Tuesday, 24 July 2018

PENTINGNYA NIAT!

Assalammualaikum wbt.
Salam 11 Zulkaedah 1439h


A : Kenapa beri duit kepada orang minta sedekah tu?

B : Sebab dia minta sedekahlah. Kesian dia, sakit.

A : Ish ! Tipu semua tu . Sihat walafiat je aku tengok.

B: Urusan aku dengan ALLAH dah selesai dalam bab ini. ALLAH tanya aku, kemana duit dibelanjakan? Aku boleh jawab, aku bagi sedekah. Kalau dia tipu, itu urusan dia dengan ALLAH [senyum]

A : Erk. Betul betul betul

Sebelum ni Yaya selalu fikir juga macam si 'A'. Tengok orang yang meminta sedekah tu, sihat walafiat je. Ditambah lagi dengan kes penipuan yang banyak berlaku sekarang kan. Sindiket begini pun makin berleluasa. Mereka ni sengaja mengambil kesempatan kat rakyat Malaysia ni yang ramai baik hati menderma/bersedekah. Kadang bukan sengaja tak nak beri tapi fikir, kalau diberi, sindiket ni makin naik lemak! Makin ramai la manusia yang tak berdosa jadi 'hamba' mereka untuk meminta sedekah. Betul tak.

Tapi dalam masa yang sama fikir juga, walaupun tahu MUNGKIN mereka yang meminta sedekah itu menipu @ sindiket, bila fikir yang SEDEKAH ni adalah salah satu amalan mudah yang diberi 'ganjaran' yang besar disisi Allah SWT, Yaya pejam mata je kadang bila menghulur pada mereka yang meminta ni dengan NIAT - aku bersedekah sebab ALLAH! Sebab nak amalan diterima ALLAH! Almaklum, sedar diri ni banyak dosa, tiap hari buat dosa tanpa sedar [ ALLAHU...='( ], jadi amalan sebegitu la yang mampu dibuat. Doa juga moga Allah beri HIDAYAH pada mereka JIKA mereka menipu.

Apa pendapat korang tentang peminta sedekah yang sihat dan cukup anggota tubuh badan ni? Apapun semua bergantung dengan niat masing-masing. Semoga segala amal ibadah kita diterima Allah. InsyaAllah. Aamiin

p/s : Tangan di atas lebih mulia dari tangan di bawah. Banyakkan bersedekah , jangan suka berkira. Ia bermanfaat di dunia dan Akhirat.

Wallahua'lam

Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.

Wassalam.

2 comments:

  1. Betul! Niat juga adalah Hadis yang pertama dalam kitab imam nawawi. Mengukuhkan lagi smeua perkara yang kita buat perlu bermula dengan niat.

    ReplyDelete

Sponsor





Popular Posts