Monday, 19 December 2011

AMARAN...7 JANUARI & 4 NOVEMBER 2012..!!

Assalammualaikum w.b.t.

Hai..dalam kalendar Islam..sudah masuk pon tahun baru 1433 hijrah..tp bg ikt kalendar biasa..kini sudah hampir pnghujung tahun 2011..ramai yang Yaya tengok cam xsabar nak masuk ke tahun baru 2012..tp..btol ke kamu smua xsbar nak melangkah ke tahun baru 2012...?adakah ianya akan jadi perkara yang mgmbirakan atau mgkin membawa petanda dunia ni hampir berakhir dan hnya menanti masa......

Yaya minat baca buku Mastika..mesti ramai jugak yang tahu kan..tapi sudah xramai anak muda yang membelinye..bg Yaya..memg Yaya xbeli pon..hihi...tapi family Yaya yg beli..famly kami memng da minat baca Mastika ni dari dlu2 lagi..walaupon sekarang bnyk info yg kurng menarik prhatian tp ade sstgh nye jgk yang msih boleh menraik mint utk membaca..dan yang keluaran terbaru ni menarik mint Yaya untuk kongsi bersama dgn saudara2 yang lain untuk kita same2 muhsabh diri sebab Yaya taw memang masih ramai yang xtahu tentang perkara ni coz terlalu leka dengan nikmat dunia yang smentara ni ...dan ape yg Yaya nk kongsi ni tentang apa yang akan berlaku pada 2012...! Baca dengan teliti...(penat Yaya scan ni.... ^o^ )





Adkah perkra seperti dlm filem 2012 akan menjadi kenyataan? Ianya bukan sesuatu yang mustahil bg Allah s.w.t untuk menjadikan ia sesuatu yg realiti..sesunghnya seperti yang kita tgok d gmbr pertama atas ni..'Sesungguhnya pengetahuan ttg hari kiamat itu di sisi Allah, namun masih ramai manusia tidak mengetahuinya....' Wallahualam...kita sebagai hambaNya ape yg kita boleh buat adalah segera bertaubat dan mngisafi dosa2 yg telh kita lakukan smada sedar atau tidak, sengaja atau tidak, kecil atau besar, mintala keampunan padaNya..ssungguhnya dia Maha Penerima taubat jga Maha Pengampun lg Maha Penyayang terutama pada makhluk ciptaan Nya iaitu MANUSIA...

Dan sentiasa berdoa smoga negra kita terselamat dari bencana dan malapetaka besar..dan smoga Allah memanjangkan usia bumi ini lagi...kerna masih ramai lagi umat Islam yang masih leka dan masih tidak sedar lagi akan kedatagan hari Kiamat yang hmpir tiba ini.. 

~ Ya Allah, ampunkan segala dosa kami..berilah petunjuk pada kami dan saudara2 kami ke jalan yg benar Ya Allah...tetap dan kuatkan lah iman kami terhadapMu Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim..lindulingilah dri kami semua dari fitnah Dajjal, dari bala bencana dan malapetaka bila tiba hari kiamat Mu kelak,Ya Allah..! Ya Allah..selamatkan lah umat Nabi Muhammad..selamatkanlah Ya Allah..! Selamatkanlah..kami semua Ya Allah..sesungguhnya Kau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Ya Allah..! Amin..amin Ya rabbal alaminn...!

Sekian,Wassalam....


Sunday, 18 December 2011

WAHAI KAUM ADAM & HAWA..DENGARLAH...!

Assalammualaikum w.b.t.

Pesan Rasulullah SAW Buat Kaun Adam
"Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah,dan yang hananah,dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang baraqah dan yang syadaqah".

1) Wanita Ananah: banyak mengeluh dan mengadu, dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

2) Wanita Mananah: suka membangkit-bangkit tentang sesuatu terhadap suami. Wanita ini sering mengatakan 'aku buat tu keranamu'.

3) Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

4) Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

5) Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

6) Wanita Syadaqah: banyak cakap, tidak menentu lagi bising.



Pesan Rasulullah SAW Buat Kaum Hawa

1) Dunia ini ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah. (Riwayat Muslim).

2) Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi, agar mereka mencium bau harumnya maka ia adalah perempuan zina,dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina. (Riwayat Ahmad, Thabarani dan Hakim)

3) Dikahwini wanita itu kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya, maka carilah yang kuat beragama nescaya kamu beruntung.

4) Wanita apabila ia sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadhan, memelihara kehormatan serta taat pada suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang ia kehendaki. (Riwayat dari Ahmad Ibnu Hibban, Thabarani, Anas bin Malik).

5) Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaaan berhias bukan untuk suami nya dan muhrimnya adalah seumpama gelap gelita di hari kiamat, tiada nur baginya. (Riwayat Tarmizi)

6) Apabila lari seorang wanita dari rumah suaminya, tidak diterima sembahyangnya, sehingga ia kembali dan menghulurkan tangan kepada suaminya (meminta maaf). (Riwayat dari Hassan).

