Thursday, 28 April 2016

SEKADAR RENUNGAN : BETUL KE???

Assalammualaikum w.b.t.

Memang tidak dinafikan kebanyakan daripada kita selalu suka mendengar daripada sumber-sumber tertentu yang tidak pasti akan kesahihannya. Dahla perkara tu kita tak tahu betul atau tidak, disebarkan pula pada orang lain. Bukan ke itu dah dikira sebagai memfitnah..?

Ingat ye, dosa memfitnah tu lebih besar daripada kesalahan membunuh! Lagi satu, jika berbuat kesalahan dengan Allah SWT, kita hanya perlu meminta keampunan daripadaNYA..tapi jika salah dengan manusia..kita sendiri perlu meminta kemaafan daripada orang tersebut. Jangan sampai orang yang kita umpat atau fitnah tu telah meninggal dunia, nanti kita menyesal tidak sudah dan menanggung akibat di akhirat kelak. Na'uzubillah..

Apa yang kita perlu lakukan jika terdengar khabar angin yang tidak pasti kesahihannya? Pertama, kita perlu la menyiasat terlebih dahulu. Dapatkan maklumat daripada banyak sumber dan mungkin boleh juga bertanya sendiri dengan empunya badan orang yang diumpat atau difitnah tu. Tapi perkara tu memang jarang la kan nak jadi..orang lebih suka membawa cerita daripada mendengar penjelasan sebenar daripada empunya badan sendiri. Kedua, kita tidak perlu lah mendengar hal-hal yang tidak berkaitan dengan diri kita ni...buat apa nak sibuk hal orang lain kan..kalau ianya perkara baik, biarkan,kalau perkara buruk pula, kita beri nasihat atau teguran dengan cara yang baik..

Moga kita dihindari dari orang-orang yang suka mengumpat dan memfitnah ni dan kita sendiri terhindar daripada sikap tidak baik itu. Amin. InsyaAllah..sentiasalah HUSNUZON pada semua orang,ye.. =)


Sekian,Wassalam...

17 comments:

  1. Betul..sokong sangat entry ni Yaya.. :) Kadang-kadang pelik dengan org camni..Diorang nak ape sebenarnya dlm kehidupan diorang..Mungkin diorang nak kan orang lain pandang diorang dengan pandangan yang mulia..So, diorang je betul, orang lain je salah..Memang dunia fitnah sekarang kan..Bawak lah bertaubat..risau rasa.. :(

    ReplyDelete
  2. kat fb laa byk sebar2 fitnah nie sume.. sorg viral, abes sume nak share.. tak tahu pokok pangkal cite.. astraghfirullah..

    ReplyDelete
  3. Lebih baik diam kalau tak tahu kan...

    ReplyDelete
  4. Nauzubillahiminzalik..Singgah isnin lagi mulia.. :)

    ReplyDelete
  5. yup, zaman skrg semua citer mudah disebar hanya dgn klik 'share'

    ReplyDelete
  6. Setuju sangat.. Sekarang ni makin byk group whatsapp, jadi makin byk benda yg dishare.. sama ada betul atau tidak tu yg tak pasti.. Jadi saya jarang sgt share benda yg mcm tu..

    ReplyDelete
  7. salam singgah, terima kasih singgah blog akak

    ReplyDelete
  8. dunia akhir zaman...fitnah bagaikan mainan

    ReplyDelete
  9. Bila saya sendiri bercakap pun kadang kadang risau, takut2 ada kata-kata kita tanpa kita sedar ianya satu benda yang belum tentu betul. huhu. Semoga dijauhkan

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016