Wednesday, 29 August 2018

6 PERKARA ALLAH SEMBUNYIKAN

Assalammualaikum wbt.
Salam 17 Zulhijjah 1439h

Sekadar perkongsian untuk renungan dan muhasabah diri bersama =)

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

“Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.” Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud ; “Tidak” Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. “Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.’ Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.“

Kemudian Jibrail as berkata: “Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?“
Lalu Allah berfirman yang bermaksud. “Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal…“

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma’waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:
“Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?“


Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. “Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan…. .”

Wallahua'lam..

Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan. Mudah-mudahan kita tergolong dikalangan hambaNYA yang diredhai dan dirahmati. Aamiin Allahumma Aamiin

Sekian,Wassalam.

Monday, 27 August 2018

HASAN AL BASHRI

Assalammualaikum wbt.
Salam 15 Zulhijjah 1439h

Sekadar renungan bersama..


Pernah dikhabarkan dalam satu pengajian, Hasan al Bashri itu sekiranya dia menangis kerana takutkan neraka seolah2 neraka itu diciptakan hanya untuk dirinya dan bukan orang lain.

Antara kalam nasihat penuh hikmah yang pernah dituturkan oleh beliau,

"Wahai anak Adam, 
kamu tidak akan mendapatkan hakikat keimanan sampai kamu tidak mencela aib manusia yang juga ada pada dirimu, sehingga kamu memperbaiki aibmu sendiri.

Jika kamu telah melakukan hal itu, kamu tidak akan mampu memperbaiki satu aib kecuali akan menemui aib lain yang belum kamu perbaiki. 
Jika demikian, maka kamu akan sibuk memperbaiki dirimu sendiri. 
Dan hamba yang paling dicintai ALLAH adalah orang yang demikian itu."

Satu lagi kata2 beliau yang bisa menjentik hati,

"Kita tertawa, padahal boleh jadi ALLAH sedang memerhati 
amal-amal kita kemudian berfirman, 
"Aku tidak menerima amal kalian sedikit pun."
Allahu.. ='(

SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar

Wednesday, 15 August 2018

BENGKEL KERETA DI KLANG - REVIEW

Assalammualaikum wbt.
Salam 3 Zulhijjah 1439h

Hari ni nak review 1 bengkel @ kedai servis kereta boleh dikatakan paling ok bagi Yaya di kawasan lembah Klang ni. Yaya ada problem sedikit dengan kereta Yaya. Boleh rujuk kat ENTRI INI. Jadi jika nak repair di pusat servis Brand kereta itu sendiri memang tak mampu la teman. Mencecah RM6k! Jadi memang da buat keputusan untuk cari bengkel diluar je. Tapi, cari bukan boleh sebarangan. Yaya seorang je perempuan. Orang boleh ambil kesempatan untuk menipu, betul tak. Jadi Yaya buat inisiatif sendiri. Iaitu dengan cari dan 'survey' di internet mengenai bengkel kereta yang bagus dan boleh dipercayai.

BENGKEL KERETA DI SHAH ALAM

Pada mulanya Yaya cari bengkel di area Shah Alam. Yela, lagi biasa di Shah Alam berbanding Klang. Dan semestinya cari tempat atau kedai itu tempat yang Yaya tahu atau biasa dengan jalan disana. Tapi tak jumpa banyak yang boleh buat kereta Yaya ni. Adalah 1-2 yang Yaya try tanya. Ada 1 bengkel ni yang berlokasi di Batu Tiga, Shah Alam. Kat sana memang kawasan 'hardware' la kiranya. Yaya dapat tahu kedai ni melalui Facebook je. Tengok page macam ok. Bila dah deal dengan kedai dan tiba masa sampai disana, tiba-tiba rasa was-was.haha. Mungkin sebab kelihatan kedai atau bengkel tersebut tak seperti yang Yaya bayangkan.

'SPARE PART' LAGI MAHAL DARI PUSAT SERVIS KERETA IMPORT

Kawasan bengkel agak kecil dan kurang teratur. Kawasan kedai yang kurang selesa. Bukan nak selesa apa, cuma sekurangnya adalah tempat yang ok bagi pelanggan untuk menunggu. Mungkin bengkel memang dikhaskan untuk buat kerja semata dan tak menggalakkan pelanggan untuk menunggu disitu mungkin. Hmm..

