Thursday, 23 October 2014

SALAM AWAL MUHARAM 1436H

Assalammualaikum w.b.t.

Lagi beberapa hari je lagi kita nak sambut tahun baru 1436h kan.. SubhanaAllah sekejap masa tu berlalu..(lambat nyer masa berlalu lau dalam kalendar biasa ni...huhu ;p) Alhamdulillah, harap dapat menempuh hari2 dalam tahun baru yang bakal tiba ni dengan baik..

Bila dah nak akhir tahun dan awal tahun ni, mesti ada doa2 dan amalan sunnah yang kita bleh lakukan bagi menambah lagi amal ibadah seharian kita,kan. Macam dalam entri tahun yang lalu, Yaya share lagi sebagai tanda ingat-mengingatkan sesama kita je ye..=D


1.  Berpuasa pada hari terakhir Zulhijjah.
Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: “Seutama-utama puasa sesudah puasa Ramadhan ialah puasa Muharam dan seutama-utama solat sesudah solat fardhu ialah solat malam.”  (Sahih Muslim)
2.  Berpuasa juga pada hari berikutnya iaitu hari pertama Muharam
Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang berpuasa pada hari akhir Zulhijah dan awal Muharam, nescaya Allah ampunkan segala dosanya walau selama 50 tahun melakukannya.”  (Hadis riwayat Ibni Abbas r.a.)
3.  Membaca Doa Akhir Tahun sebelum waktu Maghrib.
Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata: “Sia-sialah kami sepanjang tahun ini kerana dia telah memusnahkan usaha kami, hanya dengan masa yang sebentar sahaja.”
‘Doa Akhir Tahun’ dibaca tiga kali tatkala menjelang berakhir tahun baru Islam, boleh dilakukan sesudah Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib di hari terakhir bulan Zulhijjah, sama ada pada tarikh 29 atau 30 Zulhijjah sesuatu tahun tersebut
Dengan doa ini, kita memohon agar ketika akan mengakhiri perjalanan setahun yang bakal ditinggalkan, moga akan mendapat keampunan daripada Allah SWT atas segala perbuatan kita yang dilarang oleh-Nya; Dan jika dalam tahun yang akan ditinggalkan, terdapat amal perbuatan yang kita lakukan diredhai oleh Allah SWT, maka mohon supaya amal soleh tersebut diterima oleh Allah Ta’ala.
Dengan izin Allah, sesiapa yang memabaca doa ini akan mendapat Perlindungan Allah SWT dari fitnah dan tipu daya syaitan serta mendapat setahun keampunan dosa selama setahun terbelakang.
4.  Membaca Doa Awal Tahun selepas solat Maghrib atau pada malamnya.
Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata: “Telah aman anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah mewakilkan dua malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan.”
Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang membaca doa ini pada 1 Muharam, Allah mewakilkan dua malikat memeliharanya pada tahun itu.”  (Hadis riwayat Ibni Abbas r.a.)
‘Doa Awal Tahun’ dibaca ketika menjelang masuknya tarikh 1 Muharam. Doa ini adalah rentetan daripada ‘Doa Akhir Tahun’ yang telah dibaca di penghujung waktu Asar hari terakhir pada 29 atau 30 Zulhijjah tahun sebelumnya.
Doa Awal Tahun boleh dibaca tiga kali yang dilakukan selepas Maghrib, sesudahnya ataupun pada malam 1 Muharam.
Dengan doa ini kita sebagai Mu’min, memohon kepada Allah SWT agar dalam memasuki tahun baru ini, kita dapat meningkatkan amal kebajikan dan ketaqwaan kepada-Nya.
5.  Qiamullail:
a)     Bersolat sunat Solat TahajjudSolat HajatSolat Sunat Taubat.
b)     Membaca Al-Quran.
c)     Berzikir.
6.  Doa Awal Muharam
Membaca doa awal tahun yang bersesuaian sebanyak 3 kali. Contohnya seperti doa diatas:
ATAU boleh juga di baca;
“Ya Allah! Dikaulah selamanya didahulukan, pada tahun baru ini daku bermohon kepadaMu semoga terpelihara daripada syaitan dan pengaruhnya. Daku memohon pertolonganMu, peliharakan daku daripada nafsu amarah dan jahat, dan perkara yang membimbangkanku. Daku memohon akan perkara yang menghampirkan daku denganMu, wahai Tuhan yang Maha Mulia!”
Jelas Ibni Abbas lagi; “Sesiapa yang membaca doa ini pada 1 Muharam, Allah mewakilkan dua malikat memeliharanya pada tahun itu.”
Wallahu A’lam bishowab
Sumber: KLIK SINI
Semoga tahun yang baru yang bakal tiba ni, akan membuatkan diri kita lebih baik dar tahun sebelumnya. InsyaAllah. Sama2 kita berusaha ye.! ^_^

p/s: entri ni Yaya pernah publishkan juga tahun lepas..sengaja publish lagi sekali sekadar untuk perkongsian, mengingatkan diri sendiri juga.. 
Sekian,Wassalam =)

18 comments:

  1. hye!!..jom update blog jom..haha..moga cik yaya sihat disamping family.. =)

    ReplyDelete
  2. thanks cik yaya. salam awal muharam juga :)

    ReplyDelete
  3. nice sharing.. nk wish awal2 sementara sy online ni..

    selamat tahun baru, yaya ^^

    ReplyDelete
  4. Selamat Tahun Baru cik Yaya..moga tahun ni lebih bermakna dari tahun2 sebelumnye..

    ReplyDelete
  5. semoga kita ambil peluang tahun baru ini untuk perbaiki diri dan jadi lebih baik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..sama2 berusaha agr diri mjadi lebih baik dri tahun sebelumnya =)

      Delete
  6. eh...baru nak komen bebanyak lagi..haha...x de plak post yg terbaru.. =P..kikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe busy lor..xde masa nak cri idea and nak taip entri.. >,<

      Delete
  7. inshaAllah, sentiasa ada peluang untuk berubah kepada diri yang lebih baik. selagi nyawa dikandung badan :)

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016