7) Wanita yang taat pada suami, semua burung-burung di udara, ikan diair, malaikat di langit, matahari dan bulan semuanya beristigfar baginya selama ia masih taat pada suaminya dan diredainya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

8) Dari Muaz bin Jabal bersabda Rasululllah SAW: Mana-mana wanita yang berdiri di atas kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

9) Tiap-tiap wanita yang menolong suaminya di dalam urusan agama, maka Allah memasukkanya dalam syurga lebih dahulu dari suaminya (sepuluh ribu tahun) kerana dia memuliakan suaminya di dunia maka mendapat pakaian dan bau-bauan syurga untuk turun ke mahligai suaminya dan mengadapnya.

10)Ya Fatimah, jika seorang wanita meminyakkan rambut suaminya dan janggutnya dan memotong kumisnya dan mengerat kukunya, diberi minum Allah akan dia sungai syurga, diiringi Allah baginya sakaratul maut dan akan didapati kuburnya menjadi sebuah taman dari taman-taman syurga serta dicatatkan Allah baginya kelepasan dari neraka dan selamatlah ia melintasi titian Siratul-mustaqim.

11)Mana-mana wanita yang berkata kepada suaminya "tidak pernah aku dapat dari engkau satu kebajikan pun". Maka Allah akan hapuskan amalannya selama 70 tahun, walaupun ia berpuasa siang hari dan beribadah pada malamnya.

12)Apabila wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya, Allah mencatatkan baginya setiap hari seribu kebajikan dan menghapus baginya seribu kejahatan.

13)Apabila wanita mulai sakit untuk bersalin, Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah (perang sabil).

14)Apabila wanita melahirkan anak keluarlah dosa-dosa darinya seperti keadaan ibunya melahirkannya

Sekadar perkongsian...
Sekian,Wassalam... =)

TAG! =>

Assalammualaikum w.b.t.

Dah lame x dtag oleh blogr len..n latest ni bru d tag oleh sowng Blogger Gurl nih...tgh senang ni soo...juz do it je la.. ^,^

THE RULES
  1. You must post these rules.
  2. Each person must post 11 things about themselves in their journal.
  3. Answer the questions the tagger set for you in their post.
  4. Create 11 new questions for the people you tagged to answer.
  5. You have to choose 11 people to tag and link them on the post.
  6. Go to their page and tell them you have tagged HIM/HER.
  7. No tag back!
  8. No stuff in the tagging section about 'YOU ARE TAGGED IF YOU'LL ARE READING THIS YOU LEGITIMATELY (a.k.a TRUST, REALLY, WILL BE HONESTLY) HAVE TAG 11 PEOPLE'

11 Perkara tentang diri Yaya


1.Ade laman sosial FB, TGD, IM, BLOG also U-TUBE  ^o^
2.Da hbis study dip..n bru keje tahun ni.. -_-...
3.Bukan jenis yang banyak cakap..mlut ni boleh kate ade emas yg akn keluar kalo bckap..haha ;p
4.Dulu seorang yang agak berisi tp brat mula sust bile da start diet..pcye x berat bdn Yaya pernh mcech 70kg..??!! errrrr...... >,< tp sekrng da 50lbh.. ;p (msih tgh nk trunkan lg....)
5.Suke kart0n Shin Chan (btol ke eja ..?), Sailormoon, Dragon Ballz n paling suke Detective Conan! ^o^
6.Amat fanatic dgn color purple n pink..but paling suke hitam..hoho
7.Suka bca majalh yg info didlmnye menarik dan tidak berulang2 tp paling suke bca bku lebh kpda ilmiah.. ^_^
8.Suke tgok gurl yg chomel, lawa...ayu+sopan.. ^o^
9.Suke karoke walau taw suare xsesdap Dato' Siti..huuu (~,~)


10. Punye mata yang besar..haha
11.Panas bran, kuat merajuk, kuat cmburu..ye..itu smua sy..sy mgaku..tp sy mgaku jgk bleh jd calon wife yg tbaik..haha..(msuk bkul angt sdri nih!)

