Friday, 4 October 2013

DOA PILIHAN : MOHON SYURGA

Assalammualaikum w.b.t.
Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (22)

Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. (23)

Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana.(24)

(Surah Al-Hasyr : 22-24)

Menurut sebuah hadis Rasulullah s.a.w., sesiapa yang mengamalkan membaca Ayat-ayat di atas pada malam atau siang dan meninggal dunia pada hari tersebut, maka sesungguhnya Allah menjaminkan baginya syurga.
(Hadis riwayat Al-Baihaqi)

Aisyah ra meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW mengajarkannya doa ini: 

“Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu seluruh kebaikan, baik yang cepat (di dunia) maupun yang lambat (di akhirat), baik yang aku ketahui maupun yang tidak aku ketahui. Dan, aku berlindung kepada-Mu dari seluruh kejelekan, baik yang cepat maupun yang lambat, baik yang aku ketahui maupun yang tidak aku ketahui. Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu kebaikan apa saja yang dimohonkan oleh hamba-Mu dan nabi-Mu (Muhammad SAW). Dan, aku berlindung kepada-Mu dari kejelekan apa saja yang dimohonkan perlindungannya oleh hamba-Mu dan nabi-Mu. Ya Allah, sesungguhnya aku mohon pada-Mu surga dan setiap perkataan atau perbuatan yang mendekatkan kepadanya, dan aku berlindung kepada-Mu dari neraka dan dari setiap perkataan atau perbuatan yang mendekatkan kepadanya. Dan, aku mohon kepada-Mu agar Engkau menjadikan setiap ketentuan yang Engkau tentukan untukku adalah kebaikan.” 
(HR Ibnu Majah, Ahmad dan Ibnu Hibban).  

18 comments:

  1. thanks for sharing cik yaya.. :)

    ReplyDelete
  2. amin (^___^)
    selamat berhujung minggu yaya (^___^)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..cik yaya :)

    dulu ayie hafal ayat nih..tapi bila lama x baca...boleh lupa sikit...bila baca semula baru ingat...:)

    ayie share kat fb...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam ayie =)

      yaya nak kne selalu bce bru leh hafal..^_^

      Delete
  4. Amin =) terima kasih kongsi..sama2 ambil manfaat..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..perkongsian menarik..sm² kita amalkan..:)

    cik yaya, jom join ni http://missflyfluffy.blogspot.com/2013/10/1st-giveaway-by-miss-fluffy.html ^^

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016