Tuesday, 27 February 2018

WAHAI SOLEHAH, LENGAN ITU JUGA AURAT!

Assalammualaikum wbt.
Salam 11 Jamadilakhir 1439h


Aurat lengan selalu dipandang remeh. Biasa kita dengan tentang kewajipan bertudung kan? Sebenarnya bukanlah tudung yang menjadi fokusnya sebaliknya tentang kewajipan menutup aurat. Bukan terlihat kebelakangan ini tapi sudah lama ku perhatikan wanita-wanita, gadis-gadis yang dah cukup dewasa mengenakan baju berlengan pendek atau tanpa lengan ini memakainya sewaktu di tempat awam seperti pusat membeli belah dan sewaktu dengannya. Kadang pelik juga, adakah mereka tidak tahu bahawa lengan itu pun AURAT yang WAJIB ditutup selain rambut mereka..?Hm.

Antara syarat menutup aurat bagi wanita ialah menutup dengan sesuatu yang menghalang dari nampak tubuh badan berkaitan dan pakaian tersebut dan adalah WAJIB pakaian tersebut tidak ketat sehingga boleh menampakkan bentuk tubuh badannya.

Tahukah anda sekiranya seorang wanita memakai baju lengan pendek dan memakai sarung lengan sampai ke pergelangan tangannya maka hukumnya masih dikira tidak menutup aurat mengikut syariat. Hal ini adalah kerana bentuk aurat yakni tangannya masih kelihatan melainkan sarung lengan yang dipakai itu longgar dalam erti kata lain tidak kelihatan bentuk lengannya. 

Tips memelihara aurat lengan dalam berfesyen

Sebaik-baiknya kita pilihlah untuk memakai baju lengan panjang seperti baju kurung, jubah atau t-shirt muslimah (berlengan panjang dan longgar) dan memakai sarung lengan di bahagian dalam. Sekurang-kurangnya apabila kita melakukan aktiviti dan tersinsing lengan baju, masih lagi terpelihara dari pandangan mata. Atau jika memakai baju berlengan pendek, jangan memakai hanya sarung lengan, tetapi pakailah baju dalaman yang berlengan panjang atau lebih dikenali 'BAJU INNER' tetapi yang berjenis longgar dan bukannaya mengikut badan. Boleh juga mengenakan KARDIGAN berlengan panjang yang semakin banyak dijual dipasaran sekarang ini. Dengan pelbagai corak dan warna boleh digayakan. Pasti anda lebih kelihatan manis (^_^)

Kita perlu ingat apakah yang digariskan sebagai aurat buat wanita dalam Islam. Aurat wanita di hadapan lelaki ajnabi (lelaki asing) adalah keseluruhan tubuhnya kecuali muka dan dua tangan (hingga pergelangannya). 

Wallahuallambissawab

Sekian perkongsian dari Yaya. Terima kasih buat yang sudi singgah membaca dan sekaligus dapat sedikit ilmu dan info yang Yaya tolong share juga ni. Moga ada manfaat buat yang membaca. Segala teguran berhemah dan ke arah kebaikan adalah amat dialu-alukan. Maaf andai ada tersilap bahasa, informasi. Segala yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri Yaya sendiri.


Wassalam...=)

4 comments:

  1. lengan.. ramai yg menganggap ia remeh seolah2 ia bkn sebahagian drpd aurat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..kadang sakit mata pula tengok jnis org yg suka pkai bju lengan pendek pastu pakai tudung..mcm manis btul dipandang..xtau la yg pkai tu rasa cmne..huhu

      Delete

Sponsor





Popular Posts