SELAMAT TINGGAL 2018!

Assalammualaikum wbt.


Kita sudah dalam hari² terakhir 2018. Sedihkan rasa... Tak mengapa, orang bijak kata jangan pandang belakang. Orang beriman kata terus bergerak ikut agama di depan. Jadi...apakah persediaan kita untuk 2019?

Apapun azam, cita² dan impian hidup yang ingin kita kejar dalam 2019, sekurang²nya letakkan 10 perkara ni sebagai leading dalam portfolio kita tahun depan...

* Istiqomah solat awal waktu
* Istiqomah solat malam
* Istiqomah baca Quran
* Perbaiki adab dan akhlak
* Jaga syariat/aurat/iktilat
* Rapatkan hubungan silaturrahim
* Menyantuni keluarga
* Banyakkan sedekah dan zikir 
* Jaga lisan, jangan ghibah & fitnah
* Selalu doa supaya husnul khotimah, terhindar dari siksa kubur 
dan selamat dari api neraka. 

Lepas tu baru letak azam 'keduniaan' kita untuk tahun 2019. Contohnye nak work hard ke, study smart ke, sambung study ke, belajar masak ke, nak settle down ke...dan etc...etc...

Selamat praktik...buat amali yer saudara²ku semua. Bila dah masuk tahun baru nanti, boleh kita speed terus. Kalau tak biasakan diri, nanti asyik gear 1 dan N jer. Tak pun terus P...xde perubahan. Paling teruk kalau terus masuk gear R. Kemudian pujuk hati, it's ok...tunggu 2020 nanti ler capai azam.

Kalau sempat la kan...tapi kalau 2019 pun tak sempat nak buat "home run", half way Allah da 'panggil' kita untuk menghadap NYA semula, macam mana yer? So, banyak²kan berdoa supaya kita masih ada masa untuk beramal soleh tahun depan. InsyaAllah.


Semoga tahun 2019 kita jadi hamba Allah yang lebih baik dari tahun 2018. Semoga hidup kita sekeluarga, rezeki dan ilmu yang kita perolehi lebih diberkati Allah. Semoga hidup kita bermanfaat untuk agama, nusa dan bangsa. Allahumma aamiinn.


Post a Comment

7 Comments

  1. Aamiin.. Semoga 2019 menjadi tahun yang lebih baik dari sebelum nya..

    ReplyDelete
  2. cepatnya masa berlalu.. peringatan kepada kita semua jangan lalai sangat. betul..!! insyallah semoga makin murah rezeki sihat hendaknya untuk terus beribadat. yang baik2 saja menanti dan sentiasa dilindungi.

    salam tahun baru =)

    ReplyDelete
  3. In syaa Allah.
    Semoga 2019 lebih cerah sinarnya

    ReplyDelete
  4. selamat menempuh 2019 yaya..moga 2019 menjanji yg lebih indah n cemerlang bagi kita.aamin

    ReplyDelete
  5. Selamat tahun baru.. semoga dipermudahkan segala urusan...

    ReplyDelete
  6. Semoga azam tercapai :) Selamat menyambut tahun baru 2019 cik yaya :)

    ReplyDelete