SALAM MAULIDUR RASUL 1443 HIJRAH

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَ
اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَا تُه

12 Rabiulawal 1443 Hijrah | 19 Oktober 2021

BERGEMBIRA MERAIKAN KELAHIRAN RASULULLAH صلى الله عليه وآله وسلم
"Cinta kepada Rasulullah ﷺ akan membawa cinta kepada Allah kerana ianya berkait rapat antara satu sama lain. Tidak boleh dipisahkan. Apa sahaja yang berkaitan dengan Rasulullah ﷺ baik itu akhlak, peribadi, kelahiran Rasulullah ﷺ kerana kelahiran Rasulullah ﷺ adalah yang membawa rahmat kepada sekalian alam."

"Kita tak mungkin kenal Islam kalau tanpa kelahiran Rasulullah ﷺ. Kita tak mungkin kenal Al-Quran, zikir jikalau tanpa kelahiran Rasulullah ﷺ. Semuanya adalah bersangkut paut kepada Baginda Rasulullah ﷺ."

"Bagaimana kita boleh dianggap melampau-lampau memuji Rasulullah sedangkan kita masih lagi belum mencapai tahap yang paling rendah untuk memuji dan mencintai Baginda Nabi."

"Baginda sering mengingati ummatnya walaupun umatnya hidup selepas kewafatannya. Berjuang untuk menegakkan islam bagi mempermudahkan umatnya mentaati Perintah Allah dan meneruskan syiar islam. Hebatnya Rasulullah ﷺ."

"Bagaimana kita hari ini lebih mengenali perihal hal-hal orang lain berbanding hidup Rasulullah, mengenal isteri-isteri orang lain berbanding Rasulullah dan lebih mengambil tahu perihal hal anak-anak orang lain daripada mengambil tahu mengenai anak-anak Rasulullah ﷺ."

"Jadikan selawat itu sebagai wangi-wangian pada mulut dan bibir kita. Perbanyakkanlah selawat & salam kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad ﷺ. Moga-moga kita dihimpunkan dibawah naungan Nabi Muhammad ﷺ di akhirat kelak."

Seseorang itu akan dibangkitkan dengan siapa yang paling dicintakan. Kami berdoa padamu Allaah, jadikan kami kepada Rasulullah ﷺ 


Sayyidah Aaminah berkata,

“Ketika aku mengandung “Kekasihku” Muhammad Shollallahu ‘alaihi wa 'alaa aalihi wasallam, di awal masa kehamilanku, yaitu bulan Rajab.

Suatu malam, ketika aku dalam kenikmatan tidur, tiba tiba masuk seorang laki-laki yang sangat elok parasnya, wangi aromanya, dan tampak sekali pancaran cahayanya.

Dia berkata,

“Marhaban bika Ya Muhammad (Selamat datang untukmu Wahai Muhammad ”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Adam, ayah sekalian manusia

“Apa yang engkau inginkan?”

Aku ingin membawa kabar gembira. Bahagialah engkau wahai Aminah, engkau sedang mengandung “Sayidil Basyar
(Pemimpin Manusia)”

Pada bulan kedua datang seorang laki-laki, seraya berkata,

Assalamu’alaika Ya Rasulallah (Salam untukmu wahai utusan Allah)”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Tsits

“Apa yang engkau inginkan”

Aku ingin menggembirakanmu, bergembiralah wahai Aminah, engkau sedang mengandung “Shohibut Ta’wil wal Hadits” (Pemilik Ta’wil dan Hadits)”

Pada bulan ketiga datang seorang laki-laki yang berkata,

Assalamu’alaika ya Nabiyallah (Salam untukmu wahai Nabi Allah)”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Idris

“Apa yang engkau inginkan”

Gembiralah engkau Ya Aminah, engkau sedang mengandung “Nabiyir Ro-iis” (Nabi Pemimpin)”.

Pada bulan keempat datang seorang laki-laki yang berkata,

Assalamu’alaika ya Habiballah (Salam untukmu wahai Kekasih Allah)”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Nuh

“Apa yang engkau inginkan”

Bahagialah wahai Aminah, engkau sedang mengandung “Shohibun Nashri wal Futuh” (Pemilik Pertolongan dan Kemenangan)”.

