Friday, 19 January 2018

10 KESALAHAN YANG SERING DILAKUKAN OLEH IBU BAPA

Assalammualaikum wbt.

Kita semua mahu menjadi ayah atau ibu yang baik kepada anak-anak kita, tetapi adakah anda tahu perkara yang mungkin kita lakukan tanpa sengaja? Setelah dikaji (kaji la sangat..hehe) di bawah ini adalah antara 10 kesilapan yang telah dibuat oleh ibu bapa sehingga mendatangkan kekesalan pada Einstein! #ehh hehe

Yaya belum berkahwin (ehem...=p), tetapi Yaya suka juga dengan budak-budak. Itu pun kalau jenis yang tak nakal. haha. Kengkadang, Yaya tidak bersetuju dengan cara tradisional sesetengah ibu bapa yang menghukum anak-anak dengan meletakkan kesalahan atau memarahi mereka. Tapi itu jika sebelum ini lah. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Yaya selalu juga berjumpa dengan ibu bapa muda yang memberikan anak-anak tablet atau telefon mudah alih mereka di meja restoran, agar mereka tidak membuat bising. Itu mungkin perkara biasa, tapi yang terus belikan anak mereka gajet canggih seperti Smartphone, tablet, Ipad ni semua, Yaya terfikir sendiri,  adakah ianya suatu yang tepat?

Berikut adalah 10 kesilapan keibubapaan untuk dikongsikan dengan anda

1. Membandingkan Anak Anda Dengan Orang Lain


Semakin anda membandingkan anak-anak anda dengan orang lain, semakin mereka merasa rendah diri. Sesetengah daripada mereka mungkin menyembunyikan kebolehan mereka daripada anda kerana mereka takut dibandingkan dengan anak-anak lain yang lebih disukai.

Sesetengah kanak-kanak yang didominasi dibandingkan dengan orang lain mungkin menjadi sombong atau narsistik (mencintai diri). Sesetengah daripada mereka mungkin menjadi pembuli atau memandang rendah terhadap orang lain. Dalam suatu sudut yang lain pula, sesetengah kanak-kanak dengan keyakinan diri yang rendah mungkin menjadi lebih menyedari bagaimana orang lain melihatnya. Ini boleh menyebabkan mereka sengaja menonjolkan diri mereka, untuk menarik perhatian orang lain untuk memperlihatkan nilai diri mereka. Betapa kesiannya tengok anak-anak kecil terpaksa merasakan persaingan antara mereka sendiri =(

Bagi Yaya, membandingkan anak-anak kita dengan orang lain mungkin perkara yang paling tidak diingini sebagai ibu bapa. Berdaya saing di luar zon selesa adalah sebahagian daripada proses dewasa. Oleh itu, ibu bapa yang dikasihi, binalah keyakinan diri anak anda dan mengetahui nilai diri mereka adalah sangat penting, kerana ini boleh menjejaskan pertumbuhan peribadi anak-anak anda!

Ini adalah beberapa contoh buruk yang biasa untuk membandingkan anak-anak kita dengan orang lain:

"Anak lelaki XX sangat baik, lebih bijak daripada rakan sekelasnya!"
"Tidak kira apa, anak-anak saya adalah yang paling hebat"
"Kenapa anaknya kelihatan lebih cantik dengan pakaian ini?"
"Kenapa abang dan kakak awak boleh buat, dan awak tak boleh?"
"Kenapa awak mendapat gred buruk sekali lagi? Lihat rakan sekelas kamu! Mereka patuh dan pintar ... ibu bapa mereka tidak perlu risau tentang mereka! "

Bagaimana untuk tidak membandingkan anak-anak anda dengan orang lain? Malah, contoh di atas adalah kebanyakan "nasihat negatif". Apa yang anda perlu lakukan hanyalah untuk mengubah cara anda menyatakan nasihat tersebut dan sekaligus mengurangkan perasaan terluka mereka! Juga, selalu ingat bahawa semasa mengajar anak-anak anda tentang pelajaran, cuba untuk tidak selalu menyebutkan tentang "anak-anak lain", dan elakkan membandingkan anak-anak anda dengan orang lain untuk memberikan galakan atau menyalahkan mereka.

