Friday, 29 December 2017

ANDAI AKU DAPAT KEMBALI KE DUNIA....

Assalammualaikum wbt
Salam Jumaat.
10 Rabiulakhir 1439h

Katakanlah kita dah mati, kalau Allah bg kita peluang utk hidup balik dan boleh buat satu amalan sahaja, apakah amalan yang  kita akan buat?

Adakah solat?? Baca Quran? Selawat? Sedekah? Atau puasa?_

Mari kita baca jawapannya..

Kupasan Kitab Ziarah ke Alam Barzakh (Al Imam Jalaluddin As-Suyuti)

KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH 
SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?

1) Sebagaimana firman Allah,

"...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku 
ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." 
(surah al munafiqun:10)
Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dapat solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?

Seorang ulama berkata, 

"Tidaklah seseorang yang telah mati itu menyebut untuk bersedekah melainkan 
kerana kehebatan pahala yang telah dilihatnya selepas kematiannya.."


2) Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti

3) Bersedekahlah untuk saudaramu yang telah pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap untuk kembali ke dunia untuk bersedekah dan melakukan amalan soleh.


4) Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dengan bersedekah.

5) Bersedekahlah. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kepada orang yang bersedekah. 

6) Adakah anda pernah membaca tentang faedah bersedekah?

- Amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga
- Sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan
- Pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka
- Sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur
- Sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)
- Sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dapat menggandakan kebaikan.
- Sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat
- Sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)
- Sedekah menjadi punca keampunan terhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan
- Sebagai pembawa berita gembira tentang pengakhiran yang baik dan punca doa malaikat buatnya
- Orang yang bersedekah adalah orang yang terbaik di kalangan manusia.
- Pahala sedekah pula adalah untuk semua yang berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)
- Pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar
- Org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa
- Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi.
- Sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati
- Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan.
- Bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia.
- Sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan
- Sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh
- Sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian
- Pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2.

*Dan sebaik2 sedekah sekarang ini ialah KAMU berkongsi maklumat ini dengan sahabat-sahabat, para saudaramu yang lain dengan niat bersedekah*

MasyaAllah... jadi jom sama sama kita amalkan amalan BERSEDEKAH ini. Semoga Allah Allah menerima segala amal ibadah kita ..Amin. InsyaAllah.

Sekian perkongsian di tengahari Jumaat ini, mudah-mudahan penyampaian ini masuk ke hati ya?InsyaAllah. Yang baik semua dari Allah, yang buruk adalah dari kelemahan iman Yaya sendiri. 
Wallahuaklam bissawab....

Sekian,Wassalam =)



Thursday, 28 December 2017

6 PANDUAN UNTUK IBU BAPA SEMASA PERCUTIAN BERSAMA ANAK HIPERAKTIF

Assalammualaikum w.b.t.

Cuti persekolahan masih berbaki beberapa hari. Bagaimana perancangan anda membawa anak-anak bercuti dalam keadaan yang padat dengan orang sekeliling?

Anda ingin pergi, sama ada untuk pergi bercuti pendek atau perjalanan jalan kembali ke kampung halaman anda, tetapi anda tidak boleh meninggalkan raksasa kecil kesayangan anda berseorangan (Hanya Tuhan tahu apa bencana yang mungkin berlaku apabila anda tidak berada di sekeliling mereka!).

Sekiranya anda tertanya-tanya bagaimana untuk mengawal anak-anak anda yang hiperaktif, lihat di sini bagaimana untuk mengurangkan tekanan namun memaksimumkan keseronokan bersama!

Berikut adalah panduan bagaimana untuk menarik semuanya bersama sebagai ibu bapa yang bertanggungjawab dan menyeronokkan!

1. Rancang Perjalanan Dengan Anak Anda

Biarkan anak anda membantu anda dalam merancang perjalanan anda. Termasuk pilihan mereka dalam apa yang perlu dilakukan, apa yang harus dimakan, dan yang paling penting, ke mana hendak pergi.
Anda juga boleh menawarkan pilihan kepada anak anda. Ini baik untuk mengelakkan anak anda daripada membuat perangai apabila merasa bosan. "Anda hanya ikut mummu, ok?" berkemungkinan menjadi sesuatu yang tidak digalakkan untuk anak anda.

2. Sediakan Strategi Untuk Menangani Perangai Anak Anda!


Anda boleh merancang permainan semasa dalam perjalanan, menunggu penerbangan atau ketika berada di atas kapal.
Jangan lupa bawa mainan yang mudah dibawa atau yang diminati untuk membiarkan anak anda teralih daripada kebosanannya. Alat elektronik audiovisual juga boleh dibawa sepanjang perjalanan untuk pilihan hiburan anak anda.
Bawa makanan ringan untuk mereka mengunyah supaya tumpuan mereka akan berada pada deria mereka terhadap apa yang mereka makan.

3. Menyediakan Peraturan-peraturan Tingkah Laku Sebelum Meninggalkan Rumah


Sebelum perjalanan anda bermula, tetapkan peraturan untuk anak anda mengikuti. Anda boleh memberitahu mereka alasan anda menetapkan peraturan, seperti, "ia akan menjadi lebih menyeronokkan untuk kami dan kami boleh pergi ke akuarium lebih awal!" Dan lain-lain. Bincangkan akibat dari sebarang tingkah laku yang buruk dengan anak anda juga!
Anda juga boleh membuat carta ganjaran, atau hadiah ringkas sebagai hadiah jika mereka berbuat seperti yang anda katakan. Ini akan menggalakkan kelakuan baik dari anak anda juga!
Ini sangat membantu kanak-kanak, terutamanya bagi mereka yang mempunyai ADHD, yang mengadu bahawa orang dewasa tidak memberi perhatian kepada mereka sehingga mereka melakukan sesuatu yang salah. Oleh itu, pujilah mereka kerana tingkah laku mereka yang baik!

