Tuesday, 10 April 2018

KENAPA RASA LAPAR WALAUPUN DAH MAKAN?

Assalammualaikum w.bt.
Salam 23 Rejab 1439h

Pernah tak korang bangun pagi, dah siap-siap makan breakfast, pergi kerja - tapi bila dah pukul 10 - 11 macam tu, perut pun mula lah dah berbunyi dan tenaga pun semakin menurun. Rasa macam lapar dan nak kena makan sesuatu je padahal tadi baru je sarapan kan.


Macam mana nak turun berat kan kalau asyik makan je. Ni antara sebabnya bila kita selalu rasa lapar walaupun baru je lepas makan :

1. Kita tidak dapatkan kalori yang mencukupi

Hidangan pertama kita setiap hari sepatutnya dalam range 300 - 400 kcal untuk pastikan kita bertenaga dan kekal kenyang sampai waktu makan tengah hari. Kalau tak cukup memang cepat je rasa lapar dan kalau terlebih memang senang la nak naik berat. So cuba kawal kalori tu ye.

2. Kita tak cukup 1 daripada 4 benda penting ni

Apa yang kita makan sebenarnya lagi penting daripada berapa banyak yang kita makan. Kita perlu pastikan hidangan kita tu terdiri lengkap dengan protein, karbohidrat, lemak baik dan fiber, barulah boleh bagi kita rasa kenyang dan puas yang berpanjangan. Kalau kurang salah satu, tu yang rasa macam tak cukup dan nak makan lagi je.

3. Makan Makanan Yang Terlalu Tinggi Gula

Makanan yang terlalu tinggi kandungan gula akan buatkan kita rasa cepat lapar. Makanan yang karbohidrat berat macam nasi, mee pon akan buatkan kandungan gula dalam darah kita meningkat dengan cepat tau so jaga-jaga makanan macam ni.

4. Anda Perlukan Snek Untuk Metabolisme Yang Lebih Efektif

Sarapan pagi kita sepatutnya boleh buatkan kita tahan kenyang sampai 4 jam tapi kalau anda makan sarapan yang lebih ringan atau sarapan terlalu awal di waktu pagi dan dah mula rasa lapar sebelum waktu lunch, tak perlu risau, tu normal je tu. Sebab tu anda perlukan snek yang boleh bagi anda tahan rasa lapar tu dan pastikan pembakaran metabolisme badan sentiasa aktif.

Really....? ^o^

Ok. Itu boleh jadi antara sebab-sebab kenapa kita KADANG rasa lapar walaupun sudah mengisi perut. Jadi, bagi yang ingin badan yang sihat, berat yang ideal, korang kenalah jaga dan ikut tips kat atas ni. Sama-sama kita cuba ye!
(Sumber : ezdiet.com.my)
Sekian,Wassalam =)

No comments:

Post a Comment

Sponsor





Popular Posts