Monday, 5 August 2013

RESEPI : BISKUT COKLAT CHIPS KALER @ RAINBOW CHOC CHIPS

Assalammualaikum w.b.t.
Bahan-bahan:
2 ½ Cawan tepung
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil garam
1 Cawan shortening
¾ Cawan gula
¾ Cawan gula perang
1 sudu perisa vanilla
2 biji telur
Pewarna makanan
1 Cawan coklat chips

Cara:
-Panaskan oven pada 350. (banyak giler..oven Yaya kecik,sampai 250 je..haha..Yaya juz panaskan dalam 180 je )
-campurkan tepung, soda bikarbonat dan garam di dlm mgkuk (ayak dahulu). Ketepikan.
-Pukul shortening dan gula sehingga sebati dan berkrim. –tambah telur dan perisa vanilla
-tambah bahan kering lain dan gaul sebati.
-bahagikan acuan pada 6 bahagian dan gunakan 1 titik gel food coloring untuk setiap bahagian.
-Uli warna dalam adunan..
-masukkan coklat chips (dalam 1 sudu besar untuk setiap bahagian).

-gunakan 2 sudu besar skop biskut untuk letakkan pada kertas pembakar atau boleh agak2 je. Bakar pada  350 untuk  8-10 minit. 
Yaya nye oven - kecik je..so,guna 170-180 guna api tas dan bawah selama 12-15 minit.

Siap suda..ni 3 warna je..tapi Yaya buat 5warna sebenarnye..yg lain warna xjadi..hahahaha
Selamat Mencuba ok! ^,^
Sekian,Wassalam =)

13 comments:

  1. hamboi meriahnya kale cookies 2..nak rasa boleh x?

    ReplyDelete
  2. huiyooo, sedapnya. bnyk betul biskut dia buat.m&m tu pon nmpk best.

    btw, yg frame quilling tu setakat ni rm15 :)
    http://ice-chirp-chirp.blogspot.com/2013/08/pink-frame-quilling-9-gambar.html?showComment=1375688451163#c7629175525253869042

    ReplyDelete
  3. arghh.. jelesnya cookies dia colourful..
    kta punya kaler cekelat aje.. huhuhu

    sblm terlupa, selamat hari raya yaya.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..xpe pasni leh wat kaler2 nye..

      Delete
  4. uish.. tak rasa sayang ke nak makan?? mak aih

    ReplyDelete
  5. saya teringin nak buat biskut segala bagai tapi oven pun xde kat rumahh haha

    ReplyDelete
  6. dah siap buat biskut dah. simpan untuk lain kali lah. hehehe

    ReplyDelete

Popular Posts

BLOGLIST SEPTEMBER 2016