4. Memaklumkan Orang Lain Atas Tingkah Laku Anak Anda


Adalah dinasihatkan untuk bepergian dengan seseorang yang anda dekat dengan, kakak anda, suami atau isteri anda, rakan zaman kanak-kanak terbaik anda, atau sesiapa sahaja yang dapat memahami situasi anda dengan lebih baik.
Di samping itu, dalam penerbangan misalnya, apabila mungkin, isyarat petugas penerbangan pada keadaan anda supaya mereka sedar akan apa-apa keperluan yang diperlukan untuk bantuan tambahan.
Dalam keadaan di mana anak anda tiba-tiba hilang dan anda mula panik, mungkin ada orang yang melihat anak anda dan mengetahui keadaan anda, yang bertemu dengan roam kecil di tempat lain.

5. Utamakan Keselamatan, dan Menyesuaikan Aktiviti Harian Kepada Corak Tingkah Laku Anak Anda


Sudah tentu, keselamatan harus diutamakan! Pergi ke tempat yang selamat untuk anak anda mengikut keadaannya. Contohnya, jika anak anda mempunyai kebimbangan yang tinggi di tempat-tempat yang sesak, bawa anak anda ke tempat yang kurang popular tetapi mesra pelancong.
Selain itu, anda boleh mengetahui tentang penginapan yang ada yang mesra kanak-kanak. Untuk penerbangan, anda boleh menyemak peruntukan pra-persediaan, tempat duduk berhampiran lorong, di bahagian jauh atau paling depan.

6. Menjangka Masa Rehat yang Berterusan dan Sesuai


Semasa perjalanan atau dari tempat ke tempat-tempat, hantarkan rehat pendek yang diperlukan untuk anak anda pergi ke tandas, mendapatkan makanan, atau berehat (terutamanya semasa anda berjalan kaki).
Walaupun anda mungkin perlu tidur lewat atau bangun lebih awal daripada anak anda, jangan lupa untuk tidur sedikit untuk diri anda sendiri! Paling penting, jangan lupa bahawa anak anda perlu tidur!
Biarkan anak anda tidur nyenyak sepanjang perjalanan anda untuk memastikan keperluan fizikalnya, serta memberi anda ketenangan fikiran pada keesokan harinya, kerana tidur yang baik ≠ saat-saat riang!

(Sumber : mydoc )
Harap yang membaca dapat manfaat dan info yang diperlukan.
Sekian,Wassalam =)

9 AMALAN HINDAR SIHIR DAN GANGGUAN SYAITAN

Assalammualaikum wbt

9 AMALAN HINDAR SIHIR DAN GANGGUAN SYAITAN



1. Makan Tamar ‘Ajwah dan Tamar Madinah

Amalkan memakan tamar (kurma) ‘ajwah dan jika boleh makan bersama tamar madinah. Sekiranya anda tidak boleh mendapatkan kedua-dua jenis tamar tersebut, makanlah apa-apa jenis tamar yang ada supaya menepati sabda Rasulullah s.a.w yang berbunyi:

“Barang siapa yang memakan tujuh biji tamar’ajwah, 
dia tidak akan mendapat sebarang kemudaratan racun atau sihir yang terkena pada hari itu”.
(Hadis Riwayat Al Bukhari)

2. Berwuduk Sebelum tidur

Sihir tidak akan memberi sebarang kesan terhadap seseorang muslim yang mempunyai wuduk. Setiap muslim yang berwuduk akan sentiasa dikawal ketat oleh para Malaikat sebagaimana diperintahkan oleh Allah S.W.T kepada meraka. 

Sabda Rasulullah SAW maksudnya: 

“Sucikanlah jasad-jasad ini mudah-mudahan Allah akan menyucikan kamu, 
Kerana sesungguhnya tiada seorang pun dari mereka yang bersuci terlebih dahulu sebelum tidur, melainkan anda bersamanya” 

Malaikat tersebut tidak akan pernah terlali walaupun sedetik untuk mengucapkan doa:

“Ya Allah!Ampunilah dosa hambaMu ini kerana dia telah tidur dalam keadaan bersuci”
(Hadis Riwayat AT Tabraabiy Dengan Sanad Yang Baik)

3. Mengambil berat tentang solat berjemaah

Mengambil berat tentang solat berjemaah akan menjadikan seseorang muslim bebas serta aman dari gangguan syaitan. bersikap sambil lewa terhadap solat berjamaah akan menyebabkan syaitan akan mengambil peluang untuk mendampingi mereka. Apabila selalu berdampingan, lama kelamaan ia akan berjaya merasuk, menyihir atau melakukan kejahatan lain.

Mengikut riwayat Abu Hurairah r.a., Rasululllah saw telah bersabda maksudnya: 

“Mana-mana kampung mahupun kawasan hulu yang tidak mendirikan solat berjemaah 
meskipun penduduknya cuma tiga orang, nescaya akan didampingi oleh syaitan”
 Oleh itu hendaklah dirikan solat berjemaah, 
sesungguhnya serigala akan memakan kambing-kambing yang menyendiri dari puaknya. 
(Hadis Riwayat Abu Daud Dengan Sanad)

4. Mendirikan Solat Tahajjud untuk memagarkan diri dari Sihir

Bangunlah mengerjakan solat malam dan janganlah mempermudah-mudahkannya. Sifat mempermudah-mudahkan bangun bersolat malam boleh memberi ruang kepada syaitan untuk menguasai diri seseorang itu. Apabila syaitan telah mampu menguasai diri seseorang, maka dirinya adalah tidak ubah seperti bumi yang ketandusan akabibat kesan tindak balas hasil perlakukan syaitan tersebut.

