Thursday, 26 July 2012

RAMADHAN YA NUR RAMADHAN...6#

Assalammualaikum w.b.t.

Doa Ramadhan 
“Ya Allah, jadikan puasa ku disertai dengan rasa syukur dan diterima olehMu melalui jalan keredaanMu serta keredaan rasulMu, cabangnya yang kukuh dan kekuatan keberkatan, demi kenabian Muhamad saw dan keluarga baginda yang suci dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam”. amin..
Sambungan....


PUASA YANG SIA-SIA

Rasullullah S.A.W bersabda yang bermaksud:
"Berapa banyak orang yang berpuasa tapi tidak mendapat apa-apa dari puasanya kecuali lapar dan dahaga."
(Riwayat Ibnu Majah)

Banyak dari kita mungkin ada yang xsedar..bhwa puasa mereka tu kebanyakannya menjadi sia-sia..kenapa? SOLAT...! 
Solat tu rukun Islam ke-2..ianya WAJIB, sehari semalam 5waktu..macam tu juga dengan puasa...tapi berapa ramai yang tahu...? Memang semua tahu, tapi ramai yang buat xtahu..xboleh nak salahkan orang tu juga sebab kadang2 kesalahan pada ibu bpa sendri yang didik anak dorang dari kecil. Ramai yang mengajar anak bpuasa dahulu daripada solat..sedangkan mereka xtahu, tanpa solat, puasa itu hanyala akn menjadi sia-sia..solat tu kan TIANG AGAMA..Jadi pada ibu bapa sekalian atau yang bakal menjadi ibu bapa (korang yang belum kawen tu laaa), jaga solat dahulu baru dapat jaga puasa. Okeyh!

Selain tu pun, kalau solat dah jaga, tapi anggota badan xjga xelok jugak kan...mulut tu dok pot pet pot pet ngumpat owg, dengo org ngumpat...ish3..jaga jugak ok..agak2 lau ade anggota badan tu nk wat dosa, cepat2 Istghfr bebanyak dan cakap.."Aku sedang berpuasa.."..Insyaallah...anggota bdn kita akn jauhkan diri dari membuat perkara yang sia2 yang boleh buat 'markah' puasa kita turun..^_^
Pendek kata, sempurnakan solat kita, sikap kita dahulu baru boleh sempurnakan puasa..Insyaallah puasa kita xkan menjadi sia2 malah diberkati dan diredhai Allah SWT..amin..mudah-mudahan ye kawan2 ku sekalian..

p/s: peringatan ini khas dari saya untuk kengkawan saye ni dan untuk diri sendri juga..kengkadang pon bole tlalai jugak..huuu, bnykkan selawat yee.

Sebar-sebarkanlah risalah ini. Rasulullah s.a.w bersabda
“Sesiapa yang menunjukkan suatu kebaikan, maka dia akan
memperoleh pahala (sama) seperti pelakunya ”
(Diriwayatkan oleh Muslim, at-Tirmizi, Ibn Hibban, al-Baihaqi
dan at-Thabrani daripada Ibnu Mas’ud al-Badri r.a)
Akan bersambung..

Sekian, Wassalam..=)

6 comments:

  1. solat tiang agama. kalau solat terjaga, yg lain2 pun Insyaallah terjaga. tq mengingatkan. ;)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, saya minta izin nak copy ye.
    Jom join GA ini http://flowerbucket92.blogspot.com/2012/07/gempak-giveaway-hari-raya-by.html.

    Terima Kasih :)

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016