Dalam page mereka ada beritahu, untuk cek kerosakan pada kereta adalah PERCUMA! Ya. Ini sahaja yang Yaya puji bengkel mereka ni. Sebelum datang Yaya dah tanya mengenai kerosakan apa pada kereta dan dah tanya juga alat ganti untuk menukar barang kereta tu. Mereka meminta untuk datang ke kedai terlebih dahulu untuk sesi 'cheking' kereta bagi memastikan kerosakan sebenar pada kereta. Bila dah cek, dan sudah tahu barang apa yang perlu ditukar, Yaya tanyalah terlebih dahulu berapa kos untuk alat ganti tersebut. Dan ternyata sangatlah mahal. Malah lebih mahal dari Pusat servis kereta yang Yaya pergi tu. Dan dah tentulah Yaya tak jadi untuk terus tukar di bengkel tu.

SERVIS TERBAIK DI PUSAT SERVIS KERETA KLANG

Agak mengecewakan bila balik dari Kedai bengkel kereta di Shah Alam tu sebab tak dapat 'repair' kereta Yaya. Jadi dengan segera Yaya cuba 'usha' pula bengkel kereta yang ada di Klang. Puas cari sampailah terjumpa satu Kedai Bengkel kereta ni. 

Sumber : FB


Nama nya Pusat Servis Kereta Iridium yang berlokasi di Meru, Klang, Selangor. Bukan Meru, Ipoh Perak ye. Memang Yaya belum banyak atau explore pergi ke bengkel-bengkel kereta yang ada di lembah Klang ni. Cuma adalah beberapa sahaja. Tapi percayalah, Yaya boleh katakan bengkel kereta Iridium ni antara yang paling ok di kawasan Klang ni. Dan Yaya memang rekomen sangat untuk orang-orang disekitar Klang, Shah Alam dan yang sewaktu dengannya untuk datang ke sini sama ada untuk servis kereta atau membaiki kereta.

BENGKEL YANG MEMPUNYAI CAWANGAN


Kenapa Yaya sangat rekomen Pusat Servis Kereta Iridium ni? Banyak sebab. Antaranya, kawasan kedai yang memuaskan, bersih. Mereka juga menyediakan tempat duduk yang selesa untuk tetamu. 


Ada juga sediakan sedikit kudapan dan minuman untuk pelanggan. Memang bengkel mesra pelanggan betul. Manager bengkel yang merupakan seorang wanita (jika tidak silap saya) memang sangat peramah dengan pelanggannya. Mungkin tidak mahu pelanggan merasa terlalu bosan dek kerana menunggu sementara kereta mereka siap diservis mahupun dibaiki.


Pusat Servis Kereta Iridium ini adalah pusat servis yang diusahakan oleh bumiputra dan telah bertapak 5 tahun lalu dan mempunyai 3 cawangan di sekitar Klang. Bagi Yaya, antara syarikat atau kedai yang bagus adalah yang jenis mempunyai cawangan ni. Kedai yang mempunyai cawangan-cawangan ni kebiasaannya sistem mereka lebih jelas dan teratur dan pastinya mereka akan berikan servis yang terbaik bagi pelanggan mereka. 


Cawangan Meru

Sudah punya lebih satu cawangan pun, ini bermakna kedai servis Iridium ni bukanlah seperti kedai bengkel pusat servis yang biasa. Yaya pasti kelebihan mereka antaranya mempunyai khidmat pekerja yang bagus, layanan mereka yang mesra pelanggan juga. 



Jadi bagi mereka yang berada di kawasan lembah Klang dan yang terdekat, boleh la cuba bawa servis kereta anda di Pusat Servis Kereta Iridium ni. Dan boleh menilai sendiri bagaimana kerja mereka. InsyaAllah anda pasti berpuas hati. Jika ragu-ragu untuk terus terjah kedai mereka, boleh la PM mereka melalui Whatsapp @ Facebook mereka. 

