Saturday, 26 November 2011

ERTI HIJRAH BAGIKU...

Assalammualikum w.b.t.

Hai...ramai x orang sedar yang kita sudah pon di akhr bulan Zulhijh 1432 dan bakal msuk buln Awal Muharm 1433 nihh..???nape Yaya tengok mcm xde org realize pon..wish2 ker...bg ayat2 'cinta' ke..hihi..slaloo nyer kalo nk dkat musim2 prayaan ke atau nk smbut pape msti ade yg wish2 nih..kt fb la..twitter la..dlm blogr ni..adela jgk Yaya pasan 1,2 blogr yg wat entri sempena mymbut tahun baru bg umat Islam...

Makna Awal Muharam atau Maal Hijrah ni kalo Yaya tengok dalam Wikipedia bermaksud suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah. Hijrah...bermaksud perubahan atau perpindahan..dah tentulah perubahan kepada yang lebih baik..mne ade orang nk bhijrah kepada perkara yg akan mendatangkan kemudaratan pada diri sendri, kan..-xtawla kalo ade..- 


Lepas maghrib ni, masuklah kita semua umat Islam ke tahun yang baru iaitu 1433masihi..bulan Awal Muharam..apa azam untuk tahun baru yang bakal datang dalam beberapa jam je lg ni..da membuat persediaan ke bg yang nak tutup 'buku lama' dan buka pula 'buku baru'..? Tp dalam tahun ni  1432 masihi, Yaya sudah berazam untuk membuat satu penghijrahan besar..bole dkatakan jgk la..dengan mgubah diri kepada yang lebih baik..secara luaran memang da melakukan perubahan tapi Yaya masih blum brubah utk memperbaiki dri sedri scra dalaman..blum boleh dkatakan brubh kepada yg lebih baik lg..dan azam Yaya utk tahun baru yang bakal tiba ni, harap dapat mengubah dri menjadi yng lebih baik..sedikit demi sdikit...agak susah jugak sebenrnye utk brubh dalamn ni..sebab Yaya kene lakukan sdri..xde orang yang boleh tolong, xde orang yg bleh pimpin dri Yaya utk mjadi lebih baik..smuanya terletak pd usaha dri sdri...


Yaya ade terdengar dalam cermah pagi ni dalam TV berkaitan hijrah ni..(tahun baru), yang mengatakan..hijrah ini dilakukan untuk mendpatkan atau 'memburu' keredhaan Allah S.W.T...tapi sebelum tu, kita kenelah redha dengan apa yang Allah telah tentukan untuk dri kita sdri barulah kita boleh 'memburu' keredhaan Allah..mcmana utk dapatkan keredhaan Allah? Segala kebaikan, amalan kita kenelah dilakukan dengan seikhlas mungkin dan sudah semestinya la semata2 utk mendapatkan keredhaan Allah S.W.T...sesungguhnya..Allah S.W.T. memandang akan amal ibadat sesorang itu walaupon sebesar zarah...dalam fikiran Yaya..1-1nye amalan yang paling senang utk dilakukan oleh semua orang termasuk Yaya adalah sedekah..sedekh apa? SEDEKAHKAN SENYUMAN....tapi kenelah ikhlas dan seyum tu kerana sedekah demi Allah..ye..bukan senyumn yg ade mksd tersirat atau tsurat..huuuu ^,^ jadi....same2lah kita menambah amaln kita hnya dengan mnyedekahkan SENYUMAN.. =)


Jangan lupa hari ni utk doa akhir tahun bbrpa minit sebelum waktu magrib dan membaca doa awal tahun lepas mdirikan solat mgrib.. =)


Doa akhir tahun hendaklah dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:

"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun."

Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1433... ^_^


Renung2kan dan selamat beramal....
Sekian,Wassalam.... ^,^

2 comments:

  1. selamat tahun baru yaya..
    azam tahun leps dh semprna lom :)

    ReplyDelete
  2. slmt thun bru jgk..azam thun lepas...?em..alhmdulih..dah terlaksana.. ^,^

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016