SELAMATKAH KATA KUNCI ANDA??

Assalammualaikum w.b.t.


Kita semua ada buat PASSWORD kan untuk mana2 laman web or apa2 je lah yang penting bagi korang. Contoh akan letak kat komputer / laptop, dan bukan kat pc je tapi kat handphone korang pun mesti ada letak kan. Selain dari tu, semua account korang for sure kena letak PASSWORD.kan.

Untuk apa letak PASSWORD tu? Untuk mengelakkan orang lain @k@ 'hacker' or stalker or yang ber'ker2' lain tu dari menceroboh masuk ke dalam dan mencuri segala 'harta',dokumen peribadi korang..lagi dahsyat kalau dorang dapat 'crack' korang nye SEKURITI yang korang sangka selamat rupanya TIDAK! dan mencuri data mengenai CARD CREDIT korang, or korang punya ONLINE BANKING PASSWORD contoh macam CIMB Clicks @ MB2U @ RHB dan yang sewaktu dengannya...haaaaaa masa tu kalau dah berlaku, menangis air mata darah pun tiada guna..huhu amboi Yaya dahsyat benor bunyinyerr..hehe xdelah, just nak korang tahu dan alert dengan perkara ni, if hacker2 or stalker2 yang tengah memerhati kat luar tu dapat menceroboh masuk, habislah data peribadi yang kita simpan tu..

SO, nak dipendekkan cerita merapu kat atas ni yang Yaya sendiri xtau merapu apa dah =_=, Yaya nak share je satu link ni kat korang. Yaya dapat link ni dari bos company as Yaya kerja kat tempat yang memang amat memerlukan SECURITY yang betul2 SECURE..huhu Hari tu boss suruh kami cek PASSWORD pc masing2 sebab jika didapati ada pc kitorang yang boleh di crack oleh hacker, kitorang akan disaman...dalam USD lak tu bkn dalam RM tau..huhu jangan main2 woo

Menurut boss, jika PASSWORD yang di reka tu boleh di hack dalam jangka masa kurang
10tahun bermakna PASSWORD tu SANGAT LEMAH! Jadi gambar yang korang tengok kat atas ni adalah PASSWORD yang Yaya create. Bukan years tapi BILLION years dah..ahaks!
Korang meh try pula buat..nak tau jugak sejauh mana SECURE PASSWORD korang tuu. ^,^ try klik link ni, ok! :

Bila dah tau sejauh mana SECURE PASSWORD korang, baru betul ati boleh senang..agaga senang la sangaattt =p

Ok. Itu je. Hope dapat beri sedikit manfaat untuk korang ye! (^,<)
Sekian, Wassalam =D

Post a Comment

14 Comments

  1. Ni apps check secure password ke yaya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. apps? emm x kot..just link url bias...website.
      just utk check security pword... =)

      Delete
  2. wahhh boleh cek juga yer...macam menarik jer ni...

    ReplyDelete
  3. bab2 password ni mmg cuak.. baru2 nie cikna dpt 2 kali notification ada org nak hack FB cikna.. seriau giler.. cecepat tukar password.. tp tu lah bila dok tukar2 nak mengingat ni 1 hal sbb dh biasa password lama.. huhu..

    nak try check jgk la.. hihuu.. tq share yaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xpe..jadi elok la create 1 password yg memang hard giler org lain nk teka tp mudah bg kita.. ^_^ ehem!

      Delete
  4. kemain billion years kau. hehehehe

    ReplyDelete
  5. Pastikan guna two step verification untuk akaun Google, baru selamat.

    ReplyDelete
  6. Pasi blhla cikna cek guna link kat atas tu tpkn bila byk benda nk kne guna password sudahnye sndri pun xingat,hihuu....;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha senang je cik na..create 1 je password yg unik...^,^

      Delete