2. Memberikan Ganjaran Berbentuk Kebendaan Pada Anak Anda


Pernahkah anda melihat senario seperti ini: kanak-kanak kecil bosan dengan mainan kegemaran mereka selepas 2-3 minggu? Atau anak-anak yang ingin membeli mainan baru dan bila mereka tidak dapat, mereka akan menangis sepuasnya.

Contoh situasi lain, bila ada anak yang tidak suka mandi, adakah baik untuk memberikannya mainan untuk menggalakkannya mereka mandi?"

Well, antara jalan yang boleh dilakukan adalah dengan mengatakan pada anak,'bila dah mandi, nanti boleh tolong ibu buat kerja.'" Itu jika anak perempuan, kalau anak lelaki, boleh menggalakkan mereka dengan perkara yang sama juga.

Berbanding jika diberikan ganjaran untuk anak-anak anda, apakata menukarnya dengan sesuatu yang menarik dan menyenangkan untuk dilakukan bersama? Pada masa yang sama, ini boleh menjadi salah satu peluang untuk korang sebagai ibu bapa untuk menghabiskan lebih masa bersama dengan anak-anak. Betul tak? ^_^ 

3. Membiarkan Anak Fikir Bahawa Pelajaran Suatu Yang Sukar


Ramai ibu bapa berfikir cara terbaik untuk mendisiplinkan anak-anak mereka, dengan memaksa mereka mematuhi jadual harian. Sebagai contoh, kanak-kanak hanya dibenarkan bermain apabila mereka telah selesai melakukan kerja rumah mereka.

Saya fikir ibu bapa harus mengubah minda mereka tentang "waktu bermain". Konsep "kerja rumah” sama seronoknya seperti waktu bermain, dan sebaliknya harus disesuaikan, supaya anak-anak anda tidak memisahkan kerja rumah dari waktu bermain. Ini bermanfaat untuk anak-anak anda kerana semakin lama mereka akan rasa tidak suka dengan ujian disekolah. Mereka akan mengetahui bahawa ujian atau peperiksaan tidak hanya mengenai markah akademik, tetapi penilaian kemajuan pembelajaran mereka, dan menilai sejauh mana mereka dapat memperbaiki diri mereka sendiri.

Apabila hujan, anda boleh menghentikan apa yang anda lakukan, dan keluar berjalan-jalan dengan anak-anak anda. Contoh aktiviti atau permainan yang boleh dilakukan seperti meletakkan daun di sungai yang diambil di taman dan biarkan ia mengalir – kemudian tengok  daun siapa yang mengalir paling cepat? Atau anda boleh bertanya kepada anak-anak anda tentang hujan,contoh, "mengapa hujan? Kenapa kita mempunyai ribut petir? "Ini mungkin membawa rasa ingin tahu dalam diri anak-anak anda dengan menjawab soalan anda.

Anak-anak anda mungkin belajar dengan lebih baik dengan apa yang mereka perhatikan atau rasai, Selain itu, mereka mengetahui bahawa pembelajaran tidak begitu sukar pun hakikatnya. Sering kali, anak-anak kita tidak dapat memahami mengapa mereka perlu untuk belajar mata pelajaran yang sukar di sekolah, seperti matematik atau sejarah. Walau bagaimanapun, dengan perspektif pandangan lain tentang pendidikan, jika anak-anak anda dapat memahami teori-teori di sebalik apa yang berlaku di sekeliling mereka, itu menjadikan pendidikan lebih bermakna dan lebih mudah kepada anda dan anak-anak anda.