5. Membaca doa perlindungan apabila masuk didalam tandas

Tandas adalah tempat kotor dan merupakan rumah bagi syaitan, Apabila Rasulullah S.A.W mahu memasuki tandas. Baginda akan membaca doa perlindungan dengan berkata: Ertinya:

“Dengan nama Allah. 
Sesungguhnya aku berlindung denganMu 
dari sebarang kekotoran dan gangguan syaitan”
(Hadis Riwayat Al Bukhari dan Muslim)

Maksudnya adalah berlindung dari gangguan syaitan-syaitan jantan dan betina

6. Memagar isteri selepas selesai akad nikah

Selepas majlis akad nikah, pada malam pengantin sebelum memulakan adab-adab berpengantin yang lain, hendaklah suami meletakkan tangan kenannya di atas ubun-ubun kepala isterinya sambil berdoa: 

“Ya Allah, aku memohon kepadaMU kebaikan yang telah Engkau selubungi ke atasnya, 
dan aku berlindung dari keburukannya dan keburukan yeng telah Engkau selubungi ke atasnya. 
Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir 
dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya:
(Hadis Riwayat Abu daud dan Menurut Al Albaaniy Sanadnya Baik)

7. Amalkan membaca ayat Kursi selepas solat, setiap pagi dan petang dan sebelum tidur.

Nabi SAW bersabda maksudnya, 

“Jika kamu hendak tidur, bacalah ayat kursi sampai selesai satu ayat. Maka akan ada penjaga dari Allah untukmu, dan syaitan tidak akan mendekatimu sampai pagi.” 
(Hadis Riwayat Bukhari 2311)

8. Amalkan membaca zikir waktu pagi dan petang.

Dari Uthman bin Affan r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda ; 

“Tidaklah seorang hamba setiap pagi dan petang membaca; 
‘ Bismillahillazi layadurrumaasmihi saiun filardi wallafis samai wahuwas samiul alim’ 
(maksudnya : Dengan nama Allah, yang dengan nama-Nya tidak ada mudharat sedikit pun baik di bumi dan di langit, dan Ia Maha Melihat dan Maha Mengetahui.) 
kecuali bahawa tidak ada sesuatu yang membahayakannya.”
(Hadis Riwayat Abu Dawud dan Tarmizi)

{Zikir ini di baca 3 kali pada waktu pagi dan petang}

Di dalam hadis yang lain, dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah SAW bersabda, 

“Barangsiapa menjelang petang membaca , ‘A’uzubikalimatilla hittaamaati min syarrimaahalaq’ (maksudnya : Aku berlindung pada kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk-Nya) 3 kali maka tidak akan membahayakan baginya racun yang ada pada malam itu.” 
(Hadis Riwayat Ibnu Hibban dalam kitab sahihnya)

{Zikir ini di baca 3 kali pada waktu pagi dan petang}

9. Amalkan zikir-zikir di dalam kitab zikir al-Matsurat di dalamnya mengandungi doa-doa untuk di jauhi daripada sihir dan gangguan jin kafir dan syaitan…

Sekadar perkongsian. Semoga dapat memberi manfaat buat yang membaca. Bukan setakat kita sahaja perlu amalkan, kongsikan juga pada para ahli keluarga yang lain, para sahabat, agar kita semua dilindungi oleh Allah dari kejahatan makhluk - makhluk yang ada di muka bumi Allah ini. Waalluhua'lam.

Sekian,Wassalam.. =)

Wednesday, 27 December 2017

BILA HAIWAN BERKATA-KATA

Assalammualaikum w.b.t.

UNTA MENGADU LAPAR KEPADA NABI


Daripada ‘Abdullah bin Ja’far beliau bercerita:

فَدَخَلَ حَائِطًا لِرَجُلٍ مِنَ الأَنْصَارِ فَإِذَا جَمَلٌ فَلَمَّا رَأَى النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- حَنَّ وَذَرَفَتْ عَيْنَاهُ فَأَتَاهُ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- فَمَسَحَ ذِفْرَاهُ فَسَكَتَ فَقَالَ : « مَنْ رَبُّ هَذَا الْجَمَلِ لِمَنْ هَذَا الْجَمَلُ ». فَجَاءَ فَتًى مِنَ الأَنْصَارِ فَقَالَ : لِى يَا رَسُولَ اللَّهِ. فَقَالَ : « أَفَلاَ تَتَّقِى اللَّهَ فِى هَذِهِ الْبَهِيمَةِ الَّتِى مَلَّكَكَ اللَّهُ إِيَّاهَا فَإِنَّهُ شَكَى إِلَىَّ أَنَّكَ تُجِيعُهُ وَتُدْئِبُهُ »

Ertinya : “Pada suatu hari Rasulullah saw memasuki pagar kebun milik seorang Anshar. Maka di sana terdapat seekor unta. Ketika unta itu melihat baginda unta tersebut merintih-rintih dan kedua matanya berlinang air mata.

Nabi saw pun datang kepada unta tersebut lalu baginda mengusap belakang unta itu dan tengkuknya. Setelah itu unta itu pun diam. Kemudian baginda berkata:

“Siapakah pemilik unta ini? Unta ini siapa yang punya?”

Lalu datanglah seorang pemuda Anshar dan berkata ;

“Unta ini milikku wahai Rasulullah.”

Lalu Nabi saw bersabda :

“Apakah engkau tidak takut pada Allah terhadap binatang ini yang telah Allah jadikan sebagai milikmu? Unta ini mengaku kepadaku bahwa engkau membiarkannya lapar dan membuatnya kepenatan.”

(Hadith Abu Daud)

Sekadar perkongsian dan peringatan buat kita semua jika ada memelihara haiwan sebagai peliharaan, sebaiknya dijagalah dengan keadaan yang betul. Diberi makan yang cukup, dijaga kebersihan dan kesihatan haiwan tersebut, dan menyayangi haiwan itu dengan sepenuh dan seikhlas hati.

Semoga ada pengajaran yang boleh kita ambil dari kisah ini. InsyaAllah. WaAllahua'lam
Sekian. Wassalam.

Tuesday, 26 December 2017

RESEPI : BUBUR KACANG HIJAU TANPA SANTAN

Assalammualaikum wbt.

Sejak kebelakangan ni Yaya suka sangat minta ibu Yaya buatkan bubur kacang hijau dengan serawa durian. Boleh dikata seminggu sekali mesti adalah bubur kacang hijau atau serawa durian. Sampai naik panas dalam badan ni makan. huhu. Tak tau pasai pa ntah. Maybe sekarang tengah musim kan, lepas tu ibu Yaya buat sedap gilerrr lak tu..hehe Da macam mengidam dah Yaya ni.