Facebook - Pusat Servis Kereta Iridium Jln Yadi Klang - HQ

Facebook - Pusat Servis Kereta Iridium - Meru

Facebook - Pusat Servis Kereta Iridium Padang Jawa

Semoga bermanfaat ye bagi mereka yang sedang mencari Pusat Servis dan Membaiki kereta dengan harga yang berpatutan dan servis yang baik.

Sekian,Wassalam =)

Monday, 13 August 2018

FAHAMI SOLAT KITA

Assalammualaikum wbt.
Salam 1 Zulhijjah 1439h


Ada orang dah solat berpuluh tahun, tapi masih tak tahu maksud atau makna bacaan dalam solat yang diorang buat (ramai sebenarnya). Tak hairan la kalau tak khusyuk dalam sembahyang. Oleh itu, marilah kita renung-renungkan dan faham-fahamkan setiap rangkap yang kita sebut sewaktu kita solat.

*Takbiratul-Ihram / Takbir:*
Allah Maha Besar.

*Doa Iftitah:*

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

*Al-Fatihah:*

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

*Bacaan ketika rukuk:*
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

*Bacaan ketika bangun dari rukuk:*

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

*Bacaan ketika iktidal:*

Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

*Bacaan ketika sujud:*

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

*Bacaan ketika duduk di antara dua sujud:*

Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

*Bacaan ketika Tahiyat Awal:*

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

*Bacaan ketika Tahiyat Akhir:*

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Semoga bermanafaat utk kita bersama! Sabda Rasulullah SAW; 

*"Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca mengamalkannya 
maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada."*
(Hadis Riwayat Muslim)

(Copy and paste)

Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.

Wassalam.

Thursday, 9 August 2018

7 KELEBIHAN KENAPA KITA PERLU MENGERJAKAN UMRAH

Assalammualaikum wbt
Salam 27 Zulkaedah 1439h

Kelebihan Mengerjakan Umrah Seperti mana keistimewaan ibadah Haji, umrah juga ada kelebihannya. Sebenarnya memang banyak hadis-hadis yang membicarakan tentang kelebihan umrah. 

MasyaAllah. Teringin... ='(
Di antaranya ialah : 

1. MENJADI TETAMU ALLAH
Di dalam Ihya'Ulumiddin, Jarir bin Abdillah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, maksudnya : "Tetamu Allah ada tiga golongan iaitu orang yang berhaji, berumrah dan berperang" 

2. PAHALA DAN GANJARAN DILIPATGANDAKAN 
Abi Suhail mendengar Abu Hurairah RA mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda pada tahun Haji Wada' di Mekah : "Para jemaah haji dan umrah adalah tetamu Allah SWT. Dia akan memenuhi apa yang mereka minta, mengabulkan apa yang mereka doakan, memberikan ganti kepada mereka atas apa yang telah mereka belanjakan dan melipatgandakan satu dirham untuknya menjadi sejuta dirham" (al-Fakily, Muhammad Ibnu Ishak) 

3. TIDAK DIHISAB JIKA MENINGGAL DUNIA SEMASA MENUNAIKAN UMRAH 
Di dalam Ihya'Ulumiddin, disebut bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, maksudnya : "Barang siapa keluar untuk menunaikan ibadah haji atau umrah lalu meninggal dunia, maka baginya diberlakukan pahala berhaji dan berumrah hingga hari kiamat. Dan barang siapa meninggal dunia di salah satu tanah suci, maka kelak dia tidak diadili dan tidak pula dihisab, melainkan dikatakan kepadanya, `Masuklah ke dalam syurga'" 

4. PAHALA UMRAH BULAN RAMADHAN MENYAMAI IBADAH HAJI 
Dalam Sahih Muslim diriwayatkan daripada Ibnu Abbas RA, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda maksudnya : "Melakukan umrah pada bulan Ramadhan menyamai ibadah haji" 

5. MENGHILANGKAN DOSA DAN KEFAKIRAN 
Dalam Ibnu Majah, Umar RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud : "Perturutkanlah antara haji dan umrah, sebab sesungguhnya berturut-turutnya antara keduanya akan menghilangkan kefakiran dan dosa-dosa, ibadat kir (nyalaan api pada tukang besi) yang menghilangkan kotoran besi" 

