BE A LIKE LADY BOSS..???

Assalammualaikum w.b.t.

Apa khabar? Harap semua yang tengah baca entri Yaya ni sihat-sihat hendaknye ye..Yaya jarang dapat update blog. Kadang online cuma sempat terjah @ usha beberapa blog n blogger je..huuu dengan line internet yang cam haremm ni memang menambah kesakitan dihati ini..haha hamboi ko hayyaatt... ^,^" 

So,sebelum Yaya nak mulakan cerita,meh baca sesi perbualan 2 orang manusia dalam telefon yang Yaya dah buatkan ia jadi perbualan yang pendek,ringkas,mudah faham! =D

Seorang pencari kerja telah membuat & menghantar permohonan beberapa jawatan kosong di beberapa buat syarikat melalui atas talian  (online). Pada suatu petang, beliau menerima satu panggilan daripada salah sebuah sebuah syarikat, yang  dia pernah mohon sebelum itu.

Nak diringkaskan.....

Penemuduga : Saya daripada syarikat ABC, telah menerima permohonan awak untuk satu jawatan di syarikat kami.Sebelum saya tanya lebih detail, saya nak interview awak dengan menerangkan secara ringkas tentang jawatan ini dan apa kriteria-kriteria yang diperlukan bagi memnuhi jawatan ini.

--------------------------------------------------------------------------------

Pencari kerja : Oh ye..ok.boleh.

Penemuduga : ok. Jawatan yang diberi adalah sangat penting iaitu sebagai Admin Manager. Jawatan ni dikira orang kedua terpenting dalam syarikat selepas our big bos. Job scope dia very easy. Perlu monitor orang bawahan..bla..bla..bla..(memang dengar pon agak not so hard to do, I think.yela nama pun 'Manager') 
Tapi sebelum tu, kita juga mahu orang yang memegang jawatan ini PERLU ada 3 kriteria ini.You see whether you have or not this criteria,ok.

Pencari kerja ; oh.ok.. (dalam hati, "macam senang jee...")

Penemuduga : Kriteria yang kita perlu: 1) BOSSY... 2) QUEEN CONTROL.. and 3) MATERIALISTIC...do you think that you have all the criteria or one of it..?

Pencari kerja : ..............................errr..sorry. All the criteria is not good right? Why have to need all the criteria..?? =_="
Penemuduga : Ok like this. Let's me explain to you.. 1) BOSSY - kita perlukan seseorang yang boleh memberi arahan pada orang bawahan, secara tegas. Tidak kira bercakap dengan yang muda atau yang tua. Macamana nak handle dengan orang bawah yang mungkin ada sesetengahnya tidak dengar cakap, what will you do..? 
2) QUEEN CONTROL - You know, when you can control everything under you..semua orang akan buat kerja (not so clear..something like that la...huhu) dan yang terakhir sekali MATERIALISTIK. Kita nak orang ni punya keinginan untuk mendapatkan sesuatu yang lebih menguntungkan, tahu bagaimana nak mencari jalan ke arah itu..bla..bla..... So, do you think that you have all the criteria? tak kira sama ada dalam personal life ke atau dalam perkejaan? If you don't have all the criteria so it means you're not qualified to do this job.

Pencari kerja : (again)........................................err Sorry I think i'm not qualified for this position as I dont have all that criteria you need..

Penemuduga : Ok. It's ok. Nevermind, anyway I will see if have any other position that might suite with you, ok. Alright. Thank you for your time.

Pencari kerja : Oh yea..sure. Welcome... 
-END-
--------------------------------------------------------------------------------

Hm.Lebih kurang cenggitu la isi perbualan mereka..huhu So, what do you guys think..?? Berdasarkan perbualan di atas?Haha...sorry. Yup. Pencari kerja itu adalah ME! YAYA! heeee =D 1st dia beritahu jawatan tu, Yaya sedikit shock..besar juga jawatan ni. Orang kedua terpenting dalam syarikat..dalam hati dah berkta "It's ok.Mungkin boleh cuba.." 