Tapi kalau tanya ibu Yaya, mana lagi senang buat, bubur kacang atau serawa, ibu Yaya akan kata serawa durian la senang buat. Sekejap je dah siap. Yang bubur tu pula kena rendam dulu bagi dia lembut sikit, lepas tu nak kena rebus lagi bagi kacang tu hancur sikit baru siap.haha. Memang proses yang agak lama di situ.

Bila difikir balik bubur kacang hijau ni..memanglah sedap. Tapi kalori agak tinggi juga, ditambah dengan bubuh santan lemak berkrim disukai ramai..boleh kembung perut juga dibuatnya kalau selalu makan ni..haha. So cari alternatif lain yang lebih sihat tapi tetap boleh makan bubur kacang tu. Kalau bab serawa durian tu memang tak boleh nak ditukar la..memang kena bubuh santan baru ade rasa serawa tu, tak tahulah kalau tukar lain (tak letak santan) akan jadi rasa apa. 

Yaya rasa bubur kacang hijau tanpa santan ni masa kakak Yaya buat. Mula rasa, sedap juga. Tanyalah dia pasal bubur tu dan memang dia kata takda letak santan (sebab malas beli =_=). Disebabkan Yaya suka bubur kacang hijau ni, dan da kerap sangat minta ibu or kakak Yaya buatkan, jadi Yaya rasa lebih baik Yaya belajar sendiri buat macamana. So next time senang. Rasa teringin buat sendiri je. Tak ya dah minta orang buatkan. hhu. So, Yaya minta resepi kat kakak Yaya. Dia kata takda resepi. Main masuk @ campak je dalam periuk tu. hmmm biaq betui hang ni..adei. saja ja.Tapi paksa juga kakak ajar cara nak masak.hehe So jadilah resepi campak2 kat bawah ni.. =p

BUBUR KACANG HIJAU TANPA SANTAN

Macam banyak air tapi tak pun. 
Kacang bertimbun kat bawah nun..haha =p

**Perkara pertama yang korang mesti buat adalah baca BISMILLAH.Moga bubur menjadi..hehe. dan seterusnya sila lah masak dengan penuh kasih sayang ye. Nanti yang tak sedap pun boleh jadi sedap..haha. Betul.percayalahhh =D

Bahan-bahan:

- Kacang hijau 1 paket (Yaya beli kat 99 Speedmart je. Rasanya lebih kurang dalam 500gm+ kot)
- Gula merah (1 paket-500 gm tapi Yaya guna lebih kurang dalam 3/4 dari paket tu jugaklah. Yang ni mengikut tahap manis macamana yang korang nak)
- Garam
- Air masak (secukupnya. Bergantung banyak mana kacang hijau yang korang masak. Mengikut kakak Yaya, 1 cawan kacang tu lebih kurang dalam 5 cawan air.)
- 1 tin susu pekat 
- Tambahan : biji sagu + daun pandan untuk lebih UMPHHH! ^o^

Cara-cara:

1. Rendam kacang hijau selama beberapa jam atau semalaman.
2. Rebus kacang hingga lembut. Macamana nak tau dah lembut or belum, korang rasalah sendiri kacang tu.haha
3. Bila dah lembut, masukkan 1/2 sudu kecil garam.
4. Masukkan pula gula merah. Masukkan gula sikit-sikit sambil korang rasa nak tahap kemanisan ang macamana. Kalau tak nak terlalu manis buh sikit, kalau nak tahap potong kaki tu buh je sepeket teruih..haha =p
5. Bila da masukkan gula, masuk pula susu pekat. Yaya guna lebih kurang 3/4 tin susu tu.

**Susu adalah pengganti kepada santan. Jadi kalau nak pekat, bubuhla banyak sikit susu tu. Yang gula merah tu pula pengganti untuk gula putih tu. Tengok tahap kemanisan yang macamana korang nak.

Tambahan:
If ada campur sagu, masukkan sagu tersebut bila kacang dah lembut. Sebab nak masak sagu ni tak perlu ambil masa yang lama pun. (Tapi masa Yaya masak ni takda buh sagu.)

Lepas siap masuk semua bahan, sekarang masa untuk korang tunggu je la. Tengok kacang dah cukup lembut and hancur or tak, tahap manis dan pekat tu ok or tak bagi korang. Puas hati, DONE! Siap dah.

Macam biasa nampak je 'kole' gini kannn ^o^'

Boleh buh dalam bekas or cawan dan masukkan dalam peti sejuk (kalau nak makan sejuk-sejuk la) Yaya suka dia keras sikit. Jadi masukkan dalam cawan macam dalam gambar diatas tu, then masuk dalam peti sejuk bahagian sejuk beku. Tunggulah dalam 2-3 jam untuk dia mengeras sikit.

Alhamdulillah. 1st try Yaya masak bubur kacang hijau macam ni. Minta ibu Yaya test rasa. Tanya kat ibu, camana? Lulus tak? ^o^ Ibu kata, OK.LULUS! hehe YESS!!Boleh kahwin dah Yaya..*ehh! haha

Ok. Tu je Nak share. Moga dapat juga tolong korang yang baru-baru juga nak belajar masak bubur ni macam Yaya.

Sekian,Wassalam... =)

Monday, 25 December 2017

DAPAT HADIAH KRISMAS?

Assalammualaikum w.b.t.

Hari ini adalah 25 Disember 2017. Semua pun tahu hari ini adalah hari Krismas. Iaitu hari perayaan bagi kaum yang beragama kristian. Ok. Yaya bukan nak cakap pasal isu agama di sini.huhu. Nanti ada yang kata Yaya 'racist' pula..haha. Kita kan SATU MALAYSIA! Setakat nak 'wish' pada yang menyambut rasanya bukanlah satu perkara yang besar. Betul tak? 

