Assalammualaikum
w.b.t.
Doa Ramadhan
“Ya Allah, jadikan puasa ku disertai dengan rasa syukur dan diterima olehMu melalui jalan keredaanMu serta keredaan rasulMu, cabangnya yang kukuh dan kekuatan keberkatan, demi kenabian Muhamad saw dan keluarga baginda yang suci dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam”. amin..
Sambungan...
Hari
ni Yaya nak update plak entri pasal perkara yang membatalkan atau makruh dibuat
dalam bulan puasa..hehe..yela..lagii..tentang puasa..sharing is caring ;p
Rasulullah s.a.w bersabda:
"مَنْ صَامَ رَمَضَانَ وَعَرَفَ حُدُوْدَهُ، وَتَحَفَّظَ
مِمَّا يَنْبَغِيْ أَنْ يَتَحَفَّظَ، كَفَّرَ مَا قَبْلَهُ .."
"Barangsiapa mengerjakan puasa bulan Ramadhan sedang ia mengetahui
batas-batas larangannya, dan berusaha dengan bersungguh-sungguh menjaga diri
daripada melakukan sesuatu yang merosakkan puasanya, (maka dengan itu) akan
diampunkan dosanya yang telah lalu ..
Orang yang mengerjakan puasa xkira wajib atau sunat
- selain daripada dituntut mengerjakannya berdasarkan ikhlas semata-mata, kita
pun kene tahu jugak mengenai hukum-hukum syarak, sebab dengan itu je la ia
dapat menjaga diri dan mengawal hawa nafsu daripada melakukan sesuatu yang
merosakkan puasa atau merosakkan pahala.
Menurut huraian ulama' rahimahumullah,
perkara-perkara yang membatalkan puasa terbahagi dua.
Pertama - yang membatalkan puasa dan
diwajibkan mengqadhanya sahaja.
Kedua - yang membatalkan puasa dan
diwajibkan mengqadhanya serta dikenakan kifarat (denda).
Yang Membatalkan Puasa Dan Diwajibkan Mengqadhanya Sahaja:
1) Makan atau minum dengan sengaja
Jika orang yang sedang berpuasa, makan atau minum
kerana lupa, xpe,itu tidak membatalkan puasa. Sebab ada diterangkan dalam
hadith berikut:
30- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ مَنْ نَسِيَ وَهُوَ صَائِمٌ
فَأَكَلَ أَوْ شَرِبَ فَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ فَإِنَّمَا أَطْعَمَهُ اللَّهُ
وَسَقَاهُ. (رواه مسلم)
30- Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah
s.a.w. bersabda: "Barangsiapa lupa semasa ia sedang berpuasa, lalu ia
makan atau minum, maka hendaklah ia menyempurnakan puasanya, sebenarnya Allah
jualah yang telah memberi makan dan minum kepadanya".
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim)
Macam tu juga perkara-perkara
lain yang membatalkan puasa, kalau dilakukan secara tidak sengaja, samada lupa
atau kerana dipaksa & sebagainya, tidak membatalkan puasa.
Selain tu,
3) Memasukkan sesuatu ke dalam
rongga yang terbuka dengan SENGAJA, sama ada melalui lubang telinga, lubang
susu, lubang kemaluan dan sebagainya dan sama ada benda itu cair atau beku.
4) Muntah dengan SENGAJA.
5) Mengeluarkan mani dengan SENGAJA.
6) Kedatangan haid.
7) Nifas (beranak).
8) Mabuk sepanjang hari.
9) Pengsan sepanjang hari.
(10) Gila walau sekejap.
(11) Melakukan sesuatu yang
membinasakan Islam - yang menyebabkan orang itu menjadi murtad, sama ada dengan
tutur kata - pengakuan atau dengan amal perbuatan ataupun dengan cita-cita dan
iktikad kepercayaan.
