak atas Allah untuk mengampuninya
(HR. Ath-Thabrani)

Barangsiapa diuji lalu bersabar, diberi lalu bersyukur, dizalimi lalu memaafkan dan menzalimi lalu beristighfar maka bagi mereka keselamatan dan mereka tergolong orang-orang yang memperoleh hidayah. 
(HR. Al-Baihaqi)
Hanya untuk renungan dan peringatan bersama...
Sekian,Wassalam...

Monday, 24 March 2014

APA KHABARMU DISANA?

Assalammualaikum w.b.t.

Isnin datang lagi..hehe ada rasa malas2 ke hari ni..aipp!! xbaik tau.jangan macam tu, hari Isnin ni antara hari yang baik tau..Yaya dulu xsuka juga bila hari Isnin datang tapi bila difikir-fikirkan, hari Isnin ni la pemimpin kesyangan kita, Nabi Muhammad SAW dilahirkan dan pada hari Isnin ni juga la baginda menerima wahyu pertama (HR Muslim), semua amal perbuatan umat diperlihatkan kepada Rasulullah SAW pada hari Isnin, lagi kita juga disunatkan puasa pada hari Isnin dan Khamis. 
Rasulullah pernah bersabda dari Abu Hurairah ra:
"Dibentangkan amalan-amalan dihadapan Allah pada hari Isnin dan Khamis. Maka aku menyukai  dibentang amalanku (dihadapan Allah) pada ketika aku berpuasa." 
(HR Tirmizi) 
SUBHANALLAH. Itu antara kelebihan hari Isnin ni..sebab tu la Yaya dah xmau xsuka hari Isnin macam sebelum ni..kita kena suka hari Isnin..meh sama2 sebut 'WE LOVEEE MONDAY!' hehe....ntah pape la Yaya ni kan.. =p

Actually, Yaya buat entri ni just nak tanya khabar kengkawan blogger ni..yang datang jenguk blog Yaya.. Bukan apa, korang perasan tak Yaya dah bertambah kurang update entri..dahla sebelum ni kurang pon ni bertambah kurang..huhu =( nak kata sibuk, em cam biasa la mungkin sebab Yaya dah jrang buka/update blog kot.. 

So, apa khabar korang? Harap sihat2 la ye. Yaya ok je.ALHAMDULILLAH =) Harap juga korang still rajin update entri juga ye. InsyaAllah kalau Yaya xde update entri pon Yaya akan melawat kengkawan blogger ni..tapi SYARAT kena rajin singgah MELAWAT Yaya jugak tau! hoho ^o^ Ok la..itu saja. Selamat Hari Isnin..! Dan Selamat Berpuasa juga pada sesiapa yang puasa hari ni..ok! ^,^

Sekian,Wassalam =)   

Friday, 14 March 2014

RENUNGAN : MASA LALU

Assalammualaikum w.b.t.

MASA LALU..sememangnya terlalu banyak dosa-dosa yang telah dilakukan..samada sedar atau tidak, kecil mahupun besar, yang disengaja atau tidak sengaja dilakukan..semua kerana kita terlalu jahil dalam agama..mempelajari tanpa mendalaminya..

Semua orang pernah melakukan kesilapan...tidak ada orang yang sempurna. Kita bukan MALAIKAT, yang tidak punya nafsu dan hidup semata-mata kerana Allah SWT, yang bertasbih, memuji Allah SWT berjuta, beribu tahun tanpa henti..Kita juga bukan RASUL..


“Setiap anak adam itu melakukan kesalahan, sebaik-baik yang melakukan kesalahan adalah yang bertaubat.” 
Hadith riwayat Ahmad, Tirmidzi dan Ibn Majah.



Tapi Allah SWT telah berfirman: 
“Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” 
(QS az-Zumar: 53).

SUBHANALLAH..

Allah itu Maha Pengampun..Maha Penyayang pada hamba yang sentiasa ingin berubah kepada kebaikan dan bertaubat menginsafi segala kesilapan, kesalahan dan dosa yang telah dilakukan asalkan hambaNYA itu melakukan taubat sebenar-benar taubat..asalkan hambaNYA tidak pernah sekali-kali berputus asa sentiasa mengharap pengampunan dan rahmat dari NYA.. 
Firman Allah SWT:
“Sesungguhnya Rabb-mu maha luas pengampunan-Nya” 
(QS an-Najm: 33).


