HIDUP SIHAT TANPA MAKSIAT

Assalammualaikum wbt.

Mengapa orang yang meninggalkan maksiat akan hidup lebih sihat? Salah satu sebab utamanya ialah jin dan syaitan akan "lari" menjauhi mereka.

Syaitan dan jin yang jahat akan akrab dengan pelaku maksiat dan itulah yang menjadi salah satu sebab mereka ditimpa pelbagai penyakit. Gangguan musuh Allah ini terhadapa manusia adalah suatu hakikat yang tidak dapat dinafikan.

8 TIP SIHAT HIDUP TANPA MAKSIAT


IKHLAS BERTAUBAT
Keikhlasan dalam melakukan taubat akan menghasilkan diterimanya taubat tersebut oleh Allah. Maka bersihlah diri orang yang bertaubat itu daripada dosa dan hilanglah rasa cintanya terhadap maksiat.

MENJAGA SOLAT
Allah SWT berfirman yang bermaksud : 

"Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar"
(Surah al-Ankabut 45)
BERPUASA
Berpuasa mampu merehatkan sistem penghadaman dalam badan kita. Kerana itu, tempoh rehat ketika kita melakukan ibadah puasa boleh menghindarkan kita daripada penyakit. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : 

"berpuasalah, nescaya kamu sihat" 
(HR al-thabarani)

SIBUK DENGAN PERKARA BERMANFAAT
Waktu yang Allah berikan kepada kita apabila diisi dengan sesuatu yang berfaedah dan bermanfaat, maka tiadalah ruang bagi aktiviti untuk bermaksiat.

MENJAUHI PUNCA PUNCA MELAKUKAN MAKSIAT
Sekat segala punca kearah maksiat. Tahan diri dan mohonlah pertolongan Allah agar diberikan kekuatan untuk melawan godaan hawa nafsu dan syaitan yang sentiasa mengajak kearah maksiat.

MENUNDUKKAN PANDANGAN
Menundukkan pandangan mata daripada memandang yang haram sangat dituntut di dalam islam. Ia adalah faktor penting dalam meraih ketenangan jiwa dan ia juga mampu untuk menundukkan syahwat. 


BERGAUL DENGAN ORANG BAIK
Pergaulan dengan orang yang baik dan soleh akan sentiasa mengingatkan kita kepada Allah. Disibukkan dengan majlis majlis ilmu dan perbincangan perihal agama adalah kebiasaan bagi orang baik dan soleh. Maka ini akan membantu menutupi ruang ruang kemaksiatan yang boleh berlaku.

BANYAK BERDOA
Selalulah berdoa kepada Allah SWT agar diajauhkan daripada maksiat. Manusia tidak akan mampu untuk mengawal dirinya sendiri ketika melawan godaan hawa nafsu dan syaitan. Kerana itulah pentingnya berdoa memohon pertolongan daripada Allah SWT.

Sumber asal : Bicara Iman Untuk Tenang - Ustaz Pahrol Mohamad Juoi.

Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.

Sekian,Wassalam..

Post a Comment

3 Comments

  1. alhamdulillah..

    untuk santap rohani tatkala usia semakin tua namun keingian seperti orang muda

    ReplyDelete