Lagipun Yaya pernah teringat satu ceramah ustaz ni kata (lebih kurang maksud la..), tak salah pun kita nak ucap selamat pada yang menyambut perayaan agama mereka (selain Islam) selagi kita tak buat apa-apa yang melanggar hukum syarak. Cuma sekadar ucapan dimulut semata-mata. Kita bukan sambut, pun kan. Diorang boleh 'wish' kat kita Selamat Hari Raya, Selamat Tahun Baru (maal hijrah), jadi apa salah juga kita beri ucap juga pada mereka. Kan?

Jadi, Yaya nak wish la bagi mereka yang menyambut perayaan Hari Natal @ Krismas dan juga pada korang semua yang bercuti panjang hujung tahun ni. Mesti ramai yang pergi bercuti dan ramai yang balik kampung halaman. Moga perjalanan korang selamat pergi dan balik,ye. Amin.


Nak cakap pasal barang yang Yaya dapat sebenarnya pada hari Jumaat yang lalu. Bukan hadiah dari sesiapa pun hehe. Tapi boleh kira hadiah la juga. Hadiah untuk diri sendiri. hehe ^o^ Barang ni antara barang yang memang Yaya nak + suka sangat. Apa dia?

Antara tambahan untuk koleksi Yaya iaitu, KASUT! haha. Minta maaf pada diri sendiri sebab tak dapat tahan tengok masa sale kat LAZADA..kasut yang macamana? Hm. Kasut jenis macam ni agak femes juga sekarang Yaya tengok. Ada peniaga yang jual murah, ada yang jual mahal. Ada yang ORIGINAL dan ada juga yang FAKE. Kalau jenis Yaya ni, kasut beli yang murah dan termampu je la. 

Dan sebelum ni,kasut yang Yaya nak ni, Yaya perhatiiiii jekk..nak beli fikir 2-3 kali..haha Bukan pasal tak mampu ke apa tapi bila memikirkan kasut ni shipping dari luar negara iaitu China, dan mengambil masa 2minggu untuk sampai ke Malaysia, tu yang membuatkan Yaya terbantut rasa nak beli. Sebab Yaya bukan jenis suka menunggu barang yang beli online ni. Kebanyakan kasut Yaya beli online jenis yang memang sedia ada stok kat Malaysia ni. Tapi entah macamanalah kali ni boleh berSABAR pula untuk beli kasut ni. Bukan sepasang, tapi 2 pasang pula tu dan Yaya pilih untuk membayar secara CASH ON DELIVERY (COD). Dapat barang baru bayar. Yela, kita kena berhati - hati bila membeli barang secara dalam talian (online) ni. Buatnya bayar tapi barang tak sampai-sampai..tak ke haru dibuatnya >,<. Alhamdulillah sepanjang Yaya beli belah online ni takda lagi kejadian seumpama itu berlaku.

Nak tengok kasut yang Yaya minat sangat tu? ^_^ Mana tahu lepas tengok korang pun terpikat nak beli juga. Hehe.

PINK color tuuuu weee =p

White color...paling susah dijaga..lol ^o^

Amacam..ok ? Cun tak cun? Bunga ros tu yang paling mahal tu haha.. Ada banyak juga jenis kasut sneakers bercorak macam ni tapi corak lain la. Murah je kalau beli kasut dari China ni. Yang Yaya beli ni pun baru harga RM25+ sepasang. FREE SHIPPING pula tu. So, agak berbaloi jugak la kalau tunggu.

Yaya beli / order seminggu yang lepas. Estimate dia sampai patut dalam 26hb keatas macam tu (2minggu dari tarikh Yaya beli/order), tapi agaknya seller pun agak 'budak' ni nak beli untuk perayaan Krismas kot tu yang dia hantar cepat. Hahaaha Tapi ok lah jugak kan, sampai awal..seminggu je. Time cuti ni pergi jenjalan boleh la pakai sokmo..huhu. Ni pun rasa cam nak beli lagi sepasang. Kat LAZADA jual ada 3 kaler. Hitam, Putih dengan Merah jambu tu. Yaya da beli 2, so..lepas ni amik hitam la pula..haha adei..gile sneakers dah Yaya ni..kat umah dah bertingket-tingket ^o^ Ibu Yaya tengok pun geleng kepala... =p

Ok. Saja nak habaq tu je sempena perayaan hari Natal ni kan...heee. Show Off!! =p Jom la kita beli kasut together-gether yooo..sesekali jadi girl hipster + rasa muda skit kan...xsalah..haha =p I is memang muda pun..wahaha statement tak bole bla..Jangan ada yang muntah ok.

SELAMAT BERCUTI SEMUA!
*Jom jenjalan....=)*

Sekian, Wassalam

Friday, 22 December 2017

TUNDUKKAN PANDANGAN KAMU

Assalammualaikum wbt
Salam Jumaat 3 Rabiulakhir 1439h.


Macam mana sebenarnya nak jaga pandangan kita ?

Allahu allah. Takkan lah kita nak jalan pandang bawah je , silap silap masuk longkang kite . ye tak ?

Takkan lah nak order makanan kita pandang lain? tapi ckp dengan org tu, nanti org cakap kita gila pulak kan? Nak cakap dengan ustaz atau ajnabi takkan nak pandang tepi, nanti apa pulak org fikir.. psiko ke apa dia ni?



Jadi, apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan tundukkan pandangan ni ? ha.. jom kita kupas sikit.


Maksudnya ialah jaga pandangan dari melihat perkara-perkara yang tak elok. Benda-benda yang akan menaikkan syahwat kaum lelaki/wanita iaitu perkara-perkara yang mendekati zina dan seumpama nya. 

Contoh kita kata, kita jalan-jalan tetiba nampak lelaki pakai serban, pakai jubah, lepas tu kita 'usha-usha' dia..

"handsome la dia ni" 
"alim la dia ni" 
"bakal zauj aku kot?" haha.

