Saturday, 28 July 2012

RAMADHAN YA NUR RAMADHAN...8#

Assalmmualaikum w.b.t
Doa Ramadhan 
“Ya Allah, jadikan puasa ku disertai dengan rasa syukur dan diterima olehMu melalui jalan keredaanMu serta keredaan rasulMu, cabangnya yang kukuh dan kekuatan keberkatan, demi kenabian Muhamad saw dan keluarga baginda yang suci dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam”. amin..
Sambungan..

Hari ni Yaya nak kongsi plak tips untuk sihat+cergas dalam bulan pose ni..so, xdela kengkawan Yaya sume dalam ni letih+lesu+xbesemangat je kaann...pose2 pon kita kene tunjuk muke 'fresh' n 'beauty' tiap masa ok..kalau boleh bila orang tengok muka kita yang segar tu pon orang tu ragu2.."dia ni pose ke x agaknya..muka segor je..."haha..kan.nak tak,? nak tak? perlu ke tnye bnyk kali..?? =_="
Tips ni gabungan yang Yaya amik dari SINI dan dari Yaya sendiri ok..hehe ;p

Tips Kesihatan Di Bulan Ramadhan

NIAT PUASA
Motivasi yang kuat untuk berpuasa menyebabkan fisik kita siap untuk menghadapi sesuatu yang diakibatkan oleh puasa tersebut. Diketahui bahwa kadar orang yang niat puasa lebih rendah dari orang yang kelaparan. Hal ini krna niat(motivasi) puasa menyebabkan penekanan pusat lapar di otak sehingga kita siap menahan lapar sampai waktu berbuka.

TETAP MAKAN SAHUR

Makan sahur penting bagi kita untuk memperoleh cadangan energi dalam melakukan aktifitas keseharian. Bila tidak sahur seseorang akan mudah menjadi hipoglikimia dimana kadar gula dalam darah turun. Hal ini menyebabkan tubuh cepat menjadi lesu, loyo dan mengantuk, bahkan mudah marah.

HINDARI MAKANAN DAN MINUMAN YANG BANYAK MENGANDUNG GULA SAAT SAHUR
Makanan dan minuman yang terlalu banyak mengandung gula akan memacu tubuh memproduksi insulin untuk segera menetralkan kadar gula dalam darah. Akibatnya rasa lapar akan cepat timbul dan badanpun menjadi cepat lemas dan lesu. Perbanyak makanan yang mengandung protein tinggi karena protein akan diolah lebih lambat dibanding jenis makanan lain.

SEGERA BERBUKA PUASA PADA WAKTUNYA
Segeralah berbuka dengan makanan yang manis (korma) dan secukupnya, makanan yang manis lebih baik untuk usus yang kosong dan lebih cepat diubah menjadi energi. Makan dan minumlah kamu tapi jangan sampai berlebihan.

BEROLAHRAGA DI BULAN RAMADHAN
Salah satu penyabab cepat lelah ketika puasa adalah kebiasaan yang salah ramai-ramai berolahraga sehabis sahur. Waktu yang tepat untuk berolahraga di bulan Ramadhan adalah beberapa jam (1-2 jam) menjelang berbuka puasa dan dianjurkan tidak melakukan olahraga yang terlalu berat.

MENJAGA KEBERSIHAN GIGI DAN MULUT SELAMA BERPUASA
Ketika puasa semua kegiatan makan dan minum berhenti total sehingga produksi kelenjar air liur mulut berkurang dan mulut menjadi cepat asam dan berbau. Karena itu dianjurkan untuk segera menggosok gigi sehabis makan sahur agar sisa-sisa makanan tidak membusuk di rongga mulut.

Tips dari Yaya:
1) Niat tu sebelum tido la kan..cam biase..tapi untuk pengetahuan korang la kan, kalau kita terlupa baca niat tapi kita bagun pagi untuk sahur, sudah cukup memadai..kita boleh teru untuk berpuasa sebab pe? Sebab, kita da bangun sahur, secara xlangsung kita suda bniat dalam hati bhwa kita makan sahur tu untuk kita bpuasa di siang hari, kalau x, buat pe korang bangun untuk makan sahur??tol x..? -melainkan kalau korang mamai/mimpi smbil bjalan, bleh makan sahur plak tu...itu Yaya xtawla..huhu- Insyaallah, puasa kita tetap dtrima Allah, hanya perlu yakin dan yg penting bgun sahur la..kalo lupa baca niat pastu xsahur lak, memg xpose la korng!  hoho >,<

2) Bila nak sahur, lambatkan waktu sahur..bukan je sebab itu adalah SUNNAH Nabi Muhammad S.A.W., tapi supaya perut kita boleh btahan lama dari lapar..kalau korang jenis malas sahur, cukup bangun sekejap untuk makan kurma dan minum air je..ok.daripada xbgun lgsung..

