Friday, 12 January 2018

DOA DI PENGHUJUNG JUMAAT

Assalammualaikum wbt
Salam Jumaat, 24 Rabiulakhir 1439h

Alhamdulillahilladzi bi ni'matihi tatimmush sholihaat. 
Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna. 
- InshaAllah amin ya rabb -

Salam jumah barokah. Penghulu segala hari. Hari  yang berkah dan istimewa bagi orang Islam. Kerana di hari inilah para lelaki (secara terpaksa mahupun tidak), kembali pulang ke ‘rumah’ Allah swt. untuk melaksanakan solat jumaat, yang mungkin, di hari-hari biasa tidak pernah pergi ke Masjid sama sekali. Inilah berkah.

"Hari paling baik di mana matahari terbit pada hari itu adalah hari Jumaat, pada hari itu Adam diciptakan, dan pada hari itu pula Adam dimasukkan ke dalam Syurga, serta diturunkan dari Syurga.

Pada hari itu juga kiamat akan terjadi. Pada hari tersebut terdapat suatu waktu di mana tidaklah seorang mukmin solat menghadap Allah mengharapkan kebaikan, kecuali Allah akan mengabulkan permintaannya." (HR. Muslim)

Hari ni banyakkan berdoa kepada Allah


"Ya muqollibal qulub tasbbit qolbi ‘ala dinika wa ‘ala tho’atika"
Wahai yang membolak-balik hati, teguhkanlah kami di atas agamaMu 
dan di atas ketaatan kepadaMu. 
- amin ya rabb -

Ya Allah, Engkau telah menghidupkanku kembali hari ini. 
Hidupkan pula hatiku agar sentiasa bersyukur atas segala nikmat yang Kau beri,
hidupkan akalku agar apapun yang aku kerjakan, Engkau yang selalu aku ingat..
- amin ya rabb -

Ya Allah, semoga Engkau sentiasa melindungi kami dari luka hati yang tidak perlu. Sihatkanlah akal kami, penuhi rongga-rongga hati kami dengan kerinduan bertemu denganMu. 
- amin ya rabb -

Ya Allah, di hari yang agung ini, ajarkanlah kami untuk sentiasa menempatkanMu di tempat paling agung. Kerana kami sedar, seringkali dunia lebih kami pentingkan daripada Engkau. 
- amin ya rabb -

Ya Allah, ajarkanlah aku sentiasa menahan amarah ketika emosiku meledak-ledak, ajarkanlah aku untuk tetap berkata baik walau sedang dipermainkan, ajarkanlah aku untuk tetap menjadi manusia beradab walau dunia sudah mulai tidak waras. 
- amin ya rabb -

Ya Allah, jadikanlah hari ini permulaannya adalah kebaikan, pertengahannya adalah kebahagiaan, dan penghujungnya adalah kemenangan. 
- amin ya rabb - 

Ya Allah, iringi setiap langkah kaki kami hari ini. Hindarkan kaki kami dari melangkah pada tempat-tempat yang tidak Engkau redhai. 
- amin ya rabb -

Alhamdulillah.. secara tidak langsung sahabat yang baca sama-sama sudah berdoa kan? ^_^

No comments:

Post a Comment

Popular Posts