(yang perempuan jangan tipu tidak pernah ada perasaan mcm ni bila tengok lelaki ala-ala soleh gitu kan..hah time ni lah syaitan mula meracuni fikiran kita. Dan masa tu lah kita kena jaga pandangan kita. 



Kalau dah jadi mcm ni nk buat mcm mana?? Pandang lah tempat lain. Bumi ni luas , pandang lah pokok ke, jalan ke, atau something else lah. Daripada kau 'dok' pandang ajnabi, nanti tak pasal-pasal jadi zina hati. Na'uzubillah.



"Habis macam mana pulak kalau kita kena berurusan dgn lelaki ajnabi ?
 Takkan nk pandang benda lain jugak?"

Senang je.Pandanglah dia tapi dengan pandangan yang biasa biasa je. Tidak perlu mata sepet dibulatkan, tambah-tambah dengan eyeliner ala2 arabic korang tu kan. Bahaya bahaya, sambil dalam hati tu zikir banyak-banyak,ok.

Yang lelaki, biasalah kuat mana pun iman mereka, pasti akan kalah pada perempuan. Jadi kita perempuan kena lah sama sama bantu mereka untuk jaga iman mereka , kan? Tu kes jaga pandangan kalau depan mata, kalau yang suka 'stalk' IG / Facebook ajnabi tu pulak camana? haaa. Yang ni ramai ni ^o^ Kata jaga pandangan, tunduk pandangan, tapi yang si soleh follow IG si solehah, yang si solehah follow IG si soleh. Lepas tu mulalah berangan macam-macam. Astagfirullahhhhh. >,<

Silalah unfollow mereka yang menarik perhatian kita. Jangan tipu ye. Dalam banyak-banyak orang yang kita follow, mesti ada 1-2 orang yang kita SUKAAAAAAA sangat tengok.

"tengok je pun, bukan buat apa-apa" kehkehkeh...

Jangan nak bagi alasan. Bukan 'tengok je pun' kalau hari-hari korang 'stalk' dia. Dia tak 'post' sehari kau dah gelisah, gelabah macam cacing kepanasan

"cinta dalam diam la..awak"

Kalau cinta, pergi lah masuk meminang (buat yang lelaki), pergi beritahu dia 


"saya nak nikah dengan awak"

Ada BERANI? Tak berani? Tak sedia??? UNFOLLOW! Korang nak ke bakal zauj/zaujah korang macam perangai korang yang suka tengok lelaki/perempuan lain?

Mesti tak kan...??? ha.. sebelum terlambat, baiki mata kita. Mata ni jendela hati tau!

Sebab tu lah orang cakap, dari mata turun ke hati. nak jaga hati, jaga mata dulu. Kita hadam penjelasan Syaikh Dr Yusuf Qardhawi tentang jaga pandangan ni :

Gadhul bashar (menahan pandangan) bukan bererti menutup atau memejamkan mata hingga tidak melihat sama sekali, bukan pula menundukkan kepala hanya ke tanah kerana bukan itu yang dimaksud. Di samping, hal tersebut juga sulit dilaksanakan. Sebagaimana halnya menahan suara yang diperintahkan Allah dalam firman-Nya:
وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ
“Dan tahanlah suaramu” 
(QS. Luqman: 19)

Bukan bererti menutup mulut rapat-rapat tanpa berbicara sama sekali.

Yang dimaksud dengan gadhul bashar adalah menjaganya dan tidak melepas kendalinya secara liar. Apabila memandang lawan jenis tidak mengamat-amati kecantikannya, tidak berlama-lama memandangnya dan tidak merenung  apa yang dilihatnya. Oleh kerana itu Rasulullah SAW berpesan kepada Abi bin Abu Thalib radhiyallahu ‘anhu:

يَا عَلِىُّ لاَ تُتْبِعِ النَّظْرَةَ النَّظْرَةَ فَإِنَّ لَكَ الأُولَى وَلَيْسَتْ لَكَ الآخِرَةُ
“Wahai Ali, janganlah engkau mengikuti pandangan dengan pandangan yang lain. Kerana sesungguhnya engkau hanya diperbolehkan pada pandangan pertama, 
sedangkan pandangan berikutnya tidak diperbolehkan” 
(HR. Abu Daud)

Rasulullah SAW menilai pandangan liar dan merenung lawan jenis sebagai zina mata. Beliau bersabda:
فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ
“Adapun kedua mata, zinanya adalah memandang” 
(HR. Muslim)

Beliau menyebutnya dengan “zina” kerana memandang lawan jenis merupakan salah satu bentuk taladzdzudz (bersenang-senang atau menikmati) dan memuaskan naluri seksual dengan cara yang tidak dibenarkan syara’. ha.. panjang lebar tu penerangan tu kan..

Nabi Muhammad S.A.W Bersabda :

"Pandangan Adalah Panahan Beracun Daripada Panahan Iblis . Sesiapa Yang Menundukkan Pandangannya Daripada Kecantikan Wanita Maka Allah Mewariskan Dihatinya Kemanisan Dimiliki Sehingga Hari Bertemu DenganNya"

MasyaAllah... jadi jom sama sama kita jaga pandangan kita :) Semoga Allah bantu kita jaga mata ..

Sekian perkongsian hari ni, mudah-mudahan penyampaian ini masuk ke hati ya? inshAllah. Yang baik semua dari Allah, yang buruk adalah dari kelemahan iman Yaya sendiri. 
Wallahuaklam bissawab....

Sekian,Wassalam =)

Thursday, 21 December 2017

SERVICE REVIEW : CAR SERVICE SHOP

Assalammualaikum w.b.t.