11 Soalan Random pulak dari Cik Blogger :

1.Filem bergenre apakah yang anda sukai?
= Horror-walaupon penak0t giler.., comedy-suke tgok bile tgh m00dy utk kmblikan mood blik..hihi , action-minat lbh2 kalo citer kungfu... ^o^
2.Anda suka lagu yang jiwang atau lagu yang membakar semangat atau lagi yang berkonsepkan ketuhanan?
= Suke lagu jiwang n bkonsep ktuhanan...
3.Jika diberi peluang untuk mengikuti kem yang diadakan di hutan,adakah anda akan mengikutinya?
= Kalo ade kawan + free + xmnyusahkan dri ikotla kot..tp sblum ni pon penh pergi sbb tpksa..hoho ;p
4.Kalau anda diberi peluang untuk berjumpa dengan PM Malaysia(Prime Minister), apa yang akan anda lakukan?
= Lakukan tu xtawla nk lakukan ape..senyum je kot..tp kalo suh cakap, sy akan cakap, tolgla hentikan pengeluaran kereta lagi (sebb yag da sedia ada yg blum tjual pon bgitu bnyk..sesak jln da) n hentikan pembangunan yg melibatkan penebgan hutan2/pokok di ngra ni..sbb udara lpisan ozon da smkin tipis akibt pmbagunan..dan bnyk akibt burok yg lain... =)
5.Kalau ada orang memperlekehkan kemampuan anda,Apakah yang akan anda lakukan untuk menguatkan semangat anda balik?
= Sabar n think POSITIF always..
6.Siapakah Contoh/Role Model dalam hidup anda?
= Kalo yg msih hidup, ermmm..xde kot...tp kalo yg da xde tentula Pemimpin umat Islam, Rasullullah s.a.w...sunahnye harus kita ikuti agr mdpt syafaat darinye di akhirt kelak..insyalh.. ^_^
7.Apakah salah satu watak dari  filem/drama/anime/manga/komik yang anda minati.
= Tentula Detective Conan...^o^
8.Sebagai seorang anak,apa yang akan anda hadiahkan kepada ibu anda pada Hari Ibu.
= Hari Ibu?xsmbutla plak..tp Yaya harap nanti gaji boleh naik supaya Yaya dpt bg uet skit tiap buln utk mak Yaya...heeee =D hrp dpt mringankan beban keluarge.. >o< (suke nyushkan org..)
9.Kalau ada orang sedang mengejek anda ,apakah yang akan anda lakukan?
= Diam sahaja...dan tunjukkan muke yg plaing manis..klo boleh ckp mse tu, juz say  - THANKS..!
10.Apa benda yang anda tidak boleh tinggalkan di rumah kalau anda keluar?
= Dompetlaaa...haha
11. Drama/Anime apa yang paling awak suka?
= Dan utk keberape kalinye sy ulang Detective Conan...hoho..sekian..=)

11 Soalan suka suki dari saya untuk kamu plak...:

1.Secara jujur, berapa usia anda tahun 2012 @ tahun 1433 masihi ni...?
2.Azam tahun yg lepas da success ke blum..??hehe
3.Dalam banyak laman sosial ni, mana yang paling suke?Kenapa?
4.Pencapaian paling membanggakan tahun ni?
5.Perkara paling tak boleh dilupakan dalam tahun 2011.
6.Produk wajah ape yang sedang dgunakan sekarang, dan produk ape yang kamu impikan untuk memakainya?
7.Suka barang berjenama? Kenapa? dan apa brgan bjenama yg kamu telah miliki?
8.Permainan waktu kecil yang paling digemari.
9.Tempat yang paling diimpikan untuk pergi...


10. Buku paling tebal pernah baca..(setiap muke surat ok..)
11.Apa impian kamu dalam hidup yang singkat dan dalam dunia yang semetara ini.... ^_^

11 Blogger yang Yaya tag:
p/s: Bole waty bile u ollzz ade mase...kalo xphm ble rujuk Cik Blogger yang tag Yaya tu..hihi... ;p
Sekian,Wassalam.. =)

Friday, 16 December 2011

RAHSIA MEMOTONG KUKU =)

Assalammualaikum w.b.t.

Ramai antara kita yang masih tak tahu hari2 yang disunatkan potong kuku atau rambut2 di badan...tahu tak segala apa yang kita buat itu mendatangkan kesan pada hari yang akan datang pada kita..?ye..betul..xtipu... ^_^ kalau orang yang banyak bfifkir tentang kejadian alam ciptaan Allah ni pasti boleh mengesan kesannya..nak tahu x, hari Jumaat ni adalah antara hari yang paling baik..bukan je hari paling baik untuk mendirikan masjid..tp paling baik jugak untuk melakukan segala perkara..kat bawah ni Yaya bagitau ye hari ape yg paling baik dan xbaik untuk potong kuku dan rmbut d bdn kita ni... ^,^

RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA: Barang siapa yang mengerat kukunya pada:

* Hari Sabtu:Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit 
* Hari Ahad :Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan
* Hari Isnin :Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat
* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.
* Hari Khamis: Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.
* Hari Jumaat: Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.

Selamat beramal.... =)

Sekian,Wassalam... ^_^

Thursday, 15 December 2011

AYAT-AYAT ♥♡♥♡♥ #11

Assalammualaikum w.b.t.

Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera agama.. 
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat ruhani, sempurna hati..
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat..
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana aku serikandi dengan silam yang kelam Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia..
Dan 
Yang akan terjadi, andai tak sama kehendak hati, aku redha ketetapan Ilahi..



Sekian, Wassalam... =)


Thursday, 8 December 2011

AYAT-AYAT ♥♡♥♡♥ #10

Assalammualaikum w.b.t.

~BINGKISAN DOA~

SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA MANUSIA,
TAK SEMESTINYA MANUSIA CINTA KEPADA KITA,
TETAPI SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA ALLAH,
NESCAYA CINTA ALLAH TIADA PENGHUJUNGNYA.
SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA MANUSIA,
KITA AKAN CEMBURU KEPADA ORANG YANG MENCINTAI
ORANG YANG KITA CINTAI,
TETAPI SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA ALLAH,
KITA AKAN TURUT MENCINTAI ORANG YANG MELABUHKAN CINTANYA KEPADA ALLAH JUGA.




