Friday, 3 May 2013

GOLONGAN ORANG YANG DIDOAKAN MALAIKAT - 9,10 & 11

Assalammualaikum w.b.t.

Orang Yang Membelanjakan Harta (Infaq)

Rasulullah saw bersabda, maksudnya:
"Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: "Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfaq."
Dari segi istilahnya infaq bererti suatu pemberian berupa sumbangan wang atau harta yang dibelanjakan untuk tujuan kebajikan seperti zakat, sedekah, derma dan sebagainya. Harta milik seseorang itu tiada nilainya disisi Allah SWT kecuali setelah ianya dibelanjakan atau diinfaqkan ke arah yang diredhai-NYA. Jelas bahawa antara tujuan harta itu dikurnia oleh Allah SWT selain digunakan untuk keperluan sendiri, ianya juga bagi membantu golongan yang memerlukan, serta sebagai alat mencapai keredhaan-Nya.

Orang Yang Sedang Makan Sahur

Rasulullah saw bersabda, maksudnya:
"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya sentiasa berdoa kepada orang yang makan sahur."
(HR Ahmad)
Dari Anas bin Malik RA, beliau berkata: Rasulullah saw bersabda:
"Bersahurla kalian, kerana di dalam sahur terdapat barakah:
(HR al-Bukhari,Muslim,Ahmad,at-Tirmizi,an-Nasa'i dan Ibnu Majah)

Maksud bersahur iaitu makan dan minum ada waktu sahur dalam rangka mempersiapkan diri untuk berpuasa. Hadis di atas memerintahkan kepada kita untuk bersahur, kerana didalamnya terdapat keberkatan, sama ada berkat mengandungi manfaat duniawi mahupun ukhrawi.
Antara keberkatan sahur adalah memberikan kekuatan dalam mentaati Allah SWT pada waktu siang hari di bulan Ramadhan. Seseorng yang meninggalkan makan sahur sudah pasti akan merasa lapar dan haus ketika berpuasa. Sepanjang hari berpuasa akan menjadikannya berada dalam keadaan sukar dan dia menganggap puasa itu menjadi suatu bebanan, malah boleh menimbulkan rasa malas mendirikan solat fardhu, membaca al-Quran di samping terbeban dalam urusan pekerjaan.

Berbeza dengan orang yang makan sahur, bebanan dan tekanan tersebut kurang dirasai. Oleh itu, dia tidak akan merasa bosan untuk mengulangi puasa pada hari-hari berikutnya. Orang yang makan sahur juga mendapat keberkatan dari segi memperolehi pahala kerana mengikuti sunnah Rasulullah saw.


Orang Yang Melawat Orang Sakit
Rasulullah saw bersabda, maksudnya:
"Sesiapa yang mendatangi saudaranya (yang sedang sakit) untuk menjenguknya maka dia seperti berjalan di taman syurga sampai dia duduk. Jika ia telah duduk maka dia akan diliputi rahmat. Apabila seseorang menjenguknya pada pagi hari, maka tujuh puluh ribu malaikat akan berselawat kepadanya sampai petang hari. Apabila dia menjenguknya pada petang hari, maka tujuh puluh ribu malaikat akan berselawat kepadanya sampai pagi hari."
(HR Ibnu Majah)

Antara kurniaan yang akan diberikan kepada orang-orang yang menziarahi pesakit adalah:
* Mendapat sebuah taman di syurga. *
* Memperolehi rahmat Allah SWT.*
* Menerima (doa) selawat daripada 70 000 malaikat *

Firman Allah SWT:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, dan bertaqwalah kamu kepada Allah agar kamu beroleh rahmat."
(al-Hujurat, ayat 10)
Apabila seseorang menziarahi pesakit dengan penuh keikhlasan demi keredhaan Allah SWT akan dijauhkan daripada neraka. Sebagai hamba Allah SWT, tiada lain yang kita harapkan selain mendapat keredhaan Allah SWT dengan beroleh syurgaNYA dan berharap agar terlepas daripada azab neraka. Anas bin Malik menyebut bahawa Rasulullah saw bersabda:
"Barangsiapa berwuduk dengan sempurna lalu berkunjung kepada saudaranya yang sakit semata-mata mengharap redha Allah, ia akan dijauhkan daripada api neraka sejauh perjalanan 60 kharif (satu kharif bersamaan dengan 1 tahun)."
Jadi rajin2 kanlah diri tu untuk melawat sanak saudara kita yang kurang sihat tu..jangan bermalas-malasan ye..ingat, sentiasa berbuat sesuatu, amal ibadah dengan hati yang ikhlas..semua kerana Allah SWT..InsyaAllah..
Alhamdulillah..selesai sudah secara ringkas Yaya kongsi dengan pembaca semua dari golongan 1 sampai lah 11 ni..untuk pengetahuan, Yaya ambil info2 untuk dkongsi bersama ni melalui buku yang Yaya baca..
Kalau nak tahu lebih mendalam, kenala dapat kan buku mcam ni ye..banyak manfaatnya..selain dapat info dari internet. =) 

Jika ada salah silap,mohon diperbetulkan ye..Yaya share bukan mengikut pengetahuan Yaya sendiri,Yaya ni bukan penceramah mahupun Ustazah, sama juga dengan orang lain,yang sentiasa berusaha untuk mencari ilmu tentang agama Allah SWT..semoga dri dan orang lain juga dapat manfaatkannya ^_^

Salam Jumaat..
Sekian,Wassalam =)

28 comments:

  1. nice share kak

    http://mimbarhatiku.blogspot.com/2013/05/tips-tarik-minat-anak-bersolat.html

    ReplyDelete
  2. benda senang,tapi berat manusia nk lakukan :) nice sharing dear..

    ReplyDelete
  3. semoga semua ummat bisa mengetahui akan hal ini yea kak :)
    salam kak :)

    ReplyDelete
  4. perkongsian yang menarik ni..sama-sama kita perbaiki diri :)

    ReplyDelete
  5. Wah sis... sangat bermanfaat. In tak baca habis lagi ni :D In akan sambung baca ^___^ !!

    ReplyDelete
  6. hah tu diaaaa . org yg sedang makan sahur pun didoakan malaikat . kalau bella ni , liat sungguh nak bersahur . -...-

    ReplyDelete
    Replies
    1. ele..bella liat pon bgun jgk..kann ^,^

      Delete
    2. jiwataiko kan ske tidur. mmg la liat nk bangun

      Delete
  7. perkongsian yang baik, sama2lah kita berusaha untuk kejalan yang lebih baik..InsyaAllah

    ReplyDelete
  8. thanks share cik yaya.. =)

    ReplyDelete
  9. salam cik yaya
    Lawatan pg tirana aduka

    ReplyDelete
  10. salam..
    thanks sharing cik yaya.. :)

    ReplyDelete
  11. salam..
    nice sharing cik yaya :)

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016