Kali ni nak berkongsi dengan korang satu kedai@bengkel kereta yang berlokasi di Kuala Lumpur. Yaya dari Klang tau. Bukan duduk di K.L. Sanggup pula datang ke K.L. nun tu kan..hehe panjang cerita nya. Bila di pendekkan jadilah entri macam kat bawah ni. ^,^ Just for sharing pengalaman je dan nak review and promote sikit je.hehe

MASALAH KERETA
Yaya bawa FF yang tahun keluarannya adalah awal 2012. Amik 2nd je mampu. Mula ambil memang lepas tu terus hantar Service Center (SC) kat area Port Klang. Masa tu memang banyak jugalah benda-benda yang perlu tukar. Orang macam Yaya ni 1k pun dah kira banyak..haha. Alhamdulillah sekarang dah masuk 2 tahun bersama 'Baby' Yaya ni tanpa menghadapi sebarang masalah yang besar. Yang kecil-kecil tu tak perlu cakap la...adat bila beli kereta 2nd ni,kan. I is REDHA je...huhu tapi kadang 'sakit' la. Sekali nak betulkan agak banyak juga pengeluarannya... >,<

PENGALAMAN
Bulan 12 2017 ni memang waktu yang sangat sesuai untuk servis kereta. Mula tak nak pun bawa servis kat SC, sebab tahu memang akan banyak yang kena keluar, tetaulah SC ni..cas pun 2xganda  dari kedai servis biasa kat lua nun. Tapi Yaya tak dapat cari kedai servis kereta area Klang ni yang boleh buat DIAGNOSIS berkomputer + FF specialist kereta ni. Kereta jenis ni amat sensitif dek kerana terlalu banyak benda elektronik didalamnya. Sebab tu nak kena bawa kat kedai servis yang biasa dengan kereta jenama ni. 

Pernah juga bawa kat kedai servis biasa tapi takda diagnosis berkomputer la. Masalahnya kereta Yaya tengah bermasalah. dan perlu diagnos guna komputer untuk tahu apa masalah kereta. Yang hari tu Yaya pergi kat SC, mereka kata kereta Yaya ada masalah dengan 'Catalyst pipe'. Lebih kepada bahagian ekzos la lebih kurang. Diorang cuma suggest kat Yaya suruh tukar je. Amboi cakap senang je suruh tukar, tukar je berapa tu? Mau makan almost RM6k, ok...(=_=)

Bila tahu macam tu, biasalah, bukan kata Yaya je, semua orang pun pasti dah pening kepala nak cari pomen @ kedai servis kereta luar yang boleh buat/baiki masalah kereta ni.

BENGKEL KERETA MELAYU DI SRI RAMPAI
Yaya cuba google cari kat internet mana-mana kedai/bengkel kereta yang boleh tolong settle masalah Yaya ni. Tak dapat kat Google,cuba kat FB pula. Masa tu kat Group FF la..nampak 1 page bengkel kereta ni. Yang berlokasi di Seri Rampai, K.L. Mula terfikir kat mana lokasi tempat ni. Seri Rampai Yaya biasa nampak signboard kat jalan Lebuhraya Duke tu, sebab selalu juga drive pergi area Ampang lalu sana. Alhamdulillah. Senang je jumpa jalan dia kalau ikut highway tu.

(Kredit picture to Owner Workshop)

(My Baby Blueee <3)

AT TUNE SDN BHD. Itu lah nama bengkel kereta yang Yaya usha kat FB. Kedai ni baru dibuka dikawasan Seri Rampai K.L. tu, sebelum ni lokasi mereka di Kampung Baru kalau tak silap Yaya. Area K.L. juga. Dan jika nak tahu, pemilik kedai ni adalah melayu,ye. Mula Yaya cuma PM je kat FB page mereka tu untuk tanya samada mereka tahu dan boleh tolong settle masalah Yaya atau tidak. Kemudian mereka suggest Yaya bawa kereta ke kedai supaya mereka boleh cek terlebih dahulu dengan lebih details sebelum bagi solution apa yang boleh diguna untuk settle masalah Yaya ni.

MASALAH SELESAI
Bila sampai kedai, owner sendiri yang tolong cek kereta Yaya ni (sebab memang dah deal dengan owner sebelum sampai kedai lagi). Pemilik kedai bernama Encik Azizol Adam kalau tak silap Yaya (mengikut nama FB dia). Menurut En.Azizol, lepas diagnosis guna komputer, memang kereta punya masalah Cat. pipe. Tapi disini, beliau terangkan jugalah serba sedikit punca masalah dan antara solution yang boleh dibuat. Jadi antara solution tu adalah tukar plug dan adalah juga few things yang beliau adjust mana yang patut. Yaya nak terangkan, bukan nya arif sangat pasal benda-benda tu..hehe. Yang penting so far masalah engine sensor menyala @ Catalyst pipe dah takda, baru berapa hari ni, hopefully memang takkan ada masalah besar tapi apa pun Yaya kena prepare juga lah. Kereta ni masalah datang tanpa mengira waktu. 'Baby' kan..memang manja..huhu

PROMOSI SERVIS KERETA SEMPENA PEMBUKAAN
Apa yang Yaya boleh komen mengenai kedai@bengkel kereta AT TUNE SDN BHD ni adalah, bagus, ok laaa. Dari segi servis layanan kat pelanggan ok. Kerja yang dibuat pun, ok, takdalah lama sangat tunggu masa Yaya pergi betulkan kereta tu. Kereta ada banyak juga tapi owner - owner kereta tinggal kereta kot. Maybe sebab Yaya tunggu kat sana, tu yang cepat.


Kawasan kedai juga bersih. Harap owner teruskan sikap ini ye. Kebersihan itu antara salah satu perkara yang perlu dititik beratkan bagi semua pengusaha tidak kira dalam apa bidang pun.

Untuk pengetahuan juga, kedai / bengkel kereta ni juga boleh membuat 'minor' atau 'major' servis, diagnosis berkomputer, air cond service dan juga wiring. Lebih berpengalaman dengan kereta import seperti Mercedes, Ford dan juga Toyota. Tapi jangan risau, tak kira korang pakai kereta jenis apa, boleh je datang ke bengkel Encik Azizol ni. 

