Friday, 5 July 2013

RINDU KEDATANGANNYA...

Assalammualaikum w.b.t.

Hari ni Jumaat bersamaan dengan 26 Syaaban 1434h..Alhamdulillah Allah SWT Maha Pemurah, Maha Penyayang masih lagi memberi diri ini bernafas hingga ke hari ni..tapi untuk saat selepas ini tidak tahu lagi sama ada masih lagi diberi kesempatan seperti hari ini. Tiada siapa yang tahu melainkan NYA..Tuhan yang menggenggam jiwa seluruh makhluk ciptaanNYA..

Dari Kedatangan Bulan Rejab lagi diri ni sudah seperti xsbar menunggu kedatangan bulan yang penuh barakah, Bulan Ramadhan Al-Mubarak tahun ini.^_^ bukan nak menunggu waktu tibanya hari RAYA..tapi nak merasai keberkatan bulan Ramadhan itu sendiri..Yaya pasti pasti korang pun merasakan perkara yang sama kan? Bila masuk bulan Ramadhan, setahun sekali je, akan rasa kelainan. Antara salah satu sebabnya adalah amalan sunat yang lebih banyak dilakukan sepanjang bulan Ramadhan..salah satunya ialah Solat Sunat Terawih..=)

Lagi, bulan Ramadhan ni terasa lebih tenang berbanding bulan-bulan yang lain..bukan nak kata bulan lain xtenang tapi mungkin disebabkan keberkatan yang ada dalam Bulan Ramadhan itu sendiri.

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa. (QS. Al-Baqarah : 183)

Bulan Ramadhan adalah (bulan) yang di dalamnya diturunkan Al-Qur'an, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang benar dan yang batil). Krena itu, barang siapa diantara kamu ada di bulan itu, maka berpuasalah…" 
(QS. Al-Baqarah : 185)

Oh Ramadhan,
kedatanganmu semakin hampir,
rinduku padamu semakin menggila,
kau bawa seribu kemuliaan tak terhitung jumlahnya,
kau tutupi seribu kemusnahan bencana dunia.

Kini ku sedar, aku harus bersiap siaga,
supaya kemuliaan yang kau bawa, tidak berlalu begitu saja,
Al quran, akan sentiasa ku bawa,
mathurat, tahajud, menjadi bekalan ku yang utama

Bebarapa hari lagi tersisa
bekalan akan ku persiapkan secukupnya
kerana Aku ingin menemuimu penuh cinta
cinta pada yang Maha Esa.
(copy dari iluvislam.com)

Semoga diri ini dapat menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang bakal tiba beberapa hari sahaja lagi ni dan berharap dapat menyempurnakan kewajiban dalam waktu sebulan Ramadhan kali ini. Mari kita start 'planning' segala amalan sunat yang hendak dilakukan sepanjnag bulan Ramadhan ni..^,^ semoga kita semua dilimpahkan Rahmat dan Keberkatan dari NYA dan segala amal ibadah diterima di sepanjang bulan Ramadhan yang penuh barakah yang bakal tiba ni.amin.InsyaAllah..

p/s: akan buat entri2 yang dapat memberi manfaat untuk pembaca sempena bulan Ramadhan yang bakal tiba ni.^_^

Sekian,Wassalam..=)

22 comments:

  1. assalam,

    selamat menyambut ramadhan yaya...semoga ramadhan tahun ini lebih baik dari tahun2 lalu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm...
      slmt mnymbut rmadhan juga bunda..
      InsyaAllah =)

      Delete
  2. dah start countdown bulan puasa dah ni. hehe. semoga ramadhan kali ni lebih baik dari ramadhan yg sebelumnya buat kita semua. =)

    ReplyDelete
  3. Tak sabar jugak menunggu kedatangan bulan ramadhan...moga ramadhan kali ni lebih bermakna buat kita...

    ReplyDelete
  4. salam cik yaya..
    selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
  5. Ramadhan dtg lg..
    smga thn neh lbey baek dr sblomnyer..

    ReplyDelete
  6. slamat menyambut ramadhan yaya :)

    ReplyDelete
  7. salam . dear . tengok nii . online shop I :) just PM on facebook me if you're interested to buy it :)
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100006292179661&fref=ts

    ReplyDelete
  8. Selamat menunaikan ibadah puasa ^^ jangan lupa bangun sahur! Hehe~

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016