KELEBIHAN KAYU MANIS

Assalammualaikum w.b.t.
Salam 24 Rejab 1439h

Kali ni saya nak share satu jenis makanan "super" yang sebenarnya dah sebati dengan kehidupan kita. Memang kita selalu gunakan benda ni dalam masakan kita tapi mungkin anda tak tahu sebenarnya benda ni banyak sangat khasiat dan kelebihan. Apa tu?

Of courselah kayu manissss hehe


Antara kelebihan kayu manis ni :

1. Bantu lawan diabetes ( kencing manis )

Kayu manis ni boleh bantu kurangkan kandungan gula dalam darah dan improve kepekaan badan kita terhadap hormon insulin di mana hormon ni yang bantu untuk stabilkan gula dalam darah kita.

2. Boleh bantu kurangkan risiko kanser

Oleh kerana kayu manis ni mengandungi anti oksida yang tinggi, kayu manis boleh melindungi kita daripada kerosakan DNA, mutasi sel dan pertumbuhan tumor kanser.

3. Melindungi kesihatan gigi dan menyegarkan nafas 

Dalam satu kajian menunjukkan, salah satu ekstrak dari kayu manis melindungi gigi dari sejenis bakteria yang boleh menyebabkan nafas kita berbau, kavitis dan infection pada mulut. 

4. Bagus untuk kulit

Kayu manis mempunyai kesan anti-biotik dan anti-mikroba yang melindungi kulit daripada irritation, ruam, reaksi alergi, dan jangkitan. 

Haaa ni antara kelebihan-kelebihan amalkan pemakanan kayu manis dalam diet kita. Banyak lagi tau sebenarnya. Memang banyak sangat kelebihan kayu manis ni untuk kesihatan kita. 

Selain tu rasa dan aroma dia yang unik, sedap dan ada rasa manis semulajadi tu buatkan apa yang kita makan tu memang jadi sedap dan best sangat.
(Sumber : ezdiet.com.my )

InsyaAllah nanti Yaya akan share 1 resepi yang menggunakan serbuk kayu manis ni. Kalau buat ni fuh, memang sedap @ maveles tau. Jangan lupa follow Yaya ok. Terima kasih! ^,^

Sekian,Wassalam =)

Post a Comment

2 Comments

  1. suka guna dengan bedak sejuk tuk hilangkan oarut jerawat pastu hadap muka depan kipas hahhahaha

    ReplyDelete
  2. wah! byk gunanya kayu manis ini. ingatkan utk menyedapkan masakan je..

    Jom sertai giveaway yg sdg berlangsung di blog Abam Kie? Terima kasih.

    http://www.zukidin.com/2018/04/spm-result-giveaway.html

    ReplyDelete