BERSYUKURLAH DIPILIH SEBAGAI UMAT RASULULLAH SAW

Assalammualaikum wbt.
Salam 17 Jamadilakhir 1440m
Pada suatu masa, terjadi percakapan antara ALLAH SWT dengan NABI MUSA AS.

NABI MUSA AS; " Wahai ALLAH, sungguh aku telah membaca pada kitab TAURAT itu terdapat satu nama yang sangat kau cintai iaitu "AHMAD (NABI MUHAMMAD SAW)". Nabi terakhir yang KAU utus ke dunia ini. Aku juga membaca, bahawa nanti akan ada umat yang apabila dia baru sekadar berniat baik maka KAU sudah mencatat baginya satu pahala, dan apabila niat itu dikerjakannya maka kau akan memberikan baginya 10 pahala. Maka jadikanlah mereka ini menjadi umat ku."

ALLAH SWT: "Wahai MUSA, mereka itu adalah umat "AHMAD (NABI MUHAMMAD SAW)."

NABI MUSA AS: "Aku juga membaca bahawa nanti akan ada umat yang apabila dia baru sekadar berniat buruk, maka kau tidak mencatat baginya dosa. Jika dia melakukannya baru KAU mencatatnya sebagai dosa. Maka jadikanlah mereka umatku."

ALLAH SWT: "Wahai MUSA, mereka itu adalah umat AHMAD."

NABI MUSA AS: "Dan sungguh aku juga membaca dalam kitab TAURAT bahwa nanti akan ada umat yang akan masuk syurga paling dahulu, dan tidak KAU izinkan umat dari NABI dan RASUL manapun masuk syurga sebelum umat ini masuk syurga terlebih dahulu seluruhnya. Maka jadikanlah mereka umat ku."

ALLAH SWT: " Wahai MUSA, mereka itu adalah umat AHMAD."

Lalu NABI MUSA AS berkata lagi: "Jikalau seperti itu, MAKA JADIKANLAH AKU UMAT KEPADA AHMAD WAHAI ALLAH."

ALLAH SWT: "Wahai MUSA, sesungguhnya aku telah menjadikanmu seorang NABI, Kau bergelar KALIMULLAH, kau mempunyai mukjizat dapat bercakap-cakap denganku. Maka, ambillah apa-apa yang telah AKU berikan kepadamu wahai MUSA. "

NABI MUSA AS: "Rodhitu Yaa ROBB, Kalau begitu aku rela, aku redha wahai ALLAH atas ketentuan MU."

Itulah kisah tentang percakapan NABI MUSA AS dengan ALLAH SWT. Dapat kah kalian bayangkan seorang NABI meminta kepada ALLAH SWT agar dijadikannya sebagai umat  BAGINDA NABI MUHAMMAD SAW.?

Sedangkan kita semua tidak meminta kepada ALAH SWT agar dijadikan sebagai umat NABI MUHAMMAD SAW tetapi ALLAH SWT sudah menjadikan kita sebagai umat kepada NABI MUHAMMAD SAW.

NABI MUSA AS meminta kepada ALLAH SWT agar dijadikan sebagai umat kepada NABI MUHAMMAD SAW lantaran NABI MUSA AS mengetahui bahawa ALLAH memberikan banyak sekali kemuliaan, keberkahan, dan keberuntungan bagi umat NABI MUHAMMAD SAW.

Ketahuilah, sesungguhnya adalah wajib bagi kita bersyukur kepada ALLAH SWT kerana telah dijadikan kita sebagai umat NABI MUHAMMAD SAW. Perbanyakkanlah berselawat keatas Rasulullah saw sebagai tanda syukur tersebut.


Sollu AlanNabi S.A.W


Post a Comment

4 Comments