Tuesday, 25 March 2014

MANISNYA UJIAN DARI-NYA

Assalammualaikum wbt.

Kebelakangan ni banyak yang kita dengar, kita lihat mengenai tragedi-tragedi yang telah menimpa dan dihadapi oleh orang-orang disekeliling kita..yang terbaru mengenai tragedi MH370. Sama-sama kita sedekahkan AL-FATIHAH pada saudara kita yang berada dalam tragedi tu.

Yaya pun sebenarnya tak terlepas dari masalah. Tapi Yaya tau bukan Yaya je..semua orang pun sama kan. Masing-masing ada masalah yang dihadapi. Ucapkanlah ALHAMULILLAH..ini salah satu tanda dan petunjuk dari-NYA untuk memberitahu kita bahawa DIA ingat kita, menyayangi kita dan sentiasa ada untuk kita. Paling penting DIA mahu kita sentiasa kembali dan ingat pada-NYA!
Memang pahit untuk terima, tapi walau macamana pun hati dan IMAN kita kena kuat. PERCAYA semua yang terjadi DIA telah takdirkan. Hanya DIA tahu apa yang terbaik untuk diri kita. Hanya DIA tahu samada kita boleh menghadapinya atau tidak. BERSANGKA BAIK lah pada-NYA..InsyaAllah. Kita akan merasa betapa manisnya ujian yang diberi oleh Allah SWT itu pada kita.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” 
(Surah Al-Baqarah : 214)

“Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,”  
(Surah Al-Mulk : 2)

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo′a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma′aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.” 
(Surah Al-Baqarah : 286)
Amin..
Dalam hadis pula ada meriwayatkan:
Sesungguhnya Allah 'Azza wajalla bila menyenangi suatu kaum Allah menguji mereka. Barangsiapa bersabar maka baginya manfaat kesabarannya dan barangsiapa murka maka baginya murka Allah. 
(HR. Tirmidzi)

Tiada seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, kecuali Allah mencatat baginya kebaikan dan menghapus darinya dosa. 
(HR. Bukhari)

Barangsiapa dikehendaki Allah kebaikan baginya maka dia diuji (dicoba dengan suatu musibah) 
(HR. Bukhari)

Seorang hamba memiliki suatu derajat di surga. Ketika dia tidak dapat mencapainya dengan amal-amal kebaikannya maka Allah menguji dan mencobanya agar dia mencapai derajat itu. 
(HR. Ath-Thabrani)

Apabila Allah menyenangi hamba maka dia diuji agar Allah mendengar permohonannya (kerendahan dirinya). (HR. Al-Baihaqi)

Barangsiapa ditimpa musibah dalam hartanya atau pada dirinya lalu dirahasiakannya dan tidak dikeluhkannya kepada siapapun maka menjadi hak atas Allah untuk mengampuninya
(HR. Ath-Thabrani)

Barangsiapa diuji lalu bersabar, diberi lalu bersyukur, dizalimi lalu memaafkan dan menzalimi lalu beristighfar maka bagi mereka keselamatan dan mereka tergolong orang-orang yang memperoleh hidayah. 
(HR. Al-Baihaqi)
Hanya untuk renungan dan peringatan bersama...
Sekian,Wassalam...

24 comments:

  1. mudah2an setiap ujian tu bleh menjadi kifarah kpada dosa2 kita., aminnn., :D

    ReplyDelete
  2. penantian tu suatu yang memahitkan. Semoga Allah permudahkan segalanya.

    ReplyDelete
  3. Sekiranya kita rasa kita dah cukup malang ketahuilah ada yang lain lagi lebih malang dari kita...
    Takziah untuk mangsa TragediMH370..

    ReplyDelete
  4. Salam sis...

    Aamiin Allahmumma Aamiin...semoga kita semua kekal tabah dalam ujianNya :)

    ReplyDelete
  5. apa pun ujian dari-Nya kita take it positively dan bersangka baik lah pada Allah.. Jangan merungut.. (note to self jugak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..btul tu..
      ALLAH je pe yang tbaik utk diri kita =)

      Delete
  6. al-fatihah.. Semoga kita berada dalam golongan orang yang sentiasa diberi hidayah allah. Ujian allah mendekaktkan diri kita denganNya.

    ReplyDelete
  7. Sometimes Allah SWT takes everything from you so that you may turn to Him. And sometimes, Allah SWT places certain people who let you down in your life to teach you that you should never depend on anyone but Him. Allah SWT will never let you down.

    Taufiq singgah sini ye :) Jemput singgah blog Taufiq awksweetgitu.blogspot.com :) Support each other =)


    ReplyDelete
  8. Semoga Allah permudahkan laluan kita :)

    ReplyDelete
  9. Betul tu.. moga setiap perkara yang terjadi menjadi pengajaran pada kita..
    Setiap apa yg terjadi ada hikmah nyer.. Allah Taala adalah Mah Mengetahui segala2 nyer..

    ReplyDelete
  10. semoga dipermudahkan semuanya untuk kita, untuk mereka dan untuk sesiapa sahaja

    ReplyDelete
  11. Semoga diberi keredhaan, InshaAllah

    ReplyDelete
  12. setiap ujian Allah pasti ada hikmahnya.. mudah2an..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah..segala ya DIA beri juga adlh yang tbaik utk kita,kan =)

      Delete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016