Jadi, apa lagi perlu ditunggu..selagi masih boleh bernafas, selagi matahari belum terbit dari barat dan selagi pintu taubat masih terbuka, segeralah bertaubat dan berjanjilah pada diri, pada Allah SWT yang kita xkan sekali-kali mengulangi kesalahan dan dosa yang telah dilakukan..INGAT, berusaha untuk berubah dan jadi yang terbaik sehabis mampu, dan jangan pernah putus asa mengharap pada Allah SWT..

Renung-renungkan...
Sekian,Wassalam

Wednesday, 12 March 2014

NOSTALGIAKU : WARNA

Assalammualaikum w.b.t.

Kali ni nostalgia Yaya tentang kaler@warna..hehe Mungkin bukan pada semua orang tapi bagi Yaya dah jadi nostalgia. SEBAB xpernah sentuh kaler@warna ni berapa tahun dah...last guna masa kat kolej..4tahun yang lepas itu pun xingat time bila and guna untuk apa..haha..tapi rasa guna untuk buat projek la kan ^,^ 

Antara warna pensel yang masih 'selamat' dengan Yaya ^o^
Jarang orang beli kaler ni kan..huhu..
Haa..yang ni gak yang femes..memang suka kaler dier ^o^

Tapi paling ingat masa kecik2 dulu la..budak mana tak suka 'mengalerrrr' ni kann..dah luki mestila nak mewarna..tapi memang fail..fail untuk menampakkan lukisan yang diwarna tu cantik..hoho nampak sangat takda bakat mewarna..tapi itu kalau guna warna pensel tu, lau guna 'water colour' tu haa, memang 'likeee' sangaat..^,^ xdelah pakar tapi boleh la nampak menarik tapi xtertarik..huhu Lepas tu selain warna, ada 1 lagi benda..
Taraaaa....
Tau kan apa ni..hehe femes dulu terutama bila nak buat FOLIO ^o^

Ok. tu je untuk tatapan...apapun still akan simpan..xtau sampai bila, untuk bagi genarasi akan datang guna plak kot..haha (mungkin xkan guna cenggini lagi..huuuu)

Sekian,Wassalam =)

Tuesday, 11 March 2014

RESEPI : AGAR-AGAR ROTI MILO (TANPA TELUR)

Assalammualaikum w.b.t.

Dari hari Sabtu mencari resepi yang guna bahan utamanya ROTI. Sebab apa tau, roti kat umah dah expired tapi lum 'basi' lagi..haha tolong jangan ikut macam Yaya ye..erk  daripada terbuang camtu je baik lah dibuat masak apa yang patut. Yang boleh dimakan. ^o^ Resepi puding or agar-agar la kan. Lama cari tapi xda. Banyak sebenarnya tapi xda yang Yaya nak. Yaya nak resepi yang senang, xda guna telur. Sudahnya Yaya re-create sendiri resepi yang sedia ada. Diolah dari resepi yang INI. hehe.Alhamdulillah walaupun baru 1st time cuba sedap jek. ^,^ Mak Yaya pon kata sedap. Rasa roti!


Bahan-bahan:
Roti - 8-10 keping (agak-agak je la 1 buku tu pun boleh ^o^)
20g-25g agar-agar stripe
3 cawan air
1 tin susu cair
8 sudu besar gula @ secukup rase
2 sudu besar horlick (Yaya guna 1 paket horlick 3 in 1 je..=D)
1 sudu makan butter
1 sudu kecil esen vanilla

Tambahan:
*Coklat masakan @ apa2 coklat yang korang suka..nak masuk coklat Cadbury@kit kat ke dan sewaktu dengannya pun boleh..lagi sedap+menarik+tertarik rasa..hehe (optional je)
*Coklat kit kat - 2 keping: dipotong kecil2. 
(lebih pun boleh. setakat nak buat tabur atas agar2 tu je..^,^)

Cara-cara:
- Ambil roti yang 8-10 keping@1buku tu, masuk dalam blender, campur 1 tin susu cair, horlicks dan blend sampai semua lunyai sebati..
- Gunting agar-agar kecil-kecil kemudian rendam sekejap. Toskan airnya lalu masak dengan 3 cawan air sampai agar-agar larut.
- Tambahkan gula, kacau lagi.
- Masukkan bahan-bahan yang dah diblend, esen vanilla dan gula. Kacau selalu dengan api sederhana sampai mendidih. Rasa sikit untuk tau manis ke x. Ikut rasa korang nak manis ke x ye =)
- Masukkan agar-agar dalam loyang @ bekas, Biarkan seketika sebelum hiaskan dengan coklat yang dah dipotong kecik-kecik tu atas agar-agar. 