Membatalkan Puasa Dan Mewajibkan Qadha dan Kifarat
Bahagian kedua pula ialah: Perkara yang membatalkan
puasa dan diwajibkan mengqadhanya serta dikenakan membayar kifarat (denda),
iaitu: Orang yang berpuasa yang bersetubuh dengan sengaja pada siang hari dalam
bulan Ramadhan. Hukum atau caranya, selain daripada diwajibkan mengqadha
puasanya, hendaklah ia memerdekakan seorang hamba abdi. Jika tidak mampu,
hendaklah ia berpuasa dua bulan berturut-turut. Jika tidak terdaya
melakukannya, hendaklah ia memberi makan enam puluh orang miskin.
Jika
ia tidak mampu juga memberi makan enam puluh orang miskin maka ia tidak
terlepas daripada menanggung " kifarah" itu dan ia diwajibkan
membayarnya apabila ia mampu kelak.
Hanya
orang lelaki yang diwajibkan membayar "kifarah" disertakan
dengan qadha sehari, sementara isteri yang disetubuhi tidak dikenakan
kifarah tetapi diwajibkan mengqadha puasanya sahaja
Antara
beberapa perkara yang makruh dilakukan ketika berpuasa :
1) Gosok gigi
selepas gelincir matahari.Pendapat paling sahih ialah harus bersiwak (gosok
gigi) pada setiap waktu ketika berpuasa sama ada sebelum gelincir matahari atau
selepasnya. Mengenai pendapat yang memakruhkan bersiwak selepas matahari
tergelincir berdasarkan hadis yang teramat dhaif sebagaimana yang diriwayatkan
oleh al-Baihaqi dan al-Darulqutni. Sedangkan nabi s.a.w bersabda maksudnya:
"Jika tidak menyusahkan umatku, pasti aku perintahkan mereka bersiwak
(gosok gigi) setiap kali berwuduk untuk mengerjakan solat."
- ( Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)-
2) Merasa
makanan dengan lidah.
Menurut fatwa para ulama kontemporari, perbuatan itu tidak membatalkan puasa selagi hadnya tidak sampai kepada halkum. Hukumnya makruh begitu juga masalah berkaitan penggunaan ubat gigi.
Abbas r.a berkata maksudnya:
Menurut fatwa para ulama kontemporari, perbuatan itu tidak membatalkan puasa selagi hadnya tidak sampai kepada halkum. Hukumnya makruh begitu juga masalah berkaitan penggunaan ubat gigi.
Abbas r.a berkata maksudnya:
"Tidak mengapa seseorang yang merasai cuka atau apa sahaja dalam keadaan
berpuasa selagi ia tidak memasuki halkum."
- (Hadis riwayat Ibnu Abi Syaibah)-
3) Mencium
atau mengucup isteri.Jika sentuhan biasa seperti isteri cium tangan suami
adalah dibenarkan.Sentuhan berlebihan seperti bercium adalah makruh kerana
dibimbangi gagal menahan nafsu.
4) Mandi atau
tidur berlebihan.Hukum mandi ketika berpuasa adalah harus jika ingin
menyegarkan tubuh.Tetapi mandi terlalu lama atau kerap mandi menjadi makruh
kerana dibimbangi air akan masuk ke dalam rongga badan.Tidur sekejap juga
dibenarkan jika untuk berehat.Tidur terlalu lama menjadi makruh kerana melemahkan
badan dan jika banyak tidur,kuranglah berbuat ibadah.
4) Mengeluarkan
darah seperti berbekam,derma darah dan lainnya.Perbuatan ini makruh dilakukan
ketika berpuasa kerana melemahkan tubuh.adapun jika ada keperluan mendesak
seperti derma darah pada mangsa kemalangan dibolehkan untuk menyelamatkan
nyawa. Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas Radiallahu ‘anhuma,
beliau berkata yang maksudnya :
"Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berbekam padahal Baginda sedang
berpuasa"
(Hadis riwayat Bukhari)
5) Berkumur
