NOSTALGIA ZAMAN KANAK KANAK

Assalammualaikum wbt.
Salam 9 Safar.

Pastinya semua orang mempunyai nostalgia yang tidak boleh dilupakan di zaman kanak-kanak mereka, kan. Antara nostalgia tu, mengenai hobi, permainan, kawan bermain, makanan kegemaran dan banyak lagi.

HOBI
Dulu memang suka mengumpul barang atau apa-apa sajalah yang boleh disimpan. Hehe. Macam gambar yang boleh dilihat kat bawah ni. Setem ni bukan Yaya yang kumpul. Tapi kakak Yaya. Tapi (eh banyak tapi pula ^,^") bukanlah pengumpul tegar kata orang. Kumpul sekadar suka-suka. Cuma ada 2 buku setem je. Itu pun tak penuh. Sebab apa? Satu buku tu kumpul setem lama, yang dah diguna, satu buku lagi pula setem baru yang agak rare. Bukan rare apa lah pun. Cuma dedulu kan POS kadang tiap minggu ke bulan (lupa dah) ada tema-tema mereka (gituu). Contoh boleh tengok gambar kat bawah ni.





Kalau setem yang biasa kan gambar buah je, atau gambar apa lagi ada ye..alamak lupa lagi. Nampak tak kesan faktor usia disitu haha. Lepas tu, dulu kan zaman hantar surat-menyurat sebelum wujud aplikasi 'Whatsapp, Facebook, Insta' dan yang seumpama dengannya ada. Kadang, bila nak menghantar surat tak sempat nak pergi pejabat pos untuk beli setem, Yaya minta je kat kakak Yaya satu-dua setem, haha. Lelama habis setem baru kakak sampai naik angin dia dibuatnya.haha. Tapi bila da amik, Yaya bayar la kat dia balik. Da macam POS kedua dah dia, tempat beli setem.hehe

PELEKAT
Lagi satu kenangan zaman kanak-kanak Yaya ni. Suka beli dan kumpul pelekat macam kat bawah ni ha. Beli kat company apa ntah pun dah lupa dah Yaya. Masa tu, company tu akan hantar katalog tiap bulan. Company ni jual pelekat (macam kat bawah ni), gambar artis korea la, barat la, Malaysia pun ada juga tu ha. Yang femes beli time ni macam gambar kat bawah ni la. Beli artis yang popular masa tu. Zaman Britney Spears, N'sync, Back Street Boys haaaa. Budak-budak lahir tahun hujung 80an dgn awal 90 an taula.

Zaman Britney muda mudi selim melim gituuu tau..haha

KOMIK
^o^

Haa ni lagi satu. Komik! Tak sah kalo takdo. Dedulu minat baca komik Shin Chan (tak cukup tengok kat TV =p), doraemon, paling fevret 2 komik ni. Sailormoon dengan Detektif Conan! ha. Siapa yang pernah layan 2 komik ni tau la addict dia macamana. Lepas satu Vol, beli lagi sambungan Vol dia yang lain sampai berpuluh Vol dah baca.haha. Komik Sailormoon rasanya dah takda tapi komik Detektif Conan tu macam ada lagi. Tapi bukan Vol. baru la. Mereka terbit semula je. Kali terakhir tengok ada jual kat Kedai Buku Popular tapi itupun tak ingat tahun bila.

Suka tengok kartun dia. Cantik..





























Siap ada Fan Club. Pretty Guardians lagi tu. wuuuu
Tapi tak sempat nak join.da close.haha

Merchandise yang dapat if join to da club..hehe
Menarik betul!

Ada banyak lagi koleksi zaman kanak-kanak sebenarnya. Apa yang Yaya tunjuk ni pun sebab kebetulan malam tengah kemas sikit laci dalam bilik tu haaa sekali terjumpa benda-benda ni.Haha. Terus mengimbau kenangan silam zaman kekanak dulu. Lahai best pula teringat. Tapi pastinya ia takkan dapat kembali pada zaman gajet canggih sekarang ni. Budak-budak pun sibuk dengan IPAD la, smartphone la,game semua guna gajet. Main permainan dalam tu. Itulah yang akan jadi memori zaman kanak-kanak mereka nanti,kan. 

Rasanya itu perkara baik atau tidak ye.? 

Mungkin baik untuk zaman mereka sekarang. Tapi dengan syarat, ibu bapa kena selalu pantau anak-anak mereka. Apa yang mereka tengok, apa yang mereka main, kalau boleh nak beri mereka main game pun biarlah permainan yang mencabar minda, yang boleh memberi manfaat yang baik bukan game/permainan yang entah apa-apa yang tiada kebaikan langsung tu. Dan kalau boleh seeloknya, jangan terlalu kerap dan manjakan mereka dengan gajet sepanjang masa. Kita, sebagai orang dewasa ni kena selalu ajar mereka untuk isi masa yang ada dengan belajar, baca buku pelajaran, kalau main, ada waktu bermain mereka, hal agama pun perlu dititik berat juga, ajar mengaji dan seumpamanya agar hal dunia dan akhirat ni dapat diseimbangkan. Dari kecil la mereka perlu dididik. Disaat mereka masih tidak tahu apa-apa, diwaktu umur mereka mempunyai banyak persoalan tentang segala benda dan perkara. Ajar mereka apa yang boleh, apa yang tidak. Kalau dah besar nanti, nak mendidik pastilah amat sukar dan lebih mencabar,kan.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Semoga Allah SWT sentiasa melindungi anak-anak kita dari segala perkara yang tidak baik Aamiin. InsyaAllah. Itu je yang Yaya nak kongsikan. Maaf jika ada tersilap kata dan ayat dalam entri Yaya kali ni.

Sekian, Wassalam. =)

Post a Comment

8 Comments

  1. Antara hobi dalam entri ni, hobi kita sama yang kumpul sticker tu.
    huhuhu, macam2 artis ada. beli kt pasar malam.hahaha

    ReplyDelete
  2. kita sama part suka kumpul pelekat dengan komik tu!

    ReplyDelete
  3. Akak dlu pun suka kumpul stem masa zaman sekolah. Salam perkenalan

    ReplyDelete
  4. hehe..lebih kurang sama la dengan UF...suka kumpul stem dan suka simpan kad raya dan kad wishes birthday, raya sejak dari zaman sekolah sampai la ni..dalam lama dalam draf tapi tak post tetiba tgk yaya post ni rasa berkobar2 nak post..hehe

    ReplyDelete
  5. dan majalah Remaja mmg masih elok disimpan..tapi rasa mcm dah sampai saat untuk hapuskan tapi sayanggg

    ReplyDelete
  6. trus aku pun tringt zaman knak2 dulu., sronok ny.,
    mode sntimntal mnyelbungi., huhuhu

    ReplyDelete
  7. Sha dulu pun rajin gak kumpul setem tapi lepas tu pindah rumah, tak ingat letak mana.. sekarang dok kumpul buku..

    ReplyDelete
  8. Seronok ingat zaman kita kecil-kecil. Nostalgia itu sangat bernilai. Sekarang mana ada dah semua tu

    ReplyDelete