Pada bulan kelima datang seorang laki-laki yang berkata,

Assalamu’alaika ya shafwatallah (Salam untukmu wahai Sahabat Karib Allah)”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Hud

“Apa yang engkau inginkan”

Bergembiralah wahai ibu Aminah, engkau sedang mengandung “Shohibusy Syafa’ah fil yawmil Masyhud” (Pemilik Syafaat di Hari persaksian/ Hari kiamat)”.

Pada bulan keenam datang seorang laki-laki yang berkata,

Assalamu’alaika ya Rohmatallah (Salam untukmu wahai kasih sayang Allah)”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Ibrohim AlKholil”

“Apa yang engkau inginkan”

Bahagialah engkau Ya Aminah, engkau sedang mengandung “Nabiyil Jalil” (Nabi yang Agung)”.

Pada bulan ketujuh datang seorang laki-laki yang berkata,

Assalamu’alaika ya manikhtaarohullah” (Salam untukmu wahai orang yang telah dipilih Allah)”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Isma’il Adz-Dzabih (Yang disembelih)”

“Apa yang engkau inginkan”

Gembiralah Ya Aminah, engkau sedang mengandung “Nabiyil Malih” (Nabi yang Elok)”.

Pada bulan kedelapan datang seorang laki-laki yang berkata,

Assalamu’alaika ya Khirotallah” (Salam untukmu wahai pilihan Allah)”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Musa putra Imran

“Apa yang engkau inginkan”

“Kabar gembira Ya Aminah, engkau sedang mengandung “Man Yunzalu ‘alaihil Qur’an” (Orang yang akan diuturunkan padanya Al-Qur’an)”.

Pada bulan kesembilan, yakni bulan Robi’ul Awwal, datang seorang laki-laki yang berkata,

Assalamu’alaika ya Rosulallah” (Salam untukmu wahai utusan Allah)”.

Aku bertanya, “Siapa engkau?”

Ia menjawab, “Aku Isa putra Maryam”

“Apa yang engkau inginkan”

Gembiralah engkau Ya Aminah, engkau sedang mengandung “Nabiyil Mukarrom wa rosulil mu’adhom” (Nabi yang di muliakan dan Rasul yang di agungkan)”.

[Syaikh Nawawi Banten, Maulid Ibriz, hlm 17-19]

Allah SWT berfirman maksudnya:

"Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), 
melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam." 
(QS. Al-Anbiya 21: Ayat 107)

Bagindalah yang dimasyhurkan...
Tuhan sekalian alam sebagai
Rahmatan lil 'alamin'

Habibina Muhammad...
Sayyidina Muhammad...
Nabiyyina Muhammad...
Sampaikanlah salam kami
Ke atasnya ya Allah
Allah berfirman:
قُلۡ بِفَضۡلِ ٱللَّهِ وَبِرَحۡمَتِهِ فَبِذَ ٰ⁠لِكَ فَلۡیَفۡرَحُوا۟ هُوَ خَیۡرࣱ مِّمَّا یَجۡمَعُونَ
Katakanlah (Muhammad), “Dengan kuniaan Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Itu lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan.” 
[Surat Yunus: 58]

Semua muslim mengetahui bahwa Rahmat Allah yang terbesar adalah Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم
وَمَاۤ أَرۡسَلۡنَـٰكَ إِلَّا رَحۡمَةࣰ لِّلۡعَـٰلَمِینَ
Dan Kami tidak mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk (menjadi) 
rahmat bagi seluruh alam. 
[Surat Al-Anbiya': 107]

“Setiap kali engkau mengenalinya, maka engkau mencintainya. Ketahuilah bahawasanya iman bukanlah hanya melaksanakan solat sepanjang malam dan berpuasa sepanjang hari, akan tetapi iman adalah engkau mencintai NABI MUHAMMAD ﷺ.”

[Syeikh Yusri Rusydi Al-Hasani]

Wallahua'lam. Sekian sedikit perkongsian Yaya. Semoga bermanfaat bagi yang membaca. InsyaAllah =)
 رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا 
Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, serta berilah rahmat kepada kedua-duanya, 
sebagaimana mereka mendidikku pada waktu kecil.
Aamiin

Selamat Menyambut Hari Kelahiran Baginda Rasulullah yang kita cintai 💗
Jom Selawat!! 💕

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

Post a Comment

4 Comments

  1. Replies
    1. =) اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

      Delete
  2. Salam maulidurrasul...Nabi pembawa syafaat

    ReplyDelete