Note: Biar agar2 tu sejuk sikit baru tabur coklat kat atas. Kalau panas-panas tuang dalam bekas da tabur coklat memang terus tenggelam la coklat tu..huhu. ok! 

Selamat mencuba! ^o^ cube la sangaaaattt ;p
Sekian,Wassalam =)

Saturday, 8 March 2014

DOA PILIHAN : UNTUK IBU BAPA

Assalammualaikum w.b.t.

Doa ni sangat popular. Dari kecil lagi sudah diajar,kan. Tiap kali habis solat pasti akan baca. Tak salah rasanya Yaya nak share lagi sekali sebab baca terjemahan Al-Quran tadi, dengan takdirNYA ada baca tentang adab pergaulan @ pada ibu bapa..jadi nak kongsikan bersama.. =)
Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan 'AH' dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia."

"Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan ucapkanlah "WAHAI TUHANKU, KASIHANILAH MEREKA KEDUANYA, SEBAGAIMANA MEREKA BERDUA TELAH MENDIDIK AKU WAKTU KECIL".
Surah Al-Israa' : 23-24

Sayangi dan hargai ibu bapa selagi hayat masih ada..mungkin ada ramai orang yang punya ibu bapa angkat atau yang punya ibu bapa kandung tapi 'kurang baik'..apapun, mereka adalah orang telah melahirkan kita dengan susah payah, menjaga sehingga dewasa, beri kehidupan yang baik atau tidak itu belakang kira tapi Allah dah PERINTAHkan, BERBUAT BAIK PADA IBU BAPA, JAGA DENGAN KASIH SAYANG, xkan kita nak langgar perintah Allah SWT?? 

Kesimpulannya, jika kita sekarang bukan anak yang baik, berubahlah untuk jadi anak yang baik, sekurangnya MENCUBA untuk jadi yang terbaik dan buat yang terbaik untuk mereka semampu diri kita..InsyAllah.. =) Semoga kita dapat menjadi anak yang soleh@solehah yang 'menyejukkan' perut ibu yang telah mengandungkan kita..aminn

p/s: peringatan untuk diri sendiri.

Sekian,Wassalam =)

Thursday, 6 March 2014

RENUNGAN: WAHAI ISTERI....

Assalammualaikum w.b.t.

Wahai isteri.....
andai kita direzekikan oleh Allah SWT mendapat suami yang "buta agama" atau jahil agamanya....jangan sesekali kita menyesal kerana firman Allah SWT :

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.”
(Surah Al-Baqarah ; Ayat 216)

Wahai isteri.....
berbahagialah kerana itu bermakna Allah memilih kita untuk membimbing seorang insan yang bergelar suami. Suami bukan lagi jahil sekiranya dia berusaha meningkatkan lagi pengetahuan agamanya. Mungkin ada sebab Allah menjodohkan kita dengannya. Setiap kejadian ada hikmahnya. Hanya Allah yang Maha Mengtahui.

“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu berdukacita (bersedih hati terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.”
(Surah Ali Imran ; Ayat 139)

Wahal isteri.....
andai kita direzekikan oleh Allah SWT mendapat suami yang kurang didikan agamanya, janganlah kecundang. Jangan sesekali kita cuba banding-bandingkan suami kita dengan suami orang lain. JANGAN. Tak perlu memilih yang sempurna kerana hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Tiada salahnya pun andai kita mendidik suami kita 

“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada golongan Mukmin (orang-orang yang beriman) akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan balasan bahawa mereka akan beroleh Syurga.” (Surah At-Taubah ; Ayat 111)

Maka, bersabarlah wahai para isteri. Jangan berhenti berdoa pada Allah SWT. Sesungguhnya Allah Azza wa jalla itu Maha Mendengar.

“Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar."
(Surah At-Taubah ; Ayat 129)

(sumber: FB)
Sekian,Wassalam..

Popular Posts