SALAM MAULIDUR RASUL - KELEBIHAN SELAWAT (2)

Assalammualakum w.b.t.
Bersambung dari entri sebelum ni ye..=)
21) Tersingkap Hijab
Diriwayatkan oleh Sayidina Ali kw, sabda Rasulullah SAW, ertinya: "Tiada suatu doa kecuali diantara yang berdoa dengan Allah terdapat satu hijab(penghalang), hingga yang mendoakan itu membaca selawat untuk Muhammad, kalau hal itu dilaksanakan, makan tersingkaplah hijab itu dan dikabulkan doanya."

22) Dikhabarkan syurga
Sabda Rasulullah SAW, ertinya: "Siapa yang berselawat atasku 1000 kali tiada mati ia hingga digembirakan (dikhabarkan) baginya dengan syurga (yang akan dimasukinya)."

23) Seluruh makhluk berselawat ke atas orang yang berselawat
Dari Ibnu Mulqin, sabda Rasulullah SAW, ertinya: "Barangsiapa berselawat ke atasku, menselawatkan malaikat ke atasnya. Dan barangsiapa para malaikat berselawat atasnya, tidak tinggal sesuatu dari langit yang tujuh, bumi, laut, tumbuh-tumbuhan, binatang-binatang ternakan melainkan menselawatkan atasnya (yang berselawat itu.)"
24) Dapat pembelaan dari para malaikat
Sabda Rasulullah SAW, ertinya: "Telah datang kepadaku para malaikat Jibril, Israfil, Izrail dan Mikail as. Maka Jibril berkata: "Ya Rasulullah! Barangsiapa membaca selawat atasmu sebanyak 10kali, maka aku akan bimbing tangannya dan bawa dia di atas jambatan (Siratul Mustaqim). Mikail berkata: "Aku akan sujud kepada Allah dan tidak akan mengangkat kepala ku sehingga Allah mengampuninya. Izrailpula berkata: "Aku akan cabut rohnya sebagaimana aku mencabut roh para nabi as."

25) Terlaksana semua hajat
Sabda Rasulullah SAW, ertinya: "Barangsiapa kesukaran hajatnya, maka hendaknya dia memperbanyakkan membaca selawat untukku. Kerna sesungguhnya selawat itu boleh menghilangkan rasa susah, sedih dan kesukaran serta melapangkan rezeki dan menyebabkan tercapainya semua hajat.

26) Dapat makan buah-buahan syurga
Sabda Rasulullah SAW, ertinya: "Sungguh didalam syurga terdapat sebatang pohon yang dinamakan Haulab, diatasnya terdapat buah yang lebih besar daripada epal dan lebih kecil daripada delima, lebih manis daripada madu, lebih putih daripada susu dan lebih lunak dari sari susu (susu kental)." Abu Bakar ra bertanya: "Siapakah yang akan memakan buah-buahan itu, wahai Rasulullah?" Baginda SAW menjawab: "Orang yang mendengarkan namaku lalu dia membaca selawat untukku maka dia itulah yang memakan buah-buahan itu."

27) Dikenali kerana banyak selawat
Sabda Rasulullah SAW, ertinya: " Sungguh akan dikembalikan ke telagaku esok di hari kiamat suatu kaum yang aku tidak mengetahui mereka kecuali kerana mereka banyak membaca selawat untukku."

28) Kelebihan berselawat ketika bulan mengambang
Dari Ibnu Hisyam, sabda Rasulullah SAW, ertinya: "Perbanyakkanlah olehmu sekalian membaca selawat untukku di malam terang bulan dan di hari yang cemerlang (tanggal 13,14 atau 15hb) kerana kedua-dua malam dan hari itu akan menyampaikan apa-apa daripadamu. Dan sesungguhnya bumi itu tidak mahu makan jasad para nabi. Dan tidak seorang muslim pun yang membaca selawat untukku kecuali selawat itu dibawa oleh satu malaikat sehingga disampaikan kepadaku dan menyebutkan namanya sehingga dia mengatakan: "Sungguh fulan mengatakan demikian, demikian!"

29) Mendapat pahala berlipat kali ganda
Dari Abu Hurairah ra, sabda Rasulullah SAW, ertinya: "Apabila seorang mukmin selawat untukku, maka selawat itu diambil oleh malaikat Juru Pati (juru seksa) dengan izin Allah disampaikan ke kuburku. Maka para malaikat itu berkata: "Hai Nabi Muhammad! Fulan bin Fulan dari umatmu telah membaca selawat untumu."Kataku (Nabi SAW): "Sampaikan kepadanya, dariku sepuluh selawat dan katakan kepadanya: "Telah seharusnya bagimu mendapat syafaat daripadanya(Nabi SAW)." Maka malaikat tadi terus naik ke atas sehingga sampai ke Arasy dan berkata: "Wahai Tuhanku, sungguh fulan bin fulan telah membaca selawat untuk kekasih Engkau." 
Maka Allah berfirman:"Sampaikan kepadanya daripada Aku 10 selawat." Kemudian Allah menciptakan dari tiap-tiap uruf pada selawat itu satu malaikat yang mempunyai 360 kepala, tiap2 kepala mempunyai 360 wajah dan pada setiap wajah terdapat 360 mulut dan tiap2 mulut mempunyai 360 lidah guna berbicara dan memuji Allah Taala dengan 360 macam, dan pahala kesemuanya itu dicatat untuk orang yang membaca selawat untuk Nabi Muhammad SAW sampai hari kiamat."
Same2la kita banyakkan selawat atas baginda..smoga kita mendapat semua manfaatnya dan semakin@bertambah2 menCINTAI Baginda Rasul SAW.. <3<3<3 ^_^

Sekian,Wassalam =)

Post a Comment

29 Comments

  1. Banyak keistimewaan Selawat .. bertambah ilmu :) thanks sudi kongsi!!

    ReplyDelete
  2. Allahumma Solli 'Ala Saiyidina Muhammad

    hye yaya.kak jaja mai sini

    ReplyDelete
  3. perkongsian yang sangat berguna..thanks yaya :)

    ReplyDelete
  4. banyaknya kelebihan...... makasih yaya cun !

    ReplyDelete
  5. banyak kelebihan selawat syifa tu . kalau sakit , boleh amalkan . nama pun selawat syifa - selawat penyembuh ;)

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah jadi tambah ilmu nih thanks for share

    ReplyDelete
  7. nice sharing dear~! =) Salam Maulidur Rasul.

    ReplyDelete
  8. salam maulidur rasul kembali...

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah,ada banyak pengetahuan baru yang In dapat :)

    ReplyDelete
  10. salam maulidur rasul... nabi ngaku umat dgn berselawat... hee ^^

    ReplyDelete
  11. Perkongsian yang baik.. Namun... tertanya-tanya periwayat bagi hadis tersebut. Maka, minta maaf.. Saya tak boleh mengambilnya. Sedang tercari-cari mahu menulis beberapa hadis seperti yang tertulis.. Hanya tak ingat siapakan yang meriwayatkannya lalu penulisan saya terbantut.. (•◡•)

    ReplyDelete