SALAM 1 RAMADHAN 1436H

Assalammualaikum w.b.t.

KEBAIKAN BERPUASA PADA TUBUH BADAN

Berpuasa akan meningkatkan fungsi hati dan proses detoksifikasi tubuh kita. Sel-sel tubuh dan organ dalaman kita dapat dibersihkan dari pelbagai toksin yang diserap sepanjang tahun.

Dengan mengawal pemakanan dalam bulan puasa, sel-sel lemak yang terkumpul akan dibakar dan tubuh akan menjadi lebih kurus serta bertenaga. Oleh itu kita tidak makan secara berlebih-lebihan pada waktu malam sepanjang Ramadan ini (yekeeee...hiks =p).

Dalam kajian terbaru dibuat University of Southern California menunjukkan berpuasa selama beberapa jam sehari akan meningkatkan sistem imuniti tubuh manusia dengan penghasilan sel-sel darah putih yang baharu daripada sel-sel ‘stem hemopoietic’. Oleh itu ia akan membantu meningkatkan imuniti tubuh manusia terutama pesakit yang mengalmiii masalah sistem imuniti yang rendah.

Ramadan bulan ibadah dan bukannya bulan pesta makanan. Ramadan juga bulan latihan dan kawalan diri dari sudut makan, minum, hubungan seksual dan kehendak lain (INGAT TUU!). Ia akan membantu membentuk disiplin diri yang baik jika dilakukan dengan sempurna. 

Makanan ketika berbuka perlu dikawal jumlah dan jenisnya.Jangan terlalu berat ketika berbuka puasa. Berbukalah sebagaimana yang disuruh oleh Rasulullah iaitu makan buah kurma/tamar atau buah-buahan yang manis dahulu. Selepas solat Maghrib barulah makan makanan yang agak berat dan utamakan sayur-sayuran serta minumlah air secukupnya. 

Minumlah air mineral atau air kosong dan JANGANlah amalkan minum air manis dan berkarbonat ketika berbuka puasa. Air manis berKALORI TINGGI dan mempunyai gula yang banyak yang akan menyebabkan masalah kesihatan di kemudian hari.

Budaya kita di Malaysia dengan pasar@Bazaar Ramadan menyumbang kepada masalah makan berlebih-lebihan ketika berbuka. Ini kerana kita akan membeli makanan di pasar Ramadan ketika perut lapar dan kita cenderung membeli makanan secara berlebih-lebihan.

MARI!! Ambil peluang dengan kedatangan Ramadan ini dengan menumpukan pada IBADAH dan secara tidak langsung mendapat kesihatan yang baik dengan berpuasa. Insya-Allah.
^_^
(Edit : Yaya, sumber : HMetro online)

Post a Comment

10 Comments

  1. Alhamdulillah diberi kesempatan menemui ramadhan....

    Selamat berpuasa yaya...salam ramadhan!
    sue singgah blogwalking :)

    ReplyDelete
  2. salam Ramadhan yaya. part yekeeeee tu win sangat. haha! apapun bersederhanalah.

    ReplyDelete
  3. Nice info, masa ni la buat&tmbh pahala ustaz ckp bln ramadhan pahalanya b'ganda...

    ReplyDelete
  4. pesta makanan tu paling ketara lah kalau kat malaysia ni.. huhu..

    salam ramadhan yaya.. :)

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah, selamat berpuasa cik yaya.

    setakat ni tak jejak kaki lagi kat bazaar. hehe. masak je lah lagi jimat kan. dan selamat. hehe

    ReplyDelete