6. DIWAJIBKAN WALAUPUN SEKALI (JIKA MAMPU) 
Umrah juga diwajibkan atas manusia sekali seumur hidup jika mampu. Walau bagaimanapun penduduk Mekah tidak diwajibkan menunaikan umrah hanya ibadah haji sahaja. Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah : 196 yang bermaksud : "Dan sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana Allah" Begitu juga daripada Ibnu Umar RA yang berkata : "Tidak ada seorang pun kecuali diwajibkan atasnya satu kali haji dan umrah" (Al-Bukhari) 

7. PENGHAPUSAN DOSA 
Dalam riwayat Al-Bukhari, Rasululluh SAW telah bersabda yang bermaksud : "Satu ibadah umrah sehingga sampai umrah lainnya adalah sebagai pelebur (dosa) di antara keduanya. Sedang haji yang mabrur tidak mempunyai balasan kecuali syurga"

(Dipetik daripada facebook Majlis Ilmu)

Wallahua'lam


Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.

Wassalam.

Tuesday, 7 August 2018

AKHIRNYA IBU TERPENGARUH JUA!

Assalammualaikum wbt
Salam 25 Zulkaedah


APA ITU 'AIR FRYER'?
Korang tahu kan mengenai AIR FRYER? Peralatan memasak yang semakin terkenal sekarang. Buat yang masih tak tahu apa AIR FRYER tu, ia adalah alat menggoreng tanpa menggunakan minyak. Alat menggoreng tanpa minyak (air fryer) ini merupakan salah satu penemuan (eh betul ke..haha ayat skema =p) peralatan memasak yang sihat dan paling bermanfaat bagi kesihatan kita.

Sebagaimana yang kita tahu, makanan bergoreng seperti pisang, tempe, tauhu,kentang goreng dan makanan-makanan lain yang seumpama dengannya pasti sudah tidak asing dalam kehidupan masyarakat kita, kan. Malah makanan bergoreng itu juga menjadi makanan kegemaran kita.

SEDAPNYA MAKANAN BERLEMAK DAN BERMINYAK ITU!
Memang tidak dinafikan makanan itu lebih enak dan lazat. Yela, makanan BERLEMAK! memang lazattt kann..huhu Sebab itulah penyakit OBESITI semakin meningkat di negara kita ini. Bukan itu sahaja, kadar kolestrol dalam badan pun menjadi semakin meningkat. Dalam jangka panjang, tingginya kadar lemak pada makanan bergoreng itu dapat menyebabkan kita mudah untuk mendapat penyakit jantung dan stroke!

Tentu kita semua tidak ingin terkena penyakit yang mengerikan itu,kan.

SAYA PENGIRA KALORI MAKANAN,TAU
Macam Yaya, kat rumah Yaya sendiri memang kerap dan boleh kata tiap hari juga la menggoreng makanan buat sarapan pagi atau makan petang macam tu. Biasanya ibu dengan kakak Yaya la masak. Sebab Yaya memang bukan jenis suka makan makanan bergoreng ni semenjak menjadi 'CALORIE COUNTER' ni..hehe kadang je makan itupun tak banyak. Serius! Ibu Yaya biasa kalau masak makanan bergoreng, untuk ayah. Ayah Yaya tu pula ada diabetis. Bila fikir lama-lama, risau juga. Kuantiti makanan susah nak dikurangkan jadi apa yang boleh bantu ayah supaya makan makanan yang lebih sihat (orang tua ni biasalah kan.dah nasihat pun tak jalan.huhu). Jadi Yaya selalu juga usha laman web dalam talian ni (online shoppping la kira nya), tengok mana yang murah tapi ok atau yang berjenama tapi harga mampu milik gitu. Banyak juga pilihan tapi kadang risau ada kerosakan pula. Harga memang semua RM100 lebih dan keatas. Itu paling murah. Kebanyakan memang harga 200-500.

