4 PENYEBAB UTAMA MIGRAIN DI KALANGAN WANITA

Assalammualaikum wbt

Lepas dah share tips interview tadi, buat para wanita yang tengah dilema mencari pekerjaan, jangan stress-stress ye.huhu...kang tak pasal-pasal dapat migrain..adei. Kerja tak dapat lagi, dapat migrain pula dah..hehe. Rilek..tenang. Cool. Usaha, Solat, Sabar, tawakal yang penting ok.

Sini, Yaya share pula antara penyebab utama MIGRAIN di kalangan wanita. Hope boleh dielakkan kan. =)

4 Penyebab Utama Migrain Dalam Kalangan Wanita Harus Diambil Perhatian!

Migrain sering dianggap sebagai gejala biasa, tetapi gejala biasa juga boleh menjadi luar biasa jika anda mengabaikannya. Apa yang menyebabkan anda diserang migrain?

Statistik dari Portal Myhealth Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menunjukkan bahawa 1 dari 4 wanita mengalami migrain beberapa ketika dalam hidup mereka. Ini biasanya bermula dari usia remaja sehinggalah meningkat dewasa.

Secara umumnya, kejadian serangan migrain dapat dikurangkan selepas usia 45-50. Walau bagaimanapun, sesetengah dari kita mungkin mengalami serangan migrain sepanjang hidup, biasanya untuk masalah migrain kronik.

Migrain bukan topik mudah untuk dibincangkan, kerana ia sering diperkatakan dan dilihat sebagai masalah biasa, dan bukan penyakit kronik. Walau bagaimanapun, bagaimana kita tahu jika kita mempunyai masalah migrain yang serius?

Apakah Itu Migrain?


Walaupun pembentukan serangan migrain masih tidak dapat dijelaskan secara perubatan, apa yang diketahui ialah ia melibatkan penguncupan dan pembesaran saluran darah yang berkaitan dengan otak.

Kesakitan migrain berlaku apabila aliran darah di bahagian belakang otak dikurangkan, menyebabkan peningkatan aliran darah di bahagian depan otak.

Jenis-jenis Migrain
Biasanya terdapat 2 jenis migrain:

Migrain tanpa aura: Pesakit mengalami sakit kepala tanpa aura (tanpa amaran)
Migrain dengan aura: Sakit kepala datang selepas aura (tanda amaran)

Migrain tanpa aura berlaku 5 kali lebih kerap berbanding mereka yang tiada. Aura di sini  bermakna tanda-tanda atau gejala sebelum serangan migrain.

4 Kemungkinan Penyebab Utama Migrain

1.Psikologi


Keadaan psikologi dan mental seperti kemurungan, kegelisahan, kemarahan, keletihan, dan tekanan akan mempengaruhi serangan migrain. Ini boleh disebabkan oleh tekanan yang berkaitan dengan masalah kerja, keluarga, kewangan atau peribadi.

Untuk mengelakkannya:

- Bangun pada waktu biasa pada hujung minggu seperti yang anda lakukan pada hari biasa. Anda boleh tidur 2-3 jam kemudian.
- Pastikan tahap tekanan stabil sepanjang minggu. Jangan timbulkan tekanan diri secara mental, fizikal dan emosi.
- Minum banyak air kosong
- Jika anda keluar pada hujung minggu, pakai cermin mata hitam dengan perlindungan UV untuk mengelakkan pendedahan kepada cahaya matahari secara langsung.

Jika masalah psikologi anda mempengaruhi produktiviti harian anda, anda mungkin ingin mempertimbangkan beberapa klinik psikologi yang terdapat di Malaysia.

2. Diet dan Pengambilan Makanan


"Saya suka keju! Tetapi saya pasti sakit kepala selepas memakannya!”

Bolehkah makanan juga menjadi salah satu punca migrain? Apakah makanan berkenaan? Harapnya bukan makanan yang saya gemari…

* Alkohol - Alkohol mengandungi fenol, bahan fotokimia. Bahan-bahan dalam bir atau wiski meningkatkan penghasilan serotonin yang menyebabkan migrain. Alkohol juga mengandungi kandungan tyramine yang tinggi.
* Kafein - Kafein seperti teh dan kopi mempunyai kesan merangsang. Pengambilan kafein akan merangsang saluran darah dan menyebabkan migrain. Jika anda berhasrat untuk mengambil kafein, ambil perlahan-lahan.
* Buah-buahan sitrus - Buah jeruk seperti jeruk, limau, jeruk mandarin dan jeruk mandarin boleh menyebabkan migrain. Buah-buahan sitrus juga ada kebaikannya. Walaupun kurang baik untuk masalah migrain namun ia boleh menjadi makanan penyelamat bagi melindungi bau mulut sebelum temu janji anda!
* Makanan tinggi tiramine - Ini termasuk keju, yogurt, dan kacang. Makanan ini tinggi dalam asid amino yang boleh menyebabkan sakit kepala.

3.Faktor Persekitaran


Pendedahan berpanjangan dan kerap terhadap cahaya terang seperti skrin televisyen, komputer riba, dan telefon pintar adalah antara punca migrain. Cahaya yang memasuki deria mata anda akan menjejaskan otak anda.

Selain itu, bunyi bising juga merupakan gangguan alam sekitar yang boleh menyebabkan migrain. Ini termasuk bunyi dari kenderaan, muzik keras dan lain-lain.

Adakah anda tahu bahawa bau atau bau dari persekitaran anda juga boleh menyebabkan migrain? Bau wangi atau asap rokok yang kuat boleh menyebabkan ketidakselesaan dan menyebabkan migrain.

4.Reproduktif


Kadang-kala, faktor pemangkin serangan migrain mungkin sistem pembiakan kita sendiri.

Statistik juga menunjukkan bahawa wanita lebih cenderung kepada serangan migrain, terutamanya disebabkan oleh sistem pembiakan yang berkaitan dengan perubahan hormon, haid, atau menopaus.

Asas tentang wanita bermula dengan soal haid. Jika anda mempunyai masalah berkenaan wanita boleh dapatkan rawatan dengan pakar Obstetri & Ginekologi.

Adakah soal tidur juga menyebabkan migrain?

Ya, serangan migrain boleh terjadi akibat perubahan tidur dan tingkah laku dan tabiat. Pada amnya, kita memerlukan kira-kira 8 jam berehat setiap hari. Tempoh masa yang kurang daripada itu akan memberi kesan kepada kesihatan mental kita juga.

Serangan migrain harus dipandang serius kerana ia bukanlah sakit kepala biasa sebagaimana yang anda fikirkan. Ia mungkin menjadi lebih parah jika dibiarkan begitu sahaja! Migrain bukan penyakit pembawa maut namun jika anda tidak mempunyai langkah pencegahan ia boleh menjadi sesuatu yang menyakitkan juga.

Buat wanita, ambil langkah waspada terhadap serangan migrain ke atas diri anda. Tiada apa yang tidak boleh disembuhkan selagi ada usaha!

(Sumber : migrain)

Sekian perkongsian dari Yaya. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri saya sendiri. Wallahua'lam..

Wassalam...=)

Post a Comment

4 Comments