Wednesday, 25 April 2018

TAZKIRAH YANG TERINDAH

Assalammualaikum wbt.


Jangan melihat seseorang dari masa lalunya. Berilah kesempatan seseorang untuk berubah. Kerana seseorang yang hampir membunuh Rasul pun kini terbaring disebelah makam iaitu Saidina Umar Al Khattab.

Jangan melihat seseorang dari masa lalunya. Seseorang yang pernah berperang melawan agama Allah pun akhirnya menjadi pedang Allah (saifullah) iaitu Saidina Khalid Ibnu Walid.

Jangan menilai orang dari rupanya. Kerana Rasulullah saw melihat si pendek tak menawan iaitu sahabat beliau Saidina Julaybib r.a dikejar-kejar oleh para bidadari Syurga.

Jangan memandang orang dari status dan hartanya. Kerana kasut emas fir'aun pun berada di neraka, sedangkan selipar lusuh Saidina Bilal bin Rabah kedengaran langkahnya di Syurga.

MASYA-ALLAH

Siapalah kita manusia biasa yang serba dosa ni nak menghukum seseorang. Kita takkan pernah dapat tahu isi hati dan kebenaran yang sebenar bila melihat sahaja luaran seseorang itu. Jika terlihat keburukan seseorang, jangan cepat menilai. Segera doakan yang terbaik buat mereka, agar diberi hidayah, petunjuk dari Allah ke arah jalan yang lebih baik. Tiada siapa tahu apa akan jadi di masa hadapan, mungkin orang yang kita lihat buruknya dia pada hari ini akan jadi lebih baik di masa hadapan malah lebih baik dari diri kita yang sudah merasa baik ini. 

Allahuakbar..

Semoga Allah memberikan kita petunjuk dan hidayahNya, agar di setiap ilmu yang kita miliki, dapat menggerakkan kita untuk lebih dekat lagi dengan rahmat Allah. (Aamiin)

MARI KITA RENUNG RENUNGKAN
------------------------------------------------------
Apakah Kepunyaan Kita Wahai Saudaraku..?

Lahirmu : Dilahirkan oleh orang lain
Namamu : Dinamakan oleh orang lain
Pelajaranmu : Diajar oleh orang lain
Pendapatanmu : Diberikan oleh orang lain
Hormat : Diberi oleh orang lain
Mandian pertama dan terakhir : Dimandikan oleh orang lain
Selepas mati : Segala harta dan hakmu diambil oleh orang lain
Pengkebumianmu : Dibuat oleh orang lain

Terasa amat hairan kerana masih ada ego dan keras di hati kita kerana kita sebenarnya tidak punya apa-apa dan juga tiada daya tanpa izin-Nya.

Begitulah Kita Semua ..

(Dipetik daripada facebook Bahagian Dakwah, Jakim)

Wallahualam.


Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.

Sekian,Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Sponsor