Sunday, 2 December 2012

RESEPI: MEE GORENG & PUDING ROTI (BAKAR)

Assalammualaikum w.b.t.

Suke sangat kan Yaya update entri pasal resepi..resepi yang senang giler plk tu..budak2 pon leh wat..haha.. ok..ye,ngaku ni semua adalah untuk resepi2 orang yang baru belaja masak cam Yaya ni..huuu >,< bagi yang da pakar tu jangan gelak k..Yaya masak sedap tau! ;p Layan kan je la yee... ^o^

RESEPI 1:
MEE GORENG MUDAH cara Yaya ;p


Bahan2:
Cili Merah - 2 btg
Bawang merah - 2biji (kecil)
Bawang putih - 2biji
(Semua bahan diatas tumbuk ok..guna lesung,bukan tangan..haha)
Air suam - 3/4 cawan
Kicap
Sosej - 2 (nak guna ayam ke daging ke terpulang) 
Daun kucai (nak buh daun len pon boleh,sawi ke..)
Kobis (yang putih tu)
Perasa: Cili, Tomato sos, garam @ seckup rasa MAGGI
Mee kuning (jangan lupa basuh ye..lepas tu buh sedikit kicap kat mee tu)

Cara:
1. Panaskan minyak sedikit je jangan banyak minyak ok..(agak2 la)
2. Masukkan bahan2 yang ditumbuk, bia seketika hingga naik bau - jangan smpi hangus lak!
3. Masukkan air. Biar seketika, nak bagi cili tu masak sekejap. Masa ni nak masukkan sekali sosej@ayam pon boleh, bagi dia masak juga.
4. Masukkan cili dan tomato sos sedikit, dan garam @ Scukp rasa MAGGI. Lepas tu korang rasela agak2 apa yang kurang tu tambah ye.
5. Dah rase kua tu sedap, masukkan terus mee kuning. Kacau. Buh kicap sikit, bagi nmpk gelap dan bia masin sedikit. Di ulangi, SEDIKIT. Tapi kalo korang suka mee gelap buh banyk pun xpe..suka t la..haha
6. Masukkan sayur. - kobis dengan daun kucai. Kacau..dan siap! senang giler!kan kan kan ^o^

RESEPI 2:
PUDING ROTI (BAKAR)

Bahan2:
4 keping roti
2 biji telur ayam
1 sudu besar butter - dicairkan
1/4 cawan gula
235ml susu cair
1 sudu teh esen vanilla
kismis @ cokelat chips 
(gambar atas ni ade 2-2, kismis ade coklat chip pon ade..almklumla Yaya suka 2-2..haha ;p)

Cara2:
1. Toast roti ke dalam toaster smpai garing. - Yaya bakar atas kuali leper je sebab xjmpe toaster kat rumah..ngeee =D Carik carikkan roti dan masukkan ke dalam loyang@acuan.
2. Tabur sedikit kismis atas dan celah roti tu, kemudian tuang butter yang dah dicairkan ke atas roti.
3. Pukul telur, susu, gula dan esen vanilla sampai sebati dan masukkan ke dalam loyang @ acuan tadi.
4. Tabur lebihan kismis dan coklat chip atas roti dan biar seketika untuk adunan telur tadi menyerap dalam roti. (macam wat kajian plak kan..bia air menyerap ke dalam roti...hmm..hehe)
5. Bakar dalam oven yang dah dipanaskan sampai keperangan dalam 20-25 minit dengan suhu 180 C.
Dah siap, bia sejuk kejap dalam oven dan masukkan dalam peti ais seketika. Sedap dimakan sejuk2 tau..hehe. Nyum3....

Untuk pengetahuan. puding roti ni boleh kukus jugak. Cara dan bahan yang sama cuma dikukus je. Selama berapa minit ea..xtawla..lebih kurang kot..hehe. Kakak Yaya penah buat sebelum ni. Dia guna kukus.

Ni dia rupa Puding Roti Kukus..nampak lagi gebu plak..
cmne akak aku wat ni..msti guna roti bnyk ni..huhu 
Apepun kukus or bakar 2-2 sedap..weee ^o^

Ade masa nanti cubela ok..! ^_^
Sekian,Wassalam 

28 comments:

  1. wah, kalau ada dapur kat kolej ni dh lama masak guna resepi yaya ni..nmpk sedap je ni..hehe..

    nk try buat puding bakar.tak pernah rasa pun sblm ni..tp nmpk sedap gmbr tu ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..cer try..lau xde oven leh kukus..sedap jgk..^_^

      Delete
  2. wahh lapar sudah tgk makanan kat sini. yaya mintak sikitttt.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. meh ler sini cik naa...^,^ jgn lupa dtg sni t bwk bua tgn..(cokelat) haha ^o^

      Delete
  3. ehem-2 macam sedap ja xmaw bagi kat jieha sama kew ???huhuhuhu

    ReplyDelete
  4. pyka pnah buat jgk puding roti . memang sdap :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap kan..lebih2 lagi buat sendiri.. =D

      Delete
  5. wahh, sy suka puding roti ^^

    *bgus laa reti masak mcm2, nanti kawen hubby awk bole mamam sedap2, hukk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. suke ye...^_^
      ye..nanti nak blaja bnyk lgi..senang utk mase depan..hehe ;p

      Delete
  6. Dua² nampak menyelerakan..yummeh..^^
    dah lama tak buat puding roti..

    ReplyDelete
  7. mee goreng tu sedap tak klau sis masak?hehe=)
    puding roti biasa dngar orang ckap tp xpernah try.rasa die camner?mcam jelly/puding biase tu kan?tp bezanya ada roti..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. of course la sedap..hehe
      ha a..yup..xde mcm puding yg jeli tu,ni mcm
      kueh je..sbb ade roti kan..dlu yaya penh beli kt
      lua,xsedap sgt..buat sdri jgk yg sedap..nk taw pe rase kenelah
      try wat..hehe

      Delete
  8. simple2 pun klu hasil air tangan sendiri kan bangga...nanti bunda nk try puding roti...sllu buat mcm tak jadi jerr..salah teknik kot..bunda pun bkn pndai sgt masak ni pelagi tang desert....kdg sampai 2-3 kali buat br jadi..t ksh yaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..xpe..bunda lau buat kali ni msti jadi punyer..
      yaya pon bkn reti msak nyer..haha cincai je ni..boleh la than..

      Delete
  9. nmpk sedap mee grg tu..kalau beli kat kedai,masih rasa kapur dia tu.tp kalau buat sendiri,sgtlah enak hingga menjilat sudu..haha

    ReplyDelete
  10. rajin masak rupanya dia .. hehe salam perkenalan hehe

    ReplyDelete
  11. Sedapnya...akak pernah try bakar je puding tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni yaya bakar la ni..
      yg kukus tu kakak yaya yg buat..hehe ;p

      Delete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016