PENGARUHI IBU
Ada sekali hari tu Yaya tanya ibu Yaya mengenai alat menggoreng tanpa minyak ini. Al maklumlah, ibu dengan ayah Yaya suka melayan siaran 'GO SHOP' kat Astro tu. Dan dah jadi 'pelanggan tetap' di Go Shop tu.haha. Jadi Yaya tanyalah kot ada GO SHOP buat sale untuk alat tersebut di siaran tu. Dan memang ada! Berharga RM100 lebih menurut ibu Yaya. Yaya pun apalagi, terus mencadangkan ibu untuk membeli alat memasak tersebut. Dengan alasan, ianya baik untuk kesihatan daripada menggunakan minyak masak untuk menggoreng. Bukan alasan sebenarnya tapi menyatakan kebenarannya. Makanan bergoreng yang menggunakan minyak ni memang tak elok kan. Lebih-lebih lagi dalam kuantitiyang banyak. Kalau dalam lauk pauk kita masak pula,lebih baik bertukar minyak masak yang biasa tu dengan minyak zaitun atau Olive Oil. Ianya lebih sihat.

Ok. Berbalik dengan pertanyaan Yaya kat ibu Yaya tadi tu. Ibu Yaya pun macam bersetuju juga untuk membeli alat tu tapi macam was-was je. Dalam fikiran Yaya, kalau ibu Yaya beli,Yaya bayar la balik nanti kan. Anggap itu hadiah hari lahir untuk ibu Yaya yang bakal tiba tak lama lagi dalam bulan Ogos ni.hehe.


AKHIRNYA TERPENGARUH JUA
Yaya tak tahu pun ibu Yaya jadi beli AIR FRYER tu disebabkan terpengaruh dengan 'pujukan' Yaya.hehe. Tahu pun bila kami sekeluarga pergi berjalan-jalan di Aeon Jusco Shah Alam minggu lalu. Ibu mula buka cerita mengenai alat yang beliau beli di GO SHOP tu bila kami masuk ke kedai peralatan elektrik di dalam Jusco tu. Kakak Yaya kata ni semua sebab terpengaruh dengan pujukan Yaya la minta beli alatan menggoreng tanpa minyak itu lah. Tapi yang Yaya tak sangka harga alat tersebut bukanlah RM100 lebih seperti yang ibu Yaya beritahu di awal dahulu. Katanya RM263++ gitu tapi disebabkan ada 'point' jadi harga pun berkurang jadi cuma RM208 je. Murah juga la kalau begitu fikir Yaya. Takpelah. Bayarkan semula duit yang Ibu Yaya dah keluarkan untuk beli alat memasak tu.

KURANG SEDAP HASIL MASAKAN
Beberapa hari selepas dapat alat memasak menggoreng tanpa minyak itu, ibu Yaya pun cubalah 'menggoreng' ayam menggunakan alat tersebut. Yaya masa tu takda kat rumah. Bila balik tu,tahu ibu da mula guna alat memasak tu agak 'excited' lah bertanya bagaimana rasa ayam yang 'digoreng' tanpa menggunakan minyak tu. Jawapan ibu Yaya, TAK SEDAP!
Tergelak juga Yaya dengar.haha.apalagi Yaya perli la. Memang la kurang sedap dah takda minyak, kurang berlemak + kolestrol semua. Yang sedap tu semua jenis yang berlemak + tinggi kolestrol + gula semua penyakit ada. hehe

HARGAI KESIHATAN YANG DIBERI
Apa yang pasti lepas ni, Yaya rasa lebih selamat la kalau nak 'menggoreng' makanan lepas ni. Boleh la lepas ni Yaya goreng ikan guna 'AIR FRYER' tu je. Tak kisah pun sedap ke tak sebab memang da biasa makan makanan yang tawar dan kurang gula ni.cewahh.hehe. Tapi memang betul, benda dan perkara macam ni,orang macam Yaya atau jenis pengira kalori ni memang amat titik berat perkara ni. Sebab punca utama naik berat badan dan berat badan berlebihan adalah kerana terlalu banyak makan makanan berminyak. Tahu kan, minyak ni bila masuk dalam badan kita apa jadi? 