YA ALLAH,
ANDAINYA DIA ADALAH JODOH YANG DITETAPKAN
OLEH-MU KEPADAKU,
MAKA CAMPAKKANLAH DALAM HATIKU CINTA KEPADANYA ADALAH
KERANA-MU,
DAN CAMPAKKANLAH DALAM HATINYA,
CINTA KEPADAKU ADALAH KERANA-MU.

NAMUN,
ANDAINYA DIA BUKANLAH JODOH YANG DITETAPKAN OLEH-MU KEPADAKU,
BERIKANLAH KU KEKUATAN AGAR PASRAH DALAM MENGHARUNGI UJIAN,
YANG KAU BERIKAN KEPADAKU.

 YA ALLAH,
JIKA AKU JATUH CINTA,
CINTAKANLAH AKU PADA SESEORANG YANG MELABUHKAN CINTANYA PADA-MU, AGAR BERTAMBAH KEKUATANKU UNTUK MENCINTAI-MU.

YA MUHAIMIN,
JIKA AKU JATUH CINTA,
JAGALAH CINTAKU PADANYA AGAR TIDAK MELEBIHI CINTAKU PADA-MU.

YA RABBANA,
JIKA AKU JATUH HATI,
JAGALAH HATIKU PADANYA AGAR TIDAK BERPALING PADA-MU.
  
YA RABBUL IZZATI,
JIKA AKU RINDU,
RINDUKANLAH AKU PADA SESEORANG YANG MERINDUI SYAHID DI JALAN-MU.

YA ALLAH,
JIKA AKU RINDU,
JAGALAH RINDUKU PADANYA AGAR TIDAK LALAI AKU MERINDUI SYURGA-MU.

YA ALLAH,
JIKA AKU MENIKMATI CINTA KEKASIH-MU,
JANGANLAH KENIKMATAN ITU MELEBIHI KENIKMATAN INDAHNYA BERMUNAJAT DI SEPERTIGA MALAM TERAKHIR-MU

YA ALLAH,
JIKA AKU JATUH HATI PADA KEKASIH-MU,
JANGANLAH BIARKAN AKU TERTATIH DAN TERJATUH DALAM PERJALANAN PANJANG MENYERU MANUSIA KEPADA-MU.

YA ALLAH,
JIKA KAU HALALKAN AKU MERINDUI KEKASIH-MU,
JANGAN BIARKAN AKU MELAMPAUI BATAS SEHINGGA MELUPAKAN AKU PADA CINTA HAKIKI DAN RINDU ABADI HANYA KEPADA-MU.
aminn…
Sekian,Wassalam..... =)


Thursday, 1 December 2011

AYAT-AYAT ♥♡♥♡♥ #9

Assalammualaikum w.b.t.



MENCINTAI…


BUKANlah bagaimana kamu melupakan, melainkan bagaimana kamu MEMAAFKAN.
BUKANlah bagaimana kamu mendengarkan, melainkan bagaimana kamu MENGERTI.
BUKANlah apa yang kamu lihat, melainkan apa yang kamu RASAKAN.
BUKANlah bagaimana kamu melepaskan, melainkan bagaimana kamu BERTAHAN..


p/s: sygnye cintaku xdpt dpthnkan lg..Ye..silapku krna xtaw nk mgambil htimu..silapku krna terlalu tidak mprcyaimu..silapku krn terlalu mgikut kata dan keras hatiku..dan mgkin silapku jg krna mbiarkan dri ini terlalu mnyayangimu...dan akhrnya mlukai dri sendiri.. -_- untuk drinya-maafkan sgla kslhan ku..smoga drimu berbahagia d smpingnya..

Sekian, Wassalam....


Sunday, 27 November 2011

PREVIEW MOVIE:TWILIGHT SAGA-BREAKING DAWN PART 1

Assalammualaikum w.b.t.


Wahh...tengok poster atas ni pon da xsbar nk g tgok citer ni.....hihi..ni bg peminat film Twilight saje ok..Yaya rase sesape yang xmgikuti pkembangan film ni kalo tgok poster nyer je pon msti bosan...tapi bukn bg pmint film Twilight..ok! ^o^ akhirnye...hari ni..27 November 2011..dapat jugak g tgok citer ni walaupon sensornag..huuu..sob..sob sob.. >,<..tapi itu smua Yaya ketepikan dsbbkan terlalu fanatik dgn film Twilight ni.. =D





