Wednesday, 17 January 2018

KHASIAT SEMANGKA


Assalammualaikum w.b.t.
Salam 29 Rabiulakhir 1439h

Pelik pula bila tiba-tiba sebut semangka ni. Korang tahu ke tidak apa tu SEMANGKA? Yaya baru tahu ni..haha Tau pun sebab tanya kat pokcik GOOGLE =p Dan tak sangka juga semangka @ tembikai ni antara buah yang zaman Nabi SAW makan. ^_^ Tak percaya? Tengok info yang Yaya share kat bawah ni ye =D


Diriwayatkan bahwa Baginda Nabi memakan semangka dengan ruthab (sejenis kurma) dam bersabda

"Kami mengurai panasnya ini dengan dinginnya ini, dan dinginnya ini dengan panasnya ini"

Ibnu Abbas menjelaskan "semangka adalah makanan, minuman dan pewangi, pencuci empedu, pembersih perut, menambah vitalitas, membersihkan kulit, dan mencegah kedinginan"

MANFAAT HASIL PENELITIAN

Semangka mengandung cukup banyak air hingga sekitar 91%. Namun, bukan bererti air tersebut mengurangi manfaat atau kandung vitamin lainnya yang terkandung di dalam semangka. Semangka tetap mengandung cukup banyak mineral, vitamin, dan bahkan antioksidan yang diperlukan tubuh. Tidak hanya itu, semangka juga termasuk rendah kalori, yaitu 30 kalori dalam 100 gram semangka.

Berikut dibawah ini adalah manfaat semangka:

1. Semangka dan arthitis
Selain kaya akan air, yang terkandung di dalam semangka termasuk vitamin C, antioksidan, selenium, dan zinc mineral yang membantu otot untuk menghilangkan sakit dan kaku pada otot. 

Oleh kerana itu, semangka bagus untuk penderita arthitis. Malah menurut penelitian, buah ini juga bagus untuk atlet. Di mana semangka dapat meningkatkan waktu pemulihan pada sakit otot yang dialami oleh atlet setelah menjalani latihan. Hal ini kerana adanya asam amino L-citrulline yang terkandung di dalam semangka.

2. Semangka dan prostat
Semangka mengandung cukup banyak vitamin C, vitamin A, serta antioksidan likopen yang diperlukan oleh tubuh. Antioksidan dapat membantu tubuh melawan radikal bebas yang dapat menyebabkan kanser. 

Bahkan, di dalam 152 gram semangka setidaknya terdapat 9 hingga 13 mg likopen, lebih dari yang diperlukan tubuh (sekitar 10 mg per hari). Likopen sendiri berfungsi untuk mengurangi risiko munculnya kanser prostat.

3. Semangka dan kulit cantik
Tidak hanya baik untuk kesihatan, semangka dengan kandungan yang ada di dalamnya juga dapat mempercantik kulit dan rambut. Hal ini kerana semangka mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh. 

Kandungan air yang terkandung di dalamnya dapat membantu tubuh terhidrasi dengan baik, sehingga dapat menjaga kesihatan kulit dan rambut. Serta vitamin C yang dapat membantu tubuh menghasilkan kolagen yang diperlukan untuk struktur rambut dan kulit. Terdapat setidaknya 21% vitamin C di dalam 152 gram semangka. Selain vitamin C, semangka juga mengandungi vitamin A yang diperlukan untuk pertumbuhan jaringan tubuh, seperti kulit, rambut, serta membantu menghasilkan sebum untuk menjaga kelembapan rambut.

4.Semangka dan inflamasi
Buah yang cantik dan menyegarkan ini juga mengandung kolin yang tidak hanya dapat membantu transmisi impuls saraf, tapi juga dapat mengurangi inflamasi kronik. Bahkan, kandungan kolin di dalamnya juga dapat membantu penyerapan lemak, mempertahankan struktur kulit sel tubuh, juga bagus untuk daya ingatan, serta meningkatkan kemampuan belajar.

Selain beberapa manfaat di atas, semangka dapat mencegah asma, bagus untuk tekanan darah, mencegah dehidrasi, serta mencegah sembelit. Letakkan semangka di dalam suhu ruangan, maka kandungan likopen dan beta karotinnya akan meningkat.

Cantik, manis, menyegarkan, dan mengandungi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. Itulah mengapa sayang sekali jika Anda menolak atau tidak memasukkan buah semangka atau tembikai ini dari menu harian dan mensia-siakn manfaat semangka seperti di atas. Jom! Jadikan buah semangka @ tembikai ini sebagai salah satu buah yang diamalkan setiap hari. ^_^

Sekian,perkongsian Yaya tentang semangka atau tembikai ni. Maaf jika ada tersalah info harap beritahu Yaya ye. Nanti Yaya akan edit.hehe.

Wassalam =)

4 comments:

  1. Banyak khasiat buah timun cina ni rupanya.

    ReplyDelete
  2. good sharing sis.. nmpk sedap.. hahaha

    ReplyDelete
  3. baca entry ni sy teringat pengasas sendayu tinggi dia penah ckp, kalu nk kurus kn kurangkn buah-buahan berair... tp sy belasah je hahaha

    ReplyDelete
  4. Great info Cik Yaya.. Sebelum ni LZ ingat tembikai tak banyak khasiat dibandingkan buah-buahan lain.. Lepas ni LZ nak amalkan makan tembikai untuk dapat kulit sihat di samping manfaat lain...

    ReplyDelete

Sponsor