4. Membuat Keputusan Bagi Pihak Anak Anda


Apabila anak-anak membesar, mereka perlu menghadapi banyak cabaran dalam membuat pilihan, atau keputusan. Oleh itu, biarkan mereka belajar bagaimana membuat keputusan, serta memahami bagaimana untuk menghadapi akibat daripada pilihan mereka adalah kemahiran hidup yang penting untuk dipelajari. Kebanyakan pendidikan akademik tidak menyentuh proses pembelajaran ini.

Sebagai ibu bapa, anda boleh menggalakkan dan membimbing anak anda membuat keputusan sendiri. Jika anak anda menyesali pilihan mereka yang salah, ibu bapa harus membimbing mereka untuk bertanggungjawab dengan keputusan mereka, dengan memahami mengapa mereka merasa kesal atas keputusan mereka, belajar dari kesilapan mereka - supaya mereka boleh membuat keputusan yang lebih baik untuk diri mereka pada masa akan datang.

Pengajaran yang boleh diberikan adalah semudah mendapatkan ais krim untuk anak-anak anda. Anda boleh membiarkan anak anda memilih perisa kegemaran mereka sendiri dan membayar ais krim mereka. Jika mereka mendapati bahawa mereka tidak menyukai rasanya dan tertipu oleh warna, mereka mungkin telah belajar bagaimana membuat pilihan lebih bijak pada masa depan.

Inilah beberapa amalan mudah yang dapat memupuk kemahiran anak-anak anda, yang tidak dapat diajar di sekolah:

- Mewujudkan keupayaan untuk membezakan antara kebaikan dan keburukan
- Menubuhkan keupayaan untuk membezakan antara yang baik dan buruk
- Mewujudkan keupayaan untuk membezakan antara kehendak dan kehendak

Melaluinya anda mungkin dapat membuktikan keupayaan anak anda untuk bersikap tegas, melihat perkara dalam perspektif yang lebih luas, dan juga mempunyai pemikiran dan prinsip mereka sendiri. Ini boleh menghalang anak anda menjadi 'pengikut buta' dalam kehidupan.

5. Memaksa Anak Ke Kelas Tambahan Untuk Mendapat Gred Yang Tinggi


Jika anda memaksa anak-anak anda menghadiri kelas tambahan hanya untuk meningkatkan markah akademik mereka, mereka mungkin mengandaikan bahawa "pendidikan adalah semua tentang gred yang lebih baik," melainkan seperti disebutkan di # 4 di atas (bahawa anak-anak anda akan suka belajar lebih banyak daripada apa yang diajar di bilik darjah).

Sekiranya anak-anak anda mempunyai gred cukup baik, namun anda mendesak mereka untuk mengikuti begitu banyak kelas tambahan selepas sekolah, tidakkah ia hanya akan memberi beban dan tekanan pada anak untuk belajar dengan lebih baik? Yuran pengajian kelas tambahan  sepanjang tahun yang terkumpul sebenarnya boleh digunakan untuk membawa anak-anak anda keluar dan mengalami pembelajaran dengan cara yang berbeza!

Sebagai contoh, jika anak-anak anda suka melihat ikan, selain membaca Ensiklopedia atau imej grafik, anda boleh membawa anak-anak anda ke pusat akuarium atau melihat pelbagai jenis ikan di sungai-sungai. Jika anak-anak anda sukakan bangunan, anda boleh membawa mereka melihat bangunan yang berlainan di seluruh bandar, ini membantu dalam mengiringi mereka sepanjang proses pembelajaran.

6. Melarang Cinta Monyet Zaman Sekolah


Tidak kira anak lelaki atau perempuan mereka sering merahsiakan tentang kisah cinta mereka.

Cinta pertama mengajar kita tentang ketidakamanan, dan bagaimana mencintai orang lain. Sebagai ibu bapa, anda tidak perlu sentiasa bersetuju dengan hubungan mereka. Walau bagaimanapun, anda tidak sepatutnya menghalang mereka daripada meneroka perasaan mereka sendiri, apa kata anda mengajar mereka tentang tanggungjawab mencintai seseorang, dan mempunyai seseorang untuk dicintai. Sudah tentu yang lebih penting, adalah tidak mempunyai anak luar nikah!Na'uzubillah min zaliq. Mohon dijauhkan ye.