Ok..kat ats ni adalah antra babak2 dalam film ni...
Bia Yaya bg sikit je preview film ttg movie ni ok..Di awal cerita ttg perkahwinan Bella n Edward..Bella masa tu baru 18thn..!! Walaupon dia rase nerves sebb bakal jadi istri Edward la katekan...tapi dia berjaya jgak mneruskan prkahwinannye dgn Edward tnpa rase ragu..lepas tu dorang g honeym00n..tmptnye drahsiakn..hnye mereka bdua..Edward wat suprise utk Bella..urghh..so sheweeettttt!!!! >o< Then dalam waktu honeym00n tu..lebih kurng bbrpa mgu, Bella hamil..dan prutnye mbsar dgn cepat..kbnyakan mereka kate bayi yg dkndung Bella akan membunuh drinya sbb bayi dlm kndugn tu terlalu kuat..dsbbkan Bella terlalu lemah, mereka terpaksa bagi Bella minum darah manusia..nak taw smada Bella dan byi yg dkndungnye slmat atau x..kenelah g tgok citer ni..bru taw..hihi...tapi sayang sgt..cerita kemuncaknye adalah di saat2 akhr film tu..mbuatkan sesape fan yg tgok film ni rase bdebar dan xsbar sgt nk tgu film Twilight Saga-Breaking Dawn Part 2 plak.. ^o^ (gerammm sgt...mse tu..tp dlm mse yg same xsbar nk tgu utk film part 2! >o< sgt xsbrrr!! )

Ok..tu saje previewnyer...xbleh cite lbh2..nti xsuspens...hoho ^o^ Selamat Menonton... =)

p/s: lg besh klo g ngn partner...bru romantik..huuuu

Sekian,Wassalam.. ^_^

Saturday, 26 November 2011

ERTI HIJRAH BAGIKU...

Assalammualikum w.b.t.

Hai...ramai x orang sedar yang kita sudah pon di akhr bulan Zulhijh 1432 dan bakal msuk buln Awal Muharm 1433 nihh..???nape Yaya tengok mcm xde org realize pon..wish2 ker...bg ayat2 'cinta' ke..hihi..slaloo nyer kalo nk dkat musim2 prayaan ke atau nk smbut pape msti ade yg wish2 nih..kt fb la..twitter la..dlm blogr ni..adela jgk Yaya pasan 1,2 blogr yg wat entri sempena mymbut tahun baru bg umat Islam...

Makna Awal Muharam atau Maal Hijrah ni kalo Yaya tengok dalam Wikipedia bermaksud suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah. Hijrah...bermaksud perubahan atau perpindahan..dah tentulah perubahan kepada yang lebih baik..mne ade orang nk bhijrah kepada perkara yg akan mendatangkan kemudaratan pada diri sendri, kan..-xtawla kalo ade..- 


Lepas maghrib ni, masuklah kita semua umat Islam ke tahun yang baru iaitu 1433masihi..bulan Awal Muharam..apa azam untuk tahun baru yang bakal datang dalam beberapa jam je lg ni..da membuat persediaan ke bg yang nak tutup 'buku lama' dan buka pula 'buku baru'..? Tp dalam tahun ni  1432 masihi, Yaya sudah berazam untuk membuat satu penghijrahan besar..bole dkatakan jgk la..dengan mgubah diri kepada yang lebih baik..secara luaran memang da melakukan perubahan tapi Yaya masih blum brubah utk memperbaiki dri sedri scra dalaman..blum boleh dkatakan brubh kepada yg lebih baik lg..dan azam Yaya utk tahun baru yang bakal tiba ni, harap dapat mengubah dri menjadi yng lebih baik..sedikit demi sdikit...agak susah jugak sebenrnye utk brubh dalamn ni..sebab Yaya kene lakukan sdri..xde orang yang boleh tolong, xde orang yg bleh pimpin dri Yaya utk mjadi lebih baik..smuanya terletak pd usaha dri sdri...


Yaya ade terdengar dalam cermah pagi ni dalam TV berkaitan hijrah ni..(tahun baru), yang mengatakan..hijrah ini dilakukan untuk mendpatkan atau 'memburu' keredhaan Allah S.W.T...tapi sebelum tu, kita kenelah redha dengan apa yang Allah telah tentukan untuk dri kita sdri barulah kita boleh 'memburu' keredhaan Allah..mcmana utk dapatkan keredhaan Allah? Segala kebaikan, amalan kita kenelah dilakukan dengan seikhlas mungkin dan sudah semestinya la semata2 utk mendapatkan keredhaan Allah S.W.T...sesungguhnya..Allah S.W.T. memandang akan amal ibadat sesorang itu walaupon sebesar zarah...dalam fikiran Yaya..1-1nye amalan yang paling senang utk dilakukan oleh semua orang termasuk Yaya adalah sedekah..sedekh apa? SEDEKAHKAN SENYUMAN....tapi kenelah ikhlas dan seyum tu kerana sedekah demi Allah..ye..bukan senyumn yg ade mksd tersirat atau tsurat..huuuu ^,^ jadi....same2lah kita menambah amaln kita hnya dengan mnyedekahkan SENYUMAN.. =)


Jangan lupa hari ni utk doa akhir tahun bbrpa minit sebelum waktu magrib dan membaca doa awal tahun lepas mdirikan solat mgrib.. =)


Doa akhir tahun hendaklah dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:

"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun."

Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1433... ^_^


Renung2kan dan selamat beramal....
Sekian,Wassalam.... ^,^

Friday, 25 November 2011

AYAT-AYAT ♥♡♥♡♥ #8

Assalammualaikum w.b.t.


Jangan Bersedih...