Lagi, sempena pembukaan kedai yang berlokasi di Seri Rampai, K.L. tu, mereka buat PROMOSI SERVIS KERETA dari sekarang sehinggalah penghujung bulan Disember ni iaitu sampai 30 Disember 2017 sahaja,ok (31 hb kan Ahad, depa tutup =D). Cuma bayar untuk minyak hitam sahaja. Oil Filter + Labour is F.O.C tau!! Dan jika ada penukaran yang lain lain tu of course la, tanggungan sendiri..hihih. Tapi tu pun dah banyak jimat kan. 

Yaya la yang rugi, baru nampak promosi yang mereka hebahkan kat FB dan IG lepas pergi servis kereta kat SC....haihh..redha je la. Nak buat macamana kan. Ok. This time Yaya pergi just untuk repair kereta. So far semua ok. InsyaAllah next year nanti, try nak servis kereta kat sini pula. Tengok macamana ye.

Korang yang plan servis kereta bulan ni, ada tinggal seminggu lebih je lagi ni untuk GRAB promosi yag mereka sedang jalankan ni, boleh berhubung dengan mereka melalui page FB dan IG mereka. Yaya bagi details mereka di bawah ni ye. Please take noted! ^_^

AT TUNE SDN BHD
( 981393 - D ) 
No 19 , Jalan Seri Rejang 3 , Taman Sri Rampai

Kuala Lumpur, Malaysia


Waktu operasi :
Isnin - Jumaat : 8.30pagi - 5.30 petang
Sabtu : 8.30 pagi - 3.30 petang
Ahad & PH : Tutup
No. Tel : 03-4131 4685

Link FB :

Link IG :

*haa sekali gedabak besar keluar. senang sikit korang nak baca kan..hehe =p*


Last but not least. If korang ada apa apa pertanyaan, pasal promosi ke kereta ke, tak confirm, tak confident ka apa nak tahu lebih lanjut, boleh je PM mereka ni terlebih dahulu untuk kepastian dan boleh terus set appointment. Senang. 

Itu sahaja review dari Yaya. Harap dapat membantu korang yang mana tengah cari tempat lagi untuk servis kereta atau nak repair kereta ke, apa-apa je pun boleh je PM mereka untuk bertanya,ok! Diingatkan lagi sekali, owner kedai bengkel ini adalah melayu. So, moh la support mana yang  duduk area berdekatan tu. Yaya yang dari Klang ni boleh ke sana, korang duduk area sana ke mana lebih kurang tu, takkan tak boleh mai kan .. ^,^ yang bagus disebarkan, yang salah or tidak betul tu bolehla ditegur dengan cara yang berhemah,ye.

Sekian ,Wassalam =)

Wednesday, 20 December 2017

4 TIPS JIMAT BELI BARANG SEKOLAH

Assalammualaikum WBT

Tinggal  lebih kurang dua minggu je lagi sesi persekolahan 2018 nak bermula. Selalunya, pada waktu begini, ibu bapa akan sibuk di pasaraya untuk membeli segala kelengkapan persekolahan anak-anak. Namun begitu banyak perkara harus difikirkan agar tidak terlebih berbelanja atau berbelanjalah dalam bajet.

Jadi, disini, Yaya ingin kongsikan 4 Tips Pantas Untuk Jimat Di Dalam Menyediakan Persiapan Anak-anak Kembali Ke Sekolah ^_^

1. Senaraikan Barang Yang Mahu Dibeli
Ini penting untuk mengelakkan kita ‘terbeli’ barang yang bukan dalam bajet. Sebelum keluar membeli, senaraikan dulu apa kita nak beli. Lagi bagus kalau kita boleh sertakan anggaran harga barang tersebut. Ini bagi mengelakkan kita terlebih bajet.


2. Tak Semestinya Semua Mesti Baru! 
Baju, beg dan kasut  sekolah tahun sebelumnya yang masih elok dan boleh dipakai lagi. Tak perlu beli baru semuanya. Kenal pasti peralatan serta kelengkapan sekolah yang masih boleh digunakan & hanya beli barang-barang yang sudah tidak ada atau sudah tidak boleh digunakan lagi sahaja. Contohnya seperti beg atau alat tulis, kadang-kala, beg yang ada masih elok dan boleh digunakan, jadi tak perlulah nak beli baru.

3. Survey Harga Di Beberapa Kedai / Pasaraya
Ini agak penting juga. Walaupun banyak pasaraya terkenal menawarkan harga diskaun tetapi kadang-kadang harga di kedai biasa, masih lebih murah. Kualiti juga tak banyak beza. Kasut sekolah contohnya, di pasarayaKU / HariHari cuma berharga RM12.90 sepasang dengan kualiti setanding yang dijual di pasaraya terkenal (Giant/Tesco/Parkson dll) dengan harga RM25.

Boleh tanya kawan2 juga tentang kedai mana yang menawarkan harga lebih berbaloi.

4. Tak Perlu Beli Jenama Terkenal
Yup. Jenama terkenal tidak menjamin apa-apa pada persekolahan anak kita. Takdenya bila pakai baju jenama terkenal, maka anak kita pasti akan jadi pandai dan pasti dapat no 1 dalam kelas. Jika anak kita dapat no 1 pun, ianya bukanlah disebabkan baju yang dipakai... jadi tidak perlu terpengaruh dengan iklan baju sekolah jenama itu dan jenama ini. Tidak perlu ikutkan jenama beg yang paling gah. Betul atau tidak?

Berbelanja ikut kemampuan. Jika anak minta yang berjenama tetapi di luar kemampuan kita, jelaskan pada mereka. InsyaAllah anak-anak faham. Lebih-lebih lagi jika anak sekolah rendah, mereka tak kisah pun jenama apa, asalkan cantik dimata, mereka dah suka sangat ^_^

Cukuplah 4 tips yang Yaya kongsikan ni. Mungkin ramai ibubapa yang memang amalkan tips ini jugak.

Semoga tips yang Yaya kongsikan ini memberi sedikit pengetahuan dan manfaat buat para ibu bapa yang sedang membuat persiapan persekolahan anak - anak. Selamat beramal =D

Sekian,Wassalam =)

Popular Posts