Thursday, 26 September 2013

RENUNGAN : SABAR!

Assalammualaikum w.b.t.
Antara Firman Allah SWT tentang SABAR:

“Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar.”
 [Al-Baqarah:153]

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar."
[Al-Baqarah :155]

“… dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.” 
(Al-Baqarah : 177) 

"Dan, Allah mencintai orang-orang yang sabar". 
[Ali Imran : 146]

“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap-siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” 
(Ali ‘Imran : 200)

“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.”
 (Muhammad : 31)

"Dan, sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan". 
[An-Nahl : 96]

"Sesungguhnya orang-orang yang bersabar itu akan dipenuhi pahala mereka dengan tiada hitungannya -karena amat banyaknya." 
(Az-Zumar : 10)

"Orang yang bersabar dan suka memaafkan, sesungguhnya hal yang demikian itu sesungguhnya termasuk pekerjaan yang dilakukan dengan hati yang teguh." 
(As-Syura: 43)

Antara Hadis tentang SABAR:

Dari Anas bin Malik, ia berkata : "Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : "Sesungguhnya Allah berfirman : "Apabila Aku menguji hambaku dengan kedua kesayangannya lalu ia bersabar maka Aku menggantikannya dengan sorga". 
(Hadits ditakhrij oleh Bukhari)

Dari Abu Umamah ra dari Nabi SAW, beliau bersabda : "Allah Yang Maha Suci berfirman : "Hai anak Adam, jika kamu sabar dan mengharapkan pahala pada kejadian pertama, aku tidak merelakan pahala untukmu selain sorga". 
(Hadits ditakhrij oleh Ibnu Majah)

“Sungguh mengagumkan melihat urusan orang mukmin, baginya, semua masalah adalah baik. Dan, sikap yang demikian tidaklah terjadi kecuali oleh orang beriman. Jika dia mendapatkan kebahagiaan dia bersyukur dan itu adalah hal yang baik baginya, dan jika dia mendapatkan keburukan dia bersabar, dan itu adalah hal baik baginya.” 
(HR. Muslim No. 2999, Ibnu Hibban No. 2896)


Begitu bnyak ganjaran, pahala dan kebaikan bagi orang yang banyak bersabar dengan ujian Allah SWT..tidakkah kita mahu menjadi antara salah seorang hambaNYA yang akan dimasukkan ke syurga hanya kerana berSABAR dari ujianNYA..?? Sama-sama kita renungkan..

Sekian,Wassalam =)

10 comments:

  1. Alhamdulillah nice sharing =) mmg xdinafikan sbar ni susah..sbb byak yg suka merungut..barang siapa yg bersabar..pasti besar gnjarannya disisi Allah..

    ReplyDelete
  2. sabar.. harap sifat itu masih kekal dalam diri..

    ReplyDelete
  3. kannn.. inshaAllah akan dapat ganjarannya.. ;)

    ReplyDelete
  4. salam cik yaya...
    betul3... sabar ada kunci keimanan :)

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016