Saturday, 28 May 2011

TEMAN SEJATI MASIH ADA LAGI KE?


Assalamualaikum w.b.t..
Hai kengkawan sume..?Yaya tulis ni time malam2 ni..ni entri ke-2 untuk ari ni,,hihi..Tajuk Yaya skang ni pasal Teman Sejati..@ Kawan Baik @ istilah2 lain yg sewaktu dengannya lah..kire kawan yg kamceng,rapat dengan kita.Bukan nak citer pasal pe sangatlah..cume pandangan, pendapat.

Teman@kawan sejati mengikut pandangan aku maksudnya adalah seorang kawan yang sentiasa ada bersama kita disaat kita senang dan susah. Disaat kita dalam suka dan duka. Bila kita sedih, dia turut merasa kesedihan, bila kita bahagia, ketawa riang, dia juga akan turut senyum dan ketawa kerana baginya, kegembiraan seorang sahabat adalah lebih bermakna daripada melihat segalanya.Seorang teman sejati bagi Yaya, adalah seorang yang tidak akan berdiam diri disaat kawannya sedang leka hanyut dengan mainan syaitan, tidak akan berdiam diri di saat kawannya 'terjatuh' di hadapan matanya dek kerana pengaruh2 yang tidak baik yang berada di sekelilingnya...dan tidak akan berdiam diri di saat orang lain cuba mengambil kesempatan ke atas diri kawannya.

Teman sejati jugak takkan bercerita atau bocorkan rahsia kawan rapatnya pada orang lain meskipun pada teman rapat yang lain..bagi aku, kalo aku bercerita dengan seseorang, hanya orang tu saje yang perlu tahu..xperlulah ditambah orang ke-3 atau ke-4 walaupon teman karib yang lain..it's a privacy!! Aku xsuka kawan macam tu..kadang2 aku buat perkara yang sama-cerita dengan teman karib yang lain pon sebab aku taw yang orang tu jgak cerita dengan kawan lain pasal aku...kira macam balas dendam la..huhu..tapi aku sekali2 xkan memburukkan kawan sendiri.Aku jugak bukan jenis tikam belakang walaupon aku dah xsuka pada kawan aku sendiri. Aku hanya akan mendiamkan diri. Sesungguhnya berdiam diri itu lebih baik daripada berkata2..daripada nanti mengundang sengketa..betol x??

Tapi untuk masa sekarang ni.memang susah untuk kita jumpa teman yang betul2 berada disisi kita, menemani kita disaat susah dan senang, di saat kita sedang bersedih, memerlukan teman untuk meluahkan perasaan yang terpendam, meluahkan berita gembira yang ingin dikongsi bersamanya. Rata2 nya masing2 sudah sibuk mengurus hal sendiri bersama teman2 baru, bf/gf masing2 dan  teman yang lama di ketepikan dan hanya dicari ketika sedang dalam kebuntuan mahupon kesusahan.

Dulu, Yaya pernah ada kawan karib waktu disekolah. Sayang sangat dengan dia sebagai kawan. Tapi disebabkan kawan2 baru yang ade disekeliling dia telah pengaruhi dia, Yaya di cop sebagai lesbian..haha..lawak jugak..bile dengar. Ceritanya mcm ni, Yaya kan pendiam, dulu dapat kawan baik macam dia ingatkan bole bersama ke mana je. Yaya jenis,kalo syg sgt kt orang, bile jalan, akan pegang tangan. Macam kat sek dlu la..time jalan suke pegang tangan waktu sek ren.ye..lama kawan camtu je..xde mslh pon..tapi bile dia da mula active, mula bergaul dengan kawan2 yg lbih 'otai' kat sek, Yaya ni diketepikan, bile jalan nk pegang tangan, dia lepaskan, pelik jg mase mula2 tu..knp tetibe dia jadi mcm tu tapi bile tanya kawan rapat yang lain mereka kate, Yaya ni macam les. Jalan pon smpai pegang tangan.Hmm..masa tu Yaya kecewa sangat dengan kawan Yaya tu..dia lagi kenal Yaya, xkan dia xbole fikir Yaya ni macam mane. Tapi xboleh slhkan dia jgk la..lgpon wktu tu sek ren lg..budak2..kan..biasala..hm.Bila da besar ni, da bawak haluan masing2, bila terjumpa pon senyum je la..bertegur sapa macam tu je..xingat lagi pon perkara yang da lepas ni..hihi =D

Apapun Yaya nak cakap la, Yaya pon belum boleh jadi teman yang betul2 sejati lagi..mungkin juga sebab blum jumpa teman yg sejati jugak. Teman yaya yg rapat wat masa ni adalah Cik Non..dah hampir setahun kenal. Dia baik sangat dengan Yaya. Selalu belanje..hoho..Yaya ni blaja lg..xde kje sush nk blnje org..kalo ade uet pon mungkin xbole blnje sebab da sediakan bajet utk uet yang ade tu..bukan kedekut tapi yela...daripada Yaya pinjam kat orang sebab uet da xde nti, lbih baik Yaya awl2 wat bajet utk uet yg ade. Kita kenelah hidup dlm sederhana. Kalo xmampu untuk membeli sesuatu tu baik xpyh beli. Kalo ade lebih plak simpan utk kecemasan, kerana disaat kita da btul2 kering nanti, uet yg kita simpan tu lah yang akan menyelamatkan kita..huuu..ok lah..sampai sini dulu setakat ni..dtg idea lain nanti Yaya akan +.. ^_^

Nite u ollsss......


8 comments:

  1. bagi isteri... suami adalah teman sejati..

    ReplyDelete
  2. Cik yaya,
    Kalau ada teman sejati msred nak sorg ye.msred da lama tak jumpa....

    ReplyDelete
  3. tak jumpa lagi teman sejati ... sedih2....

    ReplyDelete
  4. susah nak cari teman sejatisusah nak cari teman sejati..dah cari dah jumpa kena jaga molek2

    ReplyDelete
  5. Teman sejati akan dapat kita rasakan dengan sendirinya. Teman sejati akan berbuat sesuatu untuk kebaikan kita…

    ReplyDelete
  6. ye..btul tu Faris...wat masa ni blum jmp lg..mgkn tgu kawen je la..bak kate cam Koding-bagi istri,suami adalah teman sejati =)like!

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016