Doa Ramadhan
“Ya Allah, jadikan puasa ku disertai dengan rasa syukur dan diterima olehMu melalui jalan keredaanMu serta keredaan rasulMu, cabangnya yang kukuh dan kekuatan keberkatan, demi kenabian Muhamad saw dan keluarga baginda yang suci dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam”. amin..
Sambungan..
Sempena Nuzul Al-Qur'an ni..Yaya nak share lagi....=) Untuk pengetahuan dan menambah ilmu kita bersama. Hidupkan Ramadhan dengan bacaan al-Qur'an...
Sempena Nuzul Al-Qur'an ni..Yaya nak share lagi....=) Untuk pengetahuan dan menambah ilmu kita bersama. Hidupkan Ramadhan dengan bacaan al-Qur'an...
Apa itu Al-Quran?
"Quran" menurut pendapat
yang paling kuat seperti yang dikemukakan Dr. Subhi Al Salih bererti "bacaan",
asal kata qara’a. Al Qur’an itu berbentuk masdar dengan erti isim maf’ul yaitu
maqru’ (dibaca).
Di dalam Al Qur’an sendiri ada
pemakaian kata "Qur’an" dalam arti demikian sebagal tersebut dalam
ayat 17, 18 surah (75) Al Qiyaamah:
Ertinya:
‘Sesungguhnya mengumpulkan Al Qur’an (didalam dadamu)
dan (menetapkan) bacaannya (pada lidahmu) itu adalah tanggunggan kami. kerana
itu jika kami telah membacakannya, hendaklah kamu ikut bacaannya".
al-Quran adalah hidayah,
rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala
isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali
sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti
yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula
bermaksud yang memberi peringatan.
Adapun definisi Al Qur’an ialah:
"Kalam Allah s.w.t. yang merupakan mukjizat yang diturunkan (diwahyukan)
kepada Nabi Muhammad dan yang ditulis di mushaf dan diriwayatkan dengan
mutawatir serta membacanya adalah ibadah"
Dengan definisi ini, kalam Allah
yang diturunkan kepada nabi-nabi selain Nabi Muhammad s.a.w. tidak dinamakan Al
Qur’an seperti Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa a.s. atau Injil yang
diturun kepada Nabi Isa a.s. Dengan demikian pula Kalam Allah yang diturunkan
kepada Nabi Muhammad s.a.w yang membacanya tidak dianggap sebagai ibadah,
seperti Hadis Qudsi, tidak pula dinamakan Al Qur’an.
Bila dan bagaimana al-Qur’an diturunkan?
Penurunan Al-Quran secara sekaligus
dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia, berlaku pada 17 Ramadhan. Al-Quran seterusnya diturunkan secara berperingkat kepada
Rasulullah s.a.w. mengikut ketetapan dan perintah Allah dalam jangka masa lebih
kurang 23 tahun. Firman Allah s.w.t.:
ٱلْفُرْقَانِوَ ٱلْهُدَىٰ
مِّنَ وَبَيِّنَـٰتٍۢ لِّلنَّاسِ هُدًۭى لْقُرْءَانُٱ فِيهِ أُنزِلَ ٱلَّذِىٓ رَمَضَانَ
شَهْرُ
“Bulan Ramadhan yang padanya
diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi
keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjadi pembeda antara haq
dan batil”
(Surah al Baqarah
ayat 185.)
“Sebenarnya apa yang engkau sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau
sihir), bahkan ialah Al-Quran yang tertinggi kemuliaannya; (Lagi yang
terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Luh Mahfuz.”
(al-Buruj:21-22)
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada
malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa
memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).”
(ad-Dukhan:3)
Bagaimana al-Quran itu diwahyukan?
Nabi Muhammad s.a.w. dalam hal
menerima wahyu mengalami bermacam-macam cara dan keadaan. di antaranya:
1. Malaikat memasukkan wahyu itu ke
dalam hatinya. Dalam hal ini Nabi s.a.w. tidak melihat sesuatu apapun, hanya
beliau merasa bahwa itu sudah berada saja dalam kalbunya. Mengenai hal ini Nabi
mengatakan:
"Ruhul qudus mewahyukan ke dalam kalbuku"
(Surah Asy Syuura ayat-51).
2. Malaikat menampakkan dirinya
kepada Nabi berupa seorang laki-laki yang mengucapkan kata-kata kepadanya
sehingga beliau mengetahui dan hafal benar akan kata-kata itu.
3. Wahyu datang kepadanya seperti
gemerincingnya loceng. Cara inilah yang amat berat dirasakan oleh Nabi.
