Monday, 9 April 2018

MOHON MAAF & MEMAAFKAN

Assalammualaikum wbt.
Salam 22 Rejab 1439h

Menjadi lumrah kehidupan seorang manusia yang bergelar hamba, sering melakukan kesilapan. Adakalanya kita terguris hati orang lain tanpa sengaja dan tanpa niat. Tetapi bila telah berlaku perkara sedemikian amat berat untuk diungkapkan oleh setiap individu iaitu memohon maaf dan memberikan kemaafan. Kerana terdapat keegoan dalam hati.


Jadi cuba tundukkan keegoan kita dan mintalah maaf jika kita melakukan kesilapan dan memaafkan jika ada yang memohon maaf. Jangan menunda kerana apa yang akan berlaku esok hari tidak dapat kita dijangka. Cara terbaik adalah bercakap secara bersemuka dan berdamai. Tidak rugipun jika kita berdepan dengan kebenaran.

Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak halal apabila seorang Muslim menjauhi kawannya lebih dari tiga hari. Apabila telah sampai waktu tiga hari tersebut maka berbicaralah dengannya dan berikan salam. Jika ia menjawab salam maka keduanya akan mendapat pahala dan jika ia tidak membalasnya maka sungguhlah dia kembali dengan membawa dosanya, sementara orang yang memberi salam akan keluar dari dosa.”
(HR. Muslim)

Sepertimana Firman Allah SWT:

"...hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; 
tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? 
Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."
(An-Nuur 24:22)
.
(Sumber : telegram Nah Kasi)

No comments:

Post a Comment

Sponsor





Popular Posts