Cinta Rasulullah Menjamin Kebahagiaan
Jangan Bersedih...Redha Dengan Anugerah Allah Membuat Anda Terkaya di Dunia
Jangan Bersedih...Allah Maha Pengampun lagi Maha Penerima Taubat serta Rahmatnya Maha Luas

Jangan Bersedih...Semata- mata Kerana Anda Berbeza dengan Orang lain
Jangan Bersedih...Bila Disakiti, Dicela, Direndahkan atau Dizalimi

Jangan Bersedih Sesungguhnya Setelah Kesusahan Akan Ada Kemudahan
Jangan Bersedih...Kerana Kesedihan Anda akan Membuat Musuh Anda Gembira

Jangan Bersedih...Atas Perilaku Manusia Terhadapmu

Tetapi Perhatikanlah Perilaku Mereka Terhadap Allah

Jangan Bersedih...Allah Tidak Akan Mensia-siakan Pengorbananmu

Jangan Bersedih, Dunia ini Terlalu Hina Untuk Ditangisi

Sekian, Wassalam....


Saturday, 19 November 2011

KAWASAN TERHAD..!!


Assalammualaikum w.b.t

Fuhh..lame rsenye xupdate blog nih..da bpe mgu..punye la 'busy' sanggat sampai xde mase nk update blog nih..(eleh, mcmla ade org mgikuti pkmbagn aku..cehh) ari ni xde bnyk pe nk cite..tapi nk meluahkan ketidakpuasan hati ni kerana tidak mendpat ape yg di ingini..chewahh..huhu

Anyway, Yaya da dapat 1produk(juz for gurlss okeyh!) yg paling bagusla bg Yaya wat msa ni..iaitu foundation..hihi..sebelum ni Yaya da cube bbrapa foundation jgk la..tp kesan nye xok la plak..disebabkan kulit Yaya ni jnis oily so sgt ssh nk cri product yg btol2 ssuai..salah pilih prodk kang, jadi bkilat plak muke, pastu naik jerawat la..ape la..pyh bebenorr...

Tapi, 2buln lepas, Yaya ade beli mgzine Intrend and dalam magazine tu ade bg sample 1produk foundation ni..dan bile pakai je..mmg best la..rata je smua..eh, ape yg rate ni..hihi..mksud Yaya, tona kulit yg sekata la..slalo dorng sebut tu kan..dan kulit nmpk lebih cerah mcm natural..xnmpk mcm pkai sgt cream muke..huhu..bekas jerawat pon jadi xnmpk..tapi kene pndai ratakan jgk la foundation tu..

Cerita dari tadi tapi xsebut pon ape name foudation tu kann......ni diaa....


Haa...mesti ade jgk org yg penh gune kan..xkan xpenh kot..tpi produk ni kire bru dpasaran gak la..dgn hrga yg paling mura Yaya rase..(antra produk foundation dier yg lain...)dan ape yang mbuat hati ni xpuas sbb tmpt yg dijual nya tu terhad! xbnyk.macam kt kawasan Yaya ni..area Klang ni..ade kat 1tmpt je..kat Klang Prade je..tu p0n xde!! Sbb tu bengang ni..punye la excited g sane..mpertaruhkan wang yg adde..(sbb bsdia utk dsman kalo ade wat roblock..sbb nye lesen xrenew lg..huhu ;p) tapi bile sampai je tgok xde..bukan da hbis dijual taw..tapi mmg xde..xtawla Yaya kalo kot2 kt sane lum kuakn lg produk tu..mybe kt tmpt len ade..tp tu la..geramnyer...dah Yaya kene g beli produk lain sbb nk gune foundation ni...almklumla..nk ttp cela2 dmuke ni..xttp kang,dri sdri pon tkot nk tgok..haha...Ape?bia natural beuty???cehhh...Yaya mmg bsyukur dgn ape yg ade ok! tapi juz utk kpuasan dri sdri tgok..haha..bile tgok ok, hati pon gumbira..nk kua pon besh je..hahah (melampau perasan dah ni!!)

Haha..okla..dah ckop..nanti melalut bnyk..asyik puji dri sdri je..;p..

Sekian,Wassalam.... =)

Friday, 18 November 2011

AYAT-AYAT ♥♡♥♡♥ #7

Assalammualaikum w.b.t



Hidup ini susah untuk diduga..Kadang-kadang kita rasa

dekat sangat dengan seseorang..


Tapi sebenarnya jauh.... Walaupun kita dapat capai & genggam tangannya,

tapi belum tentu hati dia dapat kita selami..


Mungkin kadang-kadang kita dapat tengok dia ketawa..

Tapi kita tak tahu
apa di sebalik senyumannya...

Bila dia menangis, kita ingat kehadiran kita dapat memujuknya..
Walhal kehadiran kita langsung tidak dihargai...

Rencah dunia...
Kita tidak tahu siapa kawan siapa lawan..
Sehinggalah sampai masa kita jatuh..
Adakah tangan itu menghulurkan bantuan ??
atau

Sunday, 30 October 2011

KECUT PEWOT GUA SKEJAP DERRR...!!