Kadang-kadang pada keningnya berpancaran keringat, meskipun turunnya wahyu itu
di musim dingin yang sangat. Kadang-kadang unta beliau terpaksa berhenti dan
duduk karena merasa amat berat, bila wahyu itu turun ketika beliau sedang
mengendarai unta. Diriwayatkan oleh Zaid bin Tsabit: "Aku adalah penulis
wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah. Aku lihat Rasulullah ketika turunnya
wahyu itu seakan-akan diserang oleh demam yang keras dan keringatnya bercucuran
seperti permata. Kemudian setelah selesai turunnya wahyu, barulah beliau
kembali seperti biasa".
4. Malaikat menampakkan dirinya
kepada Nabi, tidak berupa seorang laki-laki seperti keadaan no.2, tetapi
benar-benar seperti rupanya yang asli. Hal ini tersebut dalam Al Qur’an surah
(53) An Najm ayat 13 dan 14.Ertinya:
“Sesungguhnya Muhammad telah melihatnya pada kali yang
lain (kedua). Ketika ia berada di Sidratulmuntaha.”
Al-Qur’an diturunkan secara beransur-ansur.
Al-Quran diturunkan sedikit demi
sedikit supaya mudah dihafal, difahami dan dilaksanakan. Ia sebagai satu rahmat
dan kurniaan yang sangat berkesan kepada hamba-hambaNya. Sekiranya al-Quran
diturunkan sekaligus, sudah tentu ia akan menyusahi dan memberatkan, baik
daripada segi hafalan, pemahaman dan pelaksanaannya dalam kehidupan.
Al-Khudhari mengatakan tempoh al-Quran diturunkan ialah 22 tahun 22 bulan dan 22 hari atau 23tahun, bermula
daripada 17hb. Ramadhan tahun 41 kelahiran Rasulullah s.a.w. hinggalah 9hb.
Zulhijjah, tahun ke 10 Hijrah. Dalam tempoh tersebut al-Quran dihafal oleh Rasulullah dan para
sahabat serta dicatat oleh panitia penulis al-Quran kemudian dikumpulkan pada
zaman Sayidina Abu Bakr r.a. dan disempurnakan pada masa Sayidina ‘Uthman r.a.
Antara hikmat utama Allah SWT merencanakan penurunan al-Quran kepada baginda
Rasulullah SAW ini secara beransur-ansur adalah seperti berikut :
1. Untuk menetapkan jiwa Rasulullah
s.a.w. dan menguatkan hatinya. Ini kerana dengan turunnya Jibril a.s. membawa
wahyu secara berulang-ulang daripada Allah SWT kepada Rasul-Nya dapat
menguatkan jiwa Rasulullah s.a.w. Baginda dapat merasakan pertolongan serta
inayat Ilahi tersebut. Tanggungjawab sebagai Nabi adalah berat dan Rasulullah
sebagai seorang manusia yang sudah tentu akan menghadapi pelbagai cabaran getir
dalam menyampaikan risalah bukan sahaja menghadapi tekanan, sekatan, cercaan,
maki hamun malah ancaman nyawa daripada kaumnya sendiri Quraisy dan juga dari
kalangan Yahudi dan orang munafik. Tentulah beliau memerlukan belaian wahyu
sebagai penenang kepada semua itu.
2. Untuk mendidik masyarakat waktu
itu secara beransur-ansur. Ini akan memudahkan mereka untuk memahami al-Quran
dan menghafaznya serta dapat beramal dengannya berdasarkan peristiwa-peristiwa
yang berlaku di kalangan mereka. Oleh itu mereka dapat mengikis akidah amalan
dan adat yang bertentangan dengan Islam secara beransur-ansur. Oleh itu sedikit
demi sedikit ianya dapat dihapuskan.
3. Untuk menyesuaikan dengan
peristiwa yang baharu berlaku iaitu apabila timbul sesuatu masalah di kalangan
mereka, turunlah al-Quran menentukan hukum yang sesuai untuk menyelesaikan
masalah tersebut. Contohnya, ayat mengenai persoalan roh dan seumpamanya.
4. Untuk menunjukkan bahawa sumber
al-Quran itu Kalam Allah SWT semata-mata. Ia bukan ciptaan Nabi Muhammad s.a.w.
atau makhluk lain.
(Sumber:Google)
Sebar-sebarkanlah risalah ini. Rasulullah s.a.w bersabda
“Sesiapa yang menunjukkan suatu kebaikan, maka dia akan
memperoleh pahala (sama) seperti pelakunya ”
(Diriwayatkan oleh Muslim, at-Tirmizi, Ibn Hibban, al-Baihaqi
6 Comments
Al-Quran adalah panduan hidup selama2nya.
ReplyDeleteye..cahay petunjuk bg orang2 beriman..^_^
DeleteSalam Ramadhan dear
ReplyDeletethx sharing this post
nuzul Quran today
so mari tambah amal
salam ramadhan..
Deletenoted.. nice sharing, nur hidayah aka yaya ^___^
ReplyDeletehihi...
Delete