LIFE OF YAYA: RESEPI: KEK COKLAT@MILO KUKUS

Thursday, 15 November 2012

RESEPI: KEK COKLAT@MILO KUKUS


Assalammualaikum w.b.t.

Antara resepi kek yang paling mudah! Boleh cube bagi sesiapa yang baru nak cube2 buat kek ok! ^_^


Bahan-bahan:
1 cawan serbuk coklat/koko/milo (gambar kek diatas yaya guna milo,tapi biase buat guna koko ;p)
1 cawan gula pasir (yaya guna gula perang)
1 cawan marjerin cair (Yaya guna buttercup-1,cairkan guna periuk)
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1 1/4 cawan tepung gandum (yaya guna terus tepung nek sendiri-tepung kek)
1 sudu kecil serbuk penaik (Yaya xguna sebab dah guna tepung kek)
1 sudu kecil soda bikarbonat
3 biji telur (dipukul)

Cara-cara:
1. Campur serbuk coklat@milo@koko, gula pasir,susu dan margerin dalam periuk.
2. Panaskan di atas api, kacau sebati sampai gula larut (tapi jangan sampai gula hangus!)
3. Angkat dan sejukkan. (bukan masuk dalam peti sejuk ok,just biar je dulu)
4. Sementara tu, campur tepung, serbuk penaik dan soda bikarbonat, dan ayak.
5. Tuang susu manis ke dalam adunan yang disejukkan tadi, gaul rata.
6. Masukkan pula telur dan gaul rata lagi.
7. Masukkan seluruh campuran tu ke dalam tepung,aduk perlahan hingga sebati (yaya gaul pakai tangan je ok,maksud Yaya pakai senduk,xpakai pengisar yang selalu orang guna tu.sampai lenguh tangan dibuatnye ;p)
8. Tuang ke dalam acuan@loyang-sapu marjerin terlib dahulu supaya xmelekat atau alas guna kertas minyak. Tutupkan bahagian atas dengan aluminium foil (eh,betul ke ejaan..;p) dan kukus selama sejam.
Kek yang telah siap dikukus

Tuang cokelat atas kek..perghh! makan cenggini je memang sodapp! aummmm!

Topping cokelat atas kek tu pulak, guna coklat masakan je. Cairkan guna pengukus yang sama, campurkan coklat dengan lebihan susu cair dari bahan buat kek tadi.Dan tuanglah atas kek! ^_^

Macam mana nak tau kek yang dikukus dah masak atau belum, cucuk kek dengan lidi yang bersih tau bukan lidi penyapu tu! Bahan yang sama boleh juga diguna untuk buat cupcake. Cuma pandai2 korang la nak decorate atas kek tu.Selamat mencuba!

*Boleh belajar jugak buat kek coklat yang lebih sedap dengan Sensasi Kek Coklat..aumm! ^o^ *
Sekian,Wassalam =)

46 orang tegur Yaya..:

  1. dap2...tros lapa nie haahh...terliukk tgk cokelat cair tu,,,huhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. cokelat cair tuu..mmg sodap..ngeee

      Delete
    2. ni pun yaya bru 1st wat tmbh susu..
      selalu mask coklt kosong cmtu je..mmg pekat skit la..
      xmcm yg ni..cair..nmpk menarik..hehe ;p

      Delete
  2. wah kalau seperti ini resepnya pasti lezat
    terima kasih atas sharenya

    ReplyDelete
  3. boleh cuba resipi ni..nampak sedap tu :)

    ReplyDelete
  4. Wahh..
    nampak sedap, sy pom pernah buat
    cuma bezanya sy x guna susu cair.
    Sy guna susu coklat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat rumah cuma ade susu cair je..
      that's why guna itu je..hehe

      Delete
  5. ni mmg favret. ada lg tak? mintak sikit. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade je..letak dlm peti ais la..
      fmly xleh mkn bnyk..amik seketul 2 dah..
      nti diabts naik..heeee ;p

      Delete
  6. klau cucuk kek dgn lidi penyapu tu geng witch, erkk..

    ehh, yg kaler ijau tu kiwi ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha
      la..of course la kiwi..en.caliph nmpk
      tu mcm ape?hehe

      Delete
    2. nampak mcm timun yg kena kaler ijau fluorescent, hukk...

      Delete
    3. haha buh timun kt kek?penh org buat ke..hehe

      Delete
  7. wah sangat lezat kalau macam ini
    resepnya lumayan banyak
    oke terima kasih atas sharenya
    thanks

    ReplyDelete
  8. Kue yang paling lezat
    aku menyukai kue seperti ini
    thank you my friend

    ReplyDelete
  9. wow!!yummy..love choc cake sgt2..hihihi yaya, mohon poskan kt zaxx..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala..zaxx da pakar msk kek coklat ni..
      xmau la pos,nti kang kene komen..hehe ;p

      Delete
  10. tooiinnkk3. tak pandai buat kek. yaya pos je laaaahhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. laaa deqja ni..xtawla yaya suh wat..ni paling senang..bila nk blaja memasak ni??(mara smbil cekak pinggang) haha ^o^

      Delete
  11. kalau letak stroberi lg best.. tp kiwi pun sedap jugak! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..yaya pon nk buh strberi tp kt uma xde..
      yaya guna ape je ade kt uma..heee len kli nk buh strberi plak ^,^

      Delete
  12. ala , CP rase nak makn kek coklat la pulak , malas nak buat , jap g , g beli ler , hehehe !!

    ReplyDelete
  13. sedapnya... kena cuba ni... tq dear..

    ReplyDelete
  14. klu trus guna tepung naik sendiri,brp ukurannya ?

    ReplyDelete
  15. waa~cm sedap..mnx izin nk pnjm resepi ye Cik Yaya..thnx..

    ReplyDelete
    Replies
    1. amik je..xde copyright pon...huuu

      Delete
  16. same la resepi kita c: tapi sy tak pernah lagi guna milo..GOOD idea!! nanti mesti cuba ni :p

    ReplyDelete
  17. kalau x gne serbuk penaik tpi just gne serbok bikarbonat bleh x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana boleh serbuk penaik tu tepung..
      soda bkrbont tu xboleh buh bnyk..huuu

      Delete
  18. Sy dah try..sedap sgt..tq for sharing...hehehehe

    ReplyDelete
  19. waa, best je nampak... tingin nak buat kek ni.... tq ye yaya bg resepi....
    http://ct-aliah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  20. dah lama teringin nak bake..huhu 1st resepi mesti nk cake choc..thanks sharing dear, free2..tgk blog sy..http://bit.ly/1gZCtsB

    ReplyDelete

Copyright © 2012 semua tentang yaya powered by blogger || Full Designed by deqjamucuxx