Assalammualaikum w.b.t

Amboi..bhse tjuk kt ats tu cm gnaz jerk an an....cehh..! Tapi memang betol la kot kecut pwot Yaya jap dbuatnye..tengah2 kusyuk tgok internet nih tetibe jerit bapak Yaya dari luar...tapi bukn jerit marah la kk...tanye tetibe..pasl kunci moto Yaya..aikkk???ade je kot dlm beg aku nih..tapi cek punye cek dalam lua beg sume tengok da xde!!!aiseyhh!suda..jgn wat halll!!
panik je tetibe tapi muke stil blagak tenang..bjet cool plak..
padahal bpak Yaya da melenting giler da..psl Yaya suke tinggal kunci kt moto..dok plak rumah apartment cmnih..mane xrisau nyer....!!

Pastu g la tgok 'notis' yang ayah kate ade tulis pasal kunci moto Yaya dlm lif..Yaya dok kt tingkt 4..dlm notis tu lak kate ade kt tgkt 5, dkt dgn lif..punye la glojoh g naik tgkt 5..nek ikot tangga lak tu..pdhal da ade dlm lif da...(cm lawak jeee...)..pastu dkt dgn lif tu ade 2buah uma..g la tnye sebelh uma..pngl2 owg dlm umah tu xde owg bukak pintu..xde owg ke dlm uma tu..tapi dgr bunyi tv lak..huuu..g sergah kat dapo dier..ade nmpk budak..pngl la budk tu..tnye psl kunci moto Yaya..dier plak kate xde..then Yaya nmpk ade daq pmpn sblh uma  tu baru blik dri kdai kot..(nmpk dier bli brg..) trus tnye kt dier psl knci moto Yaya..dier kate ade2...kjap...! fuhhhh.....lega sikit dado den ni haa bile dgr..then dir pngl mama dier..mak dier bg knci tu kat Yaya..owg sbah gamaknye kot..Alhamdlh..ckp trima ksh la kt dier bnyk2 sbb da tolong smpnkan knci Yaya ni..kalo x..huuu..xtaw nk kate pe..ngis xblagu den..memikirkan cmno den nk poie koje sok..dgn moto ksygn den tu je la...

Sekarang ni Yaya tgh sbuk pkir plak ape care supaya Yaya xtinggl kunci kat moto lg....bpak Yaya da bising da..ni bukn 1st time nih! da msuk kali ke 2/3 kot..yg lepas punye btahun2 lpas..skrng thun ni jdik lg..haiiihhhh..kalo kne kat org yg niat jahat,cmne..?!<--ayt ayah bisng kat Yaya..huu..bpak aku ni wat aku btmbah stress dgn kunci aku yg ilang tu...huuu nape la ko ni lalai sgt Yaya oiii!! gram plak dgn dri sdri.asyik kelalen! (<---dlm bhse jawe ye..mksud nye -lalai-..ank jawe la katekan..hoho) ade idea x spy knci moto xtrtgal kt moto..??errr... @~@ plez help me....

Sekian, Wassalam....

Saturday, 22 October 2011

AYAT-AYAT ♡♥♡♥♡ #6

Assalammualaikum w.b.t


Mengenali seseorang itu
kadangkala membuat kita ketawa...




Mengenali seseorang itu
kadang-kadang membuat kita 
   mengalir air mata... sesungguhnya...



Mengenali seseorang itu
    mampu memberi kita sejuta rasa... 
     marah , sedih, gembira, sayang & rindu...



Tapi sedarkah kita ??
    mengenali seseorang itu adalah satu 
        anugerah biarpun hadir nya cuma seketika....

Sunday, 16 October 2011

AKHIRNYE MERASE JGK AKU..!hihi

Assalammualaikum w.b.t.

Xbleh nk taip pnjg lebar coz bpe well sgt..huhu..bru lik dri Seromban den ni ha..g jumpe bua ati...ponat drive ni haa...(kalo taw nek bas je...huuu >,< ) smpi sakit palo den dbuat nyo ni..adess..fail la bilo den ckop ngori ni ha..alahaii..uisshh!dah3...huhu...

Kalo mcm entri2 sblum ni korunk penh tbca@terperasan, msti taw yang Yaya ni da lame ngidam macarons..heeee...yela..mne xnigdam nyerrr...tgok gmbo je da terliuq den tgok haa...xcyo ckp den..?ha cube tgok kek bwoh ni ha..
|
|
|
|
|
|
|
haaa..nmpk cedap x??heee ^o^kan kan...

Kalo macam kat atas ni yg btol2 ori macarons yg dbuat oleh 'pakar', memg mahal ckit la..Tapi yang dapat beli ni mura je bli...8ketui RM10 jek....^o^ tu pasal la mkn 'rangup' len mcm jeee..pastu pech2 plak..kalo yg btol2 ori...dier mcm ni.....
 
ni yg ori..pastu dier mhal ckit la..klo 8ketui RM10 memg xdpt derrrr....

