Tuesday, 11 July 2017

6 MAKANAN RAJA MEMBAKAR LEMAK

Assalammualaikum w.b.t.
Salam 17 Syawal

Hello readers...(ade ke..??) haha it's ok ada ke xdak, hakak ok je. This is OPEN BLOG and it's open to ALL. Tempat yang Yaya jadikan sebagai medan berkongsi ilmu, pengalaman dan semua perkara. Hope ope segala perkara yang berfaedah dan memberi manfaat pada yang membacalah,kan. InsyaAllah. =)

Lama sangat tak update blog. Actually, Yaya disable for a few day blog Yaya ni. Sebab? Em. Personal.hehe. Personal la sangat, padahal takdak bahan nak POST. =p 

Hari ni Yaya nak share something yang boleh memberi manfaat untuk korang. InsyaAllah ye. Waktu hari raya ni kan. Banyak yang kurang berdiet, ada yang time pose je diet lepas tu masuk bulan raya ni habis hilang sume. Alamak, penat la korang diet masa bulan sebelum tu kalau macam itu lah gayanya,kan. Jadi sekarang, sedikit demi sedikit Yaya share dengan korang untuk jadi lebih sihat, maintain berat yang ideal, macam yang Yaya tengah lakukan untuk diri sendiri juga. Sama-sama kita belajar dan praktikkan ok? ^_^

Ketahui 6 MAKANAN RAJA MEMBAKAR LEMAK!

Beberapa jenis makanan mempunyai efek thermogenic yang tinggi, jadi anda betul-betul membakar lemak sambil mengunyah. Makanan-makanan tertentu menyalakan api pada metabolism anda. Jadi, kalau nak bakar lemak dengan cepat, makan 6 makanan raja membakar lemak berikut.

1.Makanan Serat Tinggi
Badan anda membakar kalori sebanyak dua kali ganda apabila ia sedang menghadam makanan jenis ini (contohnya oatmeal dan nasi perang) berbanding makanan proses.

2.Protin Tinggi
Protin mempunyai efek thermogenic yang sangat tinggi: Anda membakar sebanyak 30% kalori yang dimakan kerana proses penghadaman ( dada ayam yang berkalori 300 membakar 90 kalori untuk dihadam)

3. Susu dan Keju rendah lemak
Kaya dengan kalsium dan vitamin D, ia membantu mengekalkan dan membina kekuatan tulang dan otot—amat penting untuk mengawal kadar metabolisma.

4. Teh hijau 
Dengan meminum 4 cawan sehari anda boleh hilang sebanyak 3kg dalam 8 minggu! the American Journal of Clinical Nutrition reports. EGCG yang merupakan salah satu kompaun dalam teh tersebut bantu mempercepatkan kadar metabolisma selepas minum.

5. Kacang Dhal
Satu cawan mempunyai 35% daripada keperluan zat besi harian anda.— tahu tak 20% di antara kita kekurangan zat besi? Bila tak cukup nutrisi, metabolisma anda akan menjadi lembab kerana tak boleh berfungsi dengan baik.

6. Cili Pedas
Capsaicin, salah satu komposisi yang memberi UMPH kepada batang cili, memanaskan badan anda di mana ia membakar kalori.

Macamana? Semua 6 makanan tu bukan susah nak dapat pun kan. Jadi, kalau boleh ambil dalam menu harian kita, adalah lebih baik + bagus!

Jom, makan lebih sikit 6 jenis makanan tu supaya lemak boleh terbakar dengan lebih sikit. Hehe. Gurau je. Tak kisah makanan apa yang kita ambil, pastikan dalam kuantiti yang betul tau!
Goodluck to all (include me! ^o^)

Moga bermanfaat. Sekian,Wassalam. =)

4 comments:

  1. patutlah hari tu akk cuba cari blog yaya nak baca..xde..n xleh komen..disable rupanya..siap cari yaya kat gooogle n tinggalkan komen kat sana..kemana ya menghilang..huhu start sedih dah tau..ingatkan yaya dah block akk xleh baca2..heheh ala2 fb pula kan...btw jgn hilang ag tau..keep on writing ya dear

    ReplyDelete
  2. Bagus ni. Lepas raya berat dh Naik nak kena turunkan sikit

    ReplyDelete

Popular Posts