Ia bukan sesuatu yang boleh dikuasai dalam sehari. Bagaimanapun, komunikasi sehari-hari, keintiman dan ekspresi kasih sayang antara anda dan pasangan anda memberikan contoh terbaik untuk anak-anak anda. Keluarga yang bahagia untuk anak-anak anda bermula dari ibu bapa yang penyayang!

7. Memukul Fizikal Anak Anda


Pukulan fizikal mungkin mendatangkan kesan yang cepat. Sebaik sahaja anda memukul anak-anak anda, mereka akan berhenti berperilaku dengan teruk. Bunyi seperti pintasan yang baik untuk ilmu keibubapaan anda? Tetapi adakah ia benar-benar berkesan? Bolehkah anak-anak anda memahami niat anda dengan baik?

Walau bagaimanapun, cuba untuk tidak bercakap tentang alasan anda dengan mereka apabila mereka sedang beremosi atau menangis. Biarkan mereka berhenti menangis sebelum anda bercakap dengan mereka, anak yang mempunyai emosi stabil akan selalu mendengar kata!

8. Berbohong Kepada Anak Anda


Sebagai ibu bapa, anda harus cuba untuk tidak berbohong kepada anak-anak anda.

Contoh, sekiranya anda telah berjanji untuk membawa anak-anak anda ke Wonderland pada hujung minggu ini, tidak peduli betapa letih anda, cuba untuk menepati janji anda. Jika tidak anak-anak anda mungkin mendapati bahawa anda berbohong.

Jika mereka tidak mempercayai anda lagi, mereka mungkin merasa anda tidak mempedulikan mereka.

9. Mengabaikan Anak Kerana Terlampau Sibuk


Apabila anak-anak anda bertanyakan soalan, tolong jangan menolak dari memberikan jawapan,  atau mengabaikan mereka.

Sekalipun jika anak-anak datang kepada kamu dengan penuh semangat ketika kamu sedang memasak,contoh nya mereka bertanya, "Ibu, kenapa langit biru?" Anda boleh mematikan gas memasak, dan menjawab persoalan mereka dengan berkata, "Bagus soalan tu,sayang! Tunggu ya, biarkan ibu siapkan masak dahulu lepas tu ibu akan jawab soalan tu ye. "

Selalunya, orang dewasa  lupa untuk tetap mempunyai perasaan ingin tahu dalam kehidupan, kerana memasuki dunia digital semasa di mana segala-galanya tersedia dengan teknologi terkini. Oleh itu, kita harus menghargai dan menghormati rasa ingin tahu di kalangan anak-anak kecil, yang ingin meneroka dan menemui lebih banyak benda lagi dalam kehidupan mereka.

Daripada memberi ganjaran dengan wang, adalah lebih baik jika anda boleh meluangkan sedikit masa dengan anak-anak anda, serta menggalakkan mereka belajar dan berkembang bersama, anak-anak akan membesar dengan lebih baik.

10. Sering Lupa Meluangkan Masa Dengan Anak-Anak


Ramai di antara ibu bapa yang bekerja sepenuh masa mungkin secara tidak sengaja mengabaikan anak-anak anda. Faham, kadang-kadang ia memenatkan selepas melalui hari yang panjang di tempat kerja, dan tidak banyak tenaga yang tinggal untuk berbual dengan anak-anak anda atau menceritakan kisah sebelum waktu tidur. Malah, jika anda boleh menghabiskan masa hanya 2 minit dengan anak-anak anda setiap hari, ia boleh memperlihatkan perbezaan ketara! Anda boleh meluangkan sedikit masa setiap malam untuk bermain permainan ringkas yang digemari oleh anak-anak anda, dan mereka dapat mengingat kenangan zaman kanak-kanak kecil yang menyeronokkan ketika mereka membesar.

(Sumber : SINI)

No comments:

Post a Comment

Sponsor





Popular Posts