Jadi jomlah bertukar cara masakan kita. Daripada menggunakan minyak sebagai bahan utama masakan, lebih baik guna alat menggoreng tanpa minyak ni untuk memasak. Kurang berkalori + kurang kolestrol dan pastinya badan jadi lebih sihat!=)

Itu sahaja perkongsian dari Yaya mengenai 'AIR FRYER' ni. Harap dapat mengubah pemikiran atau cara hidup sesetengah orang diluar sana supaya mendapat kesihatan yang lebih baik. InsyaAllah. Tugas kita kan menjaga kesihatan yang telah dikurnia oleh NYA. Jadi jagalah sebaiknya,ye.
Sekian,Wassalam.

Friday, 3 August 2018

6 AMALAN UTAMA SEPANJANG SEPULUH AWAL ZULHIJJAH

Assalammualaikum wbt.
Salam Jumaat 21 Zulkaedah 1439h



Amalan - amalan yang digalakkan sepanjang sepuluh awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya ini antaranya :-

a) ZIKIR : Iaitu dengan memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar.

Ia bersumber dari hadith riwayat At-Tabrani yang diakui sohih oleh Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya : "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.." (Al-Hajj : 28). Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu' adalah sepuluh hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama jua.

b) BERPUASA : Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.

Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah :

"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" 
(Riwayat Muslim)

Nabi SAW juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

c) Melakukan lain-lain amalan seperti bersedekah, membaca Al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Ia semuanya termasuk di dalam umum hadith yang menunjukkan ianya amat disukai oleh Allah SWT.

d) Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan tawbat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya.

Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini. Bertawbatlah dengan sebenar-benar tawbat dan sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah tipu daya semata-mata.

e) BERTAKBIR : Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa `Ali KW menunjukkan bahawa permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu ‘Asar hari ketiga Tashriq.

f) BERKORBAN : Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah dan berkorban". Allah SWT juga menyebut :

وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب

Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari 
tanda ketaqwaan hati" 
(Al-Hajj : 32)

Sebuah hadis menyebut :
ما عمل آدمي من عمل يوم النحر أحب إلى الله من إهراق الدم

Ertinya : "Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada 
hari kurban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)" 
( Riwayat At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )

RUJUKAN : Petikan artikel dari http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/219-zulhijjah-a-idiladha-beberapa-isu-a-hukum.html

Wallahua'lam. Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.

Wassalam.

Thursday, 2 August 2018

IBU MERTUA VS. MENANTU

Assalammualaikum wbt.
Salam 20 Zulkaedah 1439h

Bacalah kisah menarik ini…
Sekadar renungan


Pada suatu hari sepasang suami isteri berkumpul bersama anak menantu setelah lama tidak berkumpul bersama.

Menantu yang pertama adalah seorang doktor manakala menantu kedua kerja kampung sahaja.

Ibu mertua amat memandang hina pada menantu kedua kerana cuma bersekolah pondok.
Dengan niat yang jahat, ibu mertua mengajak kedua² menantunya ini ke bandar bersama.

Dalam perjalanan, ibu mertua ternampak angsa mengejar budak dengan bunyi yang cukup kuat.

Lalu ibu bertanya kepada menantu pertama…
“Wahai menantu kesayanganku. kenapa suara angsa begitu kuat?”

Lalu menantu pertama menjawab...
“Mengikut kajian saintis, lehernya panjang, jadi dia boleh simpan banyak udara. Sebab itu bunyi dia kuat.”

Ibu tersenyum gembira dengan kebijaksanaan menantu pertamanya.

Lalu ibu mertua dengan nada kasar bertanya kepada menantu kedua...
“Apa jawapan kau?”

Menantu kedua itu mnjawab…
“Ini semua kuasa ALLAH.”

Ibu mertua terus berkata…
“Tu sajalah jawapan kau. Macam tak sekolah!”

Kemudian sambil menuju keluar kampung ibu mertua ternampak itik berenang.

Lalu dengan nada lembut, dia bertanya kepada menantu pertama
“Kenapa itik boleh terapung, nak?”

