6 PANDUAN UNTUK IBU BAPA SEMASA PERCUTIAN BERSAMA ANAK HIPERAKTIF

Assalammualaikum w.b.t.

Cuti persekolahan masih berbaki beberapa hari. Bagaimana perancangan anda membawa anak-anak bercuti dalam keadaan yang padat dengan orang sekeliling?

Anda ingin pergi, sama ada untuk pergi bercuti pendek atau perjalanan jalan kembali ke kampung halaman anda, tetapi anda tidak boleh meninggalkan raksasa kecil kesayangan anda berseorangan (Hanya Tuhan tahu apa bencana yang mungkin berlaku apabila anda tidak berada di sekeliling mereka!).

Sekiranya anda tertanya-tanya bagaimana untuk mengawal anak-anak anda yang hiperaktif, lihat di sini bagaimana untuk mengurangkan tekanan namun memaksimumkan keseronokan bersama!

Berikut adalah panduan bagaimana untuk menarik semuanya bersama sebagai ibu bapa yang bertanggungjawab dan menyeronokkan!

1. Rancang Perjalanan Dengan Anak Anda

Biarkan anak anda membantu anda dalam merancang perjalanan anda. Termasuk pilihan mereka dalam apa yang perlu dilakukan, apa yang harus dimakan, dan yang paling penting, ke mana hendak pergi.
Anda juga boleh menawarkan pilihan kepada anak anda. Ini baik untuk mengelakkan anak anda daripada membuat perangai apabila merasa bosan. "Anda hanya ikut mummu, ok?" berkemungkinan menjadi sesuatu yang tidak digalakkan untuk anak anda.

2. Sediakan Strategi Untuk Menangani Perangai Anak Anda!


Anda boleh merancang permainan semasa dalam perjalanan, menunggu penerbangan atau ketika berada di atas kapal.
Jangan lupa bawa mainan yang mudah dibawa atau yang diminati untuk membiarkan anak anda teralih daripada kebosanannya. Alat elektronik audiovisual juga boleh dibawa sepanjang perjalanan untuk pilihan hiburan anak anda.
Bawa makanan ringan untuk mereka mengunyah supaya tumpuan mereka akan berada pada deria mereka terhadap apa yang mereka makan.

3. Menyediakan Peraturan-peraturan Tingkah Laku Sebelum Meninggalkan Rumah


Sebelum perjalanan anda bermula, tetapkan peraturan untuk anak anda mengikuti. Anda boleh memberitahu mereka alasan anda menetapkan peraturan, seperti, "ia akan menjadi lebih menyeronokkan untuk kami dan kami boleh pergi ke akuarium lebih awal!" Dan lain-lain. Bincangkan akibat dari sebarang tingkah laku yang buruk dengan anak anda juga!
Anda juga boleh membuat carta ganjaran, atau hadiah ringkas sebagai hadiah jika mereka berbuat seperti yang anda katakan. Ini akan menggalakkan kelakuan baik dari anak anda juga!
Ini sangat membantu kanak-kanak, terutamanya bagi mereka yang mempunyai ADHD, yang mengadu bahawa orang dewasa tidak memberi perhatian kepada mereka sehingga mereka melakukan sesuatu yang salah. Oleh itu, pujilah mereka kerana tingkah laku mereka yang baik!

4. Memaklumkan Orang Lain Atas Tingkah Laku Anak Anda


Adalah dinasihatkan untuk bepergian dengan seseorang yang anda dekat dengan, kakak anda, suami atau isteri anda, rakan zaman kanak-kanak terbaik anda, atau sesiapa sahaja yang dapat memahami situasi anda dengan lebih baik.
Di samping itu, dalam penerbangan misalnya, apabila mungkin, isyarat petugas penerbangan pada keadaan anda supaya mereka sedar akan apa-apa keperluan yang diperlukan untuk bantuan tambahan.
Dalam keadaan di mana anak anda tiba-tiba hilang dan anda mula panik, mungkin ada orang yang melihat anak anda dan mengetahui keadaan anda, yang bertemu dengan roam kecil di tempat lain.

5. Utamakan Keselamatan, dan Menyesuaikan Aktiviti Harian Kepada Corak Tingkah Laku Anak Anda


Sudah tentu, keselamatan harus diutamakan! Pergi ke tempat yang selamat untuk anak anda mengikut keadaannya. Contohnya, jika anak anda mempunyai kebimbangan yang tinggi di tempat-tempat yang sesak, bawa anak anda ke tempat yang kurang popular tetapi mesra pelancong.
Selain itu, anda boleh mengetahui tentang penginapan yang ada yang mesra kanak-kanak. Untuk penerbangan, anda boleh menyemak peruntukan pra-persediaan, tempat duduk berhampiran lorong, di bahagian jauh atau paling depan.

6. Menjangka Masa Rehat yang Berterusan dan Sesuai


Semasa perjalanan atau dari tempat ke tempat-tempat, hantarkan rehat pendek yang diperlukan untuk anak anda pergi ke tandas, mendapatkan makanan, atau berehat (terutamanya semasa anda berjalan kaki).
Walaupun anda mungkin perlu tidur lewat atau bangun lebih awal daripada anak anda, jangan lupa untuk tidur sedikit untuk diri anda sendiri! Paling penting, jangan lupa bahawa anak anda perlu tidur!
Biarkan anak anda tidur nyenyak sepanjang perjalanan anda untuk memastikan keperluan fizikalnya, serta memberi anda ketenangan fikiran pada keesokan harinya, kerana tidur yang baik ≠ saat-saat riang!

(Sumber : mydoc )
Harap yang membaca dapat manfaat dan info yang diperlukan.
Sekian,Wassalam =)

Post a Comment

1 Comments

  1. terima kasih perkongsian yang sangat bagus.sebab anak huda memang sukar di kawal bila bercuti.

    ReplyDelete