3) Jangan makan terlalu bnyk masa bsahur...konon alasan xmakan waktu siang..ok! makan dengan banyak+bmacam lauk pauk plak tu, bukn je bleh wat korang btmbh obes (tmbh lemak dlm bdn)..huhu tapi jugak korang akn rase lebih lemah bila hari siang..yolaa..korang da kenyang, pwot penuh, boleh ke nak wat mcm2 aktvti..taw2 je tdo plak tghri..huuu..tp Yaya taw bukn sume cmtu..tp lebh baik elakkan la ye =)

4) Gosok gg tu bila..ada yang masih keliru kan sama ada siang boleh gosok gg atau x..ok Yaya da google, dan menurut sumber yang boleh diercayai, apa hukum mgosok gg ketika berpuasa adalah hukumnya sunat menggosok gigi sebelum gelincir matahari dan makruh selepas gelincir matahari..haaa ok..paham ye anak muridku sekalian..take note ye.! ^_^ supaya 1hari masa kita bpuasa tu, rase lebih ceria dan bsemangat! 

5) Dengar je Azan Maghrib tu, cepat2 la berbuka..TAPI pastikan azan tu sama waktu dengan tempat korang eaa..jangan korang yang ada kat Johor p dengar azan kat KL punye (maksudnye dengar kat TV) sebab tiap tempat kan xsama waktu, ada yang awal sikit, ada yang lewat sikit..ok! batal pose lau TERawal buke sdangkan xazan lagi kt kawasan korang tu..huhu

6) Bila da berbuka tu plak jangan r terus sumbat makanan berlemak kegemaran korang tu..mknla dulu manisan (kurma) terlebih dulu, dengan segelas air putih, lepas tu kalau boleh, solat mgrib dulu, tapi kalau makanan utk brbka da thidang siap ats meja, xpe, makan dlu..tu pon kene beringat, jangan makan terlalu bnyk, konon melepaskan 'geram' ssudah sharian bpuasa,,aip! tu bukan SUNNAH nabi kita yee..Yaya nyer advise, makan sekadar mgsi perot yg kosong..maksudnye dlm kuantiti skit la..nanti pwot pnuh, berat plak nk bribadah malam tu..kan..=)

Amboi, panjang lebor entri Yaya ni..huu..mesti korang malas nk bce kan..xpela..take note mane yg perlu ye..moga bermanfaat..^o^


Sebar-sebarkanlah risalah ini. Rasulullah s.a.w bersabda

“Sesiapa yang menunjukkan suatu kebaikan, maka dia akan

memperoleh pahala (sama) seperti pelakunya ”

(Diriwayatkan oleh Muslim, at-Tirmizi, Ibn Hibban, al-Baihaqi

dan at-Thabrani daripada Ibnu Mas’ud al-Badri r.a)
Akan bersambung..

Sekian, Wassalam..=)

8 comments:

  1. gula time sahur tu? wah. patutlah cepat lapar.. pasni masa sahur kena banyak minum air masak ni

    ReplyDelete
  2. Makan pisang waktu sahur sbg pencuci mulut. Pisang boleh bg kita tenaga maksima shga 1/2hari. max tau, atlete amalkn ini. Pst jgn minum byk susu wktu brsahur, nnti mulut bau tengek. Nk minum kena awl skit pst jgn lupa gosok lidah & lelangit skali...

    Hehe.,salam 9 ramadhan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh..btol tu..tq 4 da info ye..^o^

      Delete
  3. oo yeke. chic na kan suka mkn yg gula2 time sahur, konon nak dpt energy lebih. huhu.. salah rupanya. tq yaya utk info ni. :)

    ReplyDelete
  4. sahur dgn kurma yuuutaaa ^_____^

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016