Tapi disebabkan Yaya nk rase sgt so mkn jela..my boyfiee-hubby yg belikan..adiah..hoho..dtg je kt die da nmpk dari jao dia pegang sesuatu..bile dkt disorok plak..haha..mcm la org xnmpk..;p hihi..thnk so much bb♥♡♥ sbb blikan utk hney...(sbb Yaya yg asyik bising2 nk merase mende alah ni..haha ^,^) rasenye ok la..sedap jek..xpe..kalo jmpe yg btol2 ori nti bli la lg..hehe taw bb..! ^_^

ni la mcarons yg dbeli tu..huhu..wrni wrni..cedap jek tgok..hihi...cedappp (walopon bukn yg ori..hihi)

Lepas tu beli mcm ni plakkk...ok! haha...ade keww? -_- trign nk rase cmni plak...agk2 1bji tu rm10..hoho ;p

Sekian, Wassalam...=)

Saturday, 15 October 2011

DIET..BOLEH IKUT KE NI... -_-??...

Assalammualaikum w.b.t

Baru semalam pegi kt pusat rawatan badan kat satu tempat ni..actually ade amik pakej die..ala..5sesi je..xde mhal sgt..(sbb Yaya byar ansurn bulanan..huhu ;p) hihi..nk wat pe?pe lg..nk kurngkan pe lebih kt bdn la..^o^

semalam kali ke-2 pegi..jadi ade 3sesi lagi..=) semalam da tunjuk kat consultan Yaya tu jadual yang dia bg utk Yaya isi..jadual ape yang Yaya makan mgu lepas nye..sbelum dtg rwtan utk kali yg ke-2 tu..ish3...bnyk beno pantangnye...;p tu pon ade yg sengaja xnk masukkan dlm jadual tu..msti dia lg bnyk membebel nanti..hihi..

Then, lepas dia kate yang ni xble makan..yg tu xble makn..dia advice Yaya plak suh makan pe..dia ade bg jadual jgak...nk tengok x..??haaa..Yaya bg tengok kt korunk..so,decide agk2 bleh ke ikot mcm jadual mkn yg dia bg ni...heeeee...

ni schedule mkn yg dia kate ptt wat dlm mase rawatan ni...huuu.....

Breakfst: 1 milo kosng + roti or biskut oat...<--well yang ni xde mslah utk Yaya ikut pon..sbb slaloo tiap pagi mmg cmni breakfast Yaya...^o^(untung r....haha)

Tea break: buah-buahn.....<--yang ni pon xde mslh sbb Yaya biase xmakan time ni..hoho..xde mse kot kalo tgh keje..bz r kate kan..(untung jugak r...hihi ;p)

Lunch: kene mkn sup je..sup syo ke..or paling x mee hoon..tu pon sikit je..xble bnyk..(huuuu >,<)+ buah...<---yang ni pyh cikit r sbb jarng mkn sup tghari..klo ptg utk mkn mlm tu ade la gak..kalo mihoon plak..ble la kot..sikit..sbb memg jrng mkn bnyk...urmm -_-

Dinner: haaa...time ni memg pyh skit....dia suh mkn ikan/aym tp xnk goreng! jadi watla sup ke..rebus ke..msak stim ke..tpulang asal bukn goreng! ok!! then makan sayo bnyk!!.lepas tu xboleh amik nasi lgsung!!! elakkan mkn nsi la senang ckp kan...<--adess..ni pyh skit..sbb seharian xmkn bnyk lepas tu time mkn diner(Yaya mkn diner selalu sblm kul 7..ye..hrp mklum..=D) plak xbleh mkn nasi..ish..bole tu mmg ble tp xble elak la jgk...lagipon Yaya slaloo mkn nsi lbh kurng dlm mgkuk kecik je..xmkn nsi bnyk...urmm...

Korunk nmpk x kt bwh tu..yg dlm list XXXX tuuu...pe yg xble mkn..haaaa...ingt senang ke nk diet ni..diet dlm rawatan dikatakan...huhu..well..tapi kalo semangt n ade dsplin yg kuat..nk cpt kurngkan pe yg lbih tu mmg kne ikot la dlm waktu2 ni..nk2 plak tgl 3sesi je lagi ade Yaya ni....umm..xpe2..cube kurngkan mkn pe yg bleh n elak pe yg xptt kmn..huu...(tp kekadang xleh thn jgk...mak msak sedapp sgt ^o^)

p/s: da pesan kt mak xpyh msak sedap2 dlm wktu2 ni..huuuuu >,< lg 1..berat da trun, hihi tp skit je la..Yaya.chaiyok2!!

Renung2kan & selamat mencube jgk kalo ade sesape nk try menu diet yang consultan Yaya bg nih! ^_^

Sekian, Wassalam...=)


Friday, 14 October 2011

AYAT-AYAT ♥♡♥♡♥ #5

Assalammualaikum w.b.t

Dalam hidup kita,
TUHAN akan bagi kita peluang
untuk kita berjumpa
dengan orang yang betul-betul kita sayang...
tapi hanya sekali....
sekiranya kita leka
kita akan kehilangannya buat selamanya....
tapi kita tak pernah tahu siapa orangnya
jika kita sendiri tak pernah sedar
dan tak pernah cuba untuk menghargai kehadirannya...
mungkin setelah segalanya berlalu
baru kita mula sedar
dan mungkin
kita tak berpeluang untuk memilikinya
untuk selamanya....


Renung-renungkan...

Sekian, Wassalam...=)

Popular Posts