Monday, 4 June 2018

KELEBIHAN BERBUKA PUASA DENGAN AIR KELAPA MUDA

Assalammualaikum wbt.
Salam 19 Ramadhan 1439h



KETIKA musim panas di bulan Ramadan ini, manfaatkan minum air kelapa muda ketika berbuka untuk mengembalikan suhu badan ke paras normal. Air kelapa muda sangat tinggi dengan kandungan potassium, klorida, magnesium, kalsium, sodium serta vitamin B komplek (riboflavin) yang bertujuan mengawal tekanan darah, meredakan kekejangan otot serta menaikkan selera makan dan minum ketika musim panas.

Air kelapa muda juga mengandung elektrolit yang membantu mengembalikan ion tubuh yang hilang setelah seharian berpuasa.

Selain air kelapa muda bertindak melegakan dahaga pada bulan puasa ini, air kelapa tersebut juga memberi manfaat sendiri bagi tubuh kita.

Lagi bagus, elak daripada mengambil air kelapa yang dicampur dengan gula, beli sebiji kelapa yang belum dipotong dan minum air kelapa yang segar, Kerana ia lebih banyak manfaatnya dari segi kesihatan.

Di samping meminum air kelapa ketika berbuka, minum air buah semasa bersahur adalah antara tindakan yang baik untuk kekal bertenaga dan sihat sepanjang hari pada bulan Ramadan ini.


Air buah-buahan ini mengandungi pelbagai jenis nutrien seperti vitamin, potasium dan fruktosa (gula semula jadi buah), berperanan sebagai bekalan tenaga di dalam badan.

Sebenarnya rasa letih, penat dan mengantuk bukannya disebabkan kekurangan makanan tetapi ia adalah disebabkan kuantiti air di dalam badan berada pada tahap rendah.

Orang ramai perlu mengelak daripada meminum kopi, teh ataupun minuman yang mengandungi kafeina yang tinggi pada bulan puasa kerana minuman itu memberi kesan diuretik.

Kopi dan teh akan merangsang pengeluaran air kencing, dan akibatnya, badan akan mengalami dehidrasi dan tekak menjadi sangat haus.
Wallahua'lam.


Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.

Sekian,Wassalam..

4 comments:

Sponsor