Monday, 28 October 2013

ADAT MEMULAKAN PERJALANAN

Assalammualaikum w.b.t.

Bila suka membaca, maka bertambahlah ilmu pengetahuan kan..lepas membaca, ilmu yang dah dapat tu terasa nak dikongsi bersama..hehe HARUSlahh kongsi, xkan nak simpan sorang2..kannn?? ^,^

Mungkin ramai yang dah tahu tapi xsalah kalau kita 'refresh' balik pengetahuan kita, yang mungkin tahu tapi kadang terlupa untuk dilakukan dan diamalkan.. =)
Dalam Islam ada caranya untuk mengelakkan sesuatu musibah sebelum perjalanan dimulakan.

1. Baca "Bismillahitawakkaltu haulawala kuwata illahbillah" - (Dengan nama Allah aku bertawakal, tiada dayaku melainkan dengan pertolongan Allah.) sebelum melangkah keluar.
Kerana kita tidak tahu bila akan berlaku kemalangan dan kita juga tidak tahu qada dan qadar. Jika ia dibaca makan Allah akan beri perlindungan. InsyaAllah.

2. Ada juga petua yang diamalkan oleh orang soleh apabila membaca doa untuk memulakan perjalanan. Jika bacaannya lancar, Insya-Allah perjalanan atau perkerjaan yang akan dilakukan akan berjaya/baik. Jika ketika membacanya tergagap-gagap dan sangkut-sangkut maka tangguhkan dahulu perjalanan itu. Kemudian dibaca lagi hingga lancar barulah memulakan perjalanan.
"Bismillah A'lazi la Yadurru Ma'asmihi Syai'un Fil Ardi Wa la fis sama'i wahuwas sami'ul alim."
Rasulullah saw berkata, "Sesiapa yang berdoa, "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apa pun dengan nama-Nya sama ada dilangit dan dibumi, dan Dialah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui"
sebanyak 3 kali maka ia tidak tditimpa kesusahan bala dan musibah sehingglah subuh esoknya, dan barang siapa membacanya ketika subuh 3 kali ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya."
(HR Abu Dawud)
Sumber: Majalah Al-Islam
Sama2 kita amalkan..
Sekian,Wassalam =)

12 comments:

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016