TAPI, bia dia sebut yang dia memerlukan 3 kriteria tu..Yaya rasa cam.... @o@ SEROIUSLY???!! Ko saja nak uji aku ke,ko buat lawak ni..?? hahahahaha ni baru pertama kali Yaya dengar orang nak cari pekerja yang ada 3 kriteria tu?! 1)SUKA MENGARAH 2)QUEEN CONTROL & 3)MATERIALISTIK! ahaks! memang sebab untuk ada kriteria tu agak logik tapi hmmm uoolss ghasee, kalau uolls ada kat tempat iolss ni uolss nakk ke terima dengan mempunyai kriteria cenggitu? 

Bagi Yaya, yup..untuk kerja memang sometimes perlu ada kriteria tu tapi rasa macam xbest. Kita nak kerja lama,bukan sekejap..dan kita pun nak kerja dengan environment yang selesa, xmo la sampai ada orang xsuka, xpuas hati pula dengan kita nanti, btul x..dan Yaya tak rasa untuk punya or jadikan sesebuah syarikat itu hebat or maju, all the criteria is totally UN-NEED p0nnn..Sebab ianya boleh mendatangkan kesan buruk yang lebih banyak dalam sesebuah syarikat daripada perkara yang membawa faedah or kebaikan..

Korang ghaseee????

That's all. Thank you for reading..panjang pula entri Yaya kali ni..lama tak meng-hupdate! la katekann..heheheh ^,^

Sekian,Wassalam =)

Post a Comment

19 Comments

  1. betul yaya..makin besar jawatan makin tinggi ego..coz cabarannya akakn buat kita sentiasa stress...apatah lagi jika suri rumah tangga..balik kerja dah fikir rumah dalam masa yang sa masalah bertimbun di pej...
    kalau kita garang sangat pekerja akan kata kita belagak....tapi kalau kita nak mencuba tak salah kan..manager tu
    ..:-))

    ReplyDelete
  2. Kriteria yang dia nak memang tinggi..

    ReplyDelete
  3. Biar jadi leader jgn jadi boss. Beza paling nyata, boss tak disukai ramai tp leader ramai yg syg. Hehe

    ReplyDelete
  4. memang saya pun pertama kali dengar. Isy2.. dasyat nye.. lom kerja pun dah rasa seram. kalau sy mmg rejek lah. takkan la mcm tu skali...

    ReplyDelete
  5. sikap tu basically perlu ada tp in a good way of course. jgn salahguna criteria tu. tp utk jangka masa panjang, byk buruk dari baik. automatik kita akan rasa working environment kita tak best. dan semua org mungkin pulaukan kita.

    ReplyDelete
  6. Tak suka lah orang yang bersikap bossy ni...

    ReplyDelete
  7. serius???!!., hahaha., cmni pun ada ker.,
    tp klu dgn reason dia tu ,err boleh la.,
    tp prlu ker orang cm tu

    ReplyDelete
  8. Klu jadi ketua mmg elok sngt la kriteria mcmtu, klu menyerah je pijak kepala jadinye..

    ReplyDelete
  9. yup, 3 kriteria tu lebih banyak beri keburukan compare dgn kebaikan..
    klau keje situ lama2 kita jadi jiwa kacau nanti, erkk...

    ReplyDelete
  10. Boss Vs Leader. Lebih baik orang ikut arahan kerana mereka suka dan hormat kita daripada mereka benci sebab kita bossy, queen control.

    ReplyDelete
  11. Wah bia betul ni yaya? Wujud juga company yang carik pekerja mcm ni huhu

    ReplyDelete
  12. hehe. betul tu yaya. politik dekat ofis, orang bawah paling tak suka kalau ada yag bossy kan

    ReplyDelete
  13. Biar kita hargai pekerja bawahan nanti diaorang hormat sendiri..amin

    ReplyDelete
  14. Haha, tapi no harm rasanya kalau mencuba. Sometimes interviewer ni saja nak provok nak tengok kita boleh handle certain stress or not =)

    ReplyDelete