Menantu yang pertama menjawab…
“Mengikut kajian sainstifik, bulu itik dapat mengumpul udara di celah²nya. Sebab tu dia dapat apungkan badannya.

lalu dia bertanya pula kepada menantu kedua soalan yang sama.

Jawabnya : “Kuasa ALLAH, mak.”

Dengan muka tension ibu mertua terus berkata… “Menyampah!”

Setelah hampir sampai ke bandar, ibu mertua ternampak seorang lelaki tua sedang menunggu bas sambil memakai kopiah. Apabila dibuka kopiah tu, ternampak kepalanya yang botak tengah.

Lalu ditanya pada menantu yang pertama…

“Mengapa kepala pakcik tu botak tengah?”

Menantu yang pertama menjawab…
“Mengikut kajian sainstis, pakcik tu selalu pakai kopiah, jadi kepalanya jarang kena pancaran matahari, sebab tu sel rambut mati.”

Ibu mertua terus berkata…
“Ko dengar tu. Orang yang belajar tinggi, jawapannya semua lengkap. Ko bila ditanya, jawapan ko semuanya kuasa ALLAH. Bodoh!”

Setelah sampai ke bandar dan selesai urusan semua, mereka pun pulang ke rumah & makan bersama.

Semasa di meja makan, si ibu menceritakan semua kepada anak² perempuannya.

Dia berkata…
“Menantu mak yang pertama memang bijak. Yang kedua tak boleh pakai.”

Menantu yang kedua terus bersuara…

“Mak. Semua jawapan menantu pertama mak tadi semua tak betul.”

Ibu mertuanya dengan marah berkata…

“Alah! Depan bini nak tunjuk pandai. Kalau ko pandai, apa jawapannya?”

Lalu menantu kedua itu pun menjawab…
“Ini semua kuasa ALLAH. Mak dengar apa yang saya nak terangkan ni.”

Soalan pertama sebab apa angsa suara kuat pasal leher panjangkan?
Cuba mak dengar suara katak selepas hujan, sekampung dengar. Sedangkan katak tu langsung takde leher.

Yang kedua. Itik bulu banyak, sebab tu boleh terapung kat air. Itu jawapan menantu kesayangan makkan?

Abis tu, feri kat laut takde bulu pon kenapa boleh terapung?

Yang ketiga. Rambut pakcik tadi tak tumbuh sebab selalu pakai kopiah, jadi kepala tak kena pancaran matahari, sebab tu sel matikan?

Habis mak hari² pakai spenda. Siap pakai kain lagi kat luar. Kenapa bulu tumbuh jugak?

Ibu mertua terus menundukkan muka dan terdiam.

Menantu keduanya berkata…
“Ini semua kuasa ALLAH. DIA Maha Segalanya. Kita ni tak bijak mana pon. Jadi, jangan riak sangat & suka menghina orang lain.”

Terus si ibu mertua menangis dan meminta maaf pada menantu keduanya itu…

Kredit : Lukisan Dakwah

Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.


Wassalam.

Wednesday, 1 August 2018

WELCOME AUGUST 2018!

Assalammualaikum wbt.
Salam 19 Zulkaedah 1439h

Just a little GIFT for my self =)
#happyborndaytome

Ya Allah, Ya Tuhanku..
Aku bersyukur atas nikmat iman dan usia
yang kau berikan kepadaku.
Aku berterima kasih atas segala hal
yang aku dapatkan hingga hari ini.

Ya Allah,
Jadikanlah aku orang yang pandai bersyukur,
jadikanlah aku hamba Mu yang tahu cara berterima kasih.
Jadikanlah aku hamba Mu yang pandai merawat kesihatan,
jadikanlah aku hamba Mu yang takut akan salah dan dosa

~ Aamiin.. ~


Tak minta banyak sebab dah bersyukur dengan apa yang ada. Cuma berharap dengan umur yang diberi, moga dapat menjadi lebih baik dari sebelum ni + dimurahkan rezeki dari segala segi agar dapat memperbaiki diri, menyenangkan ibu ayah sendiri. Doa yang baik-baik sahaja.

Terima kasih sudi singgah blog Yaya hari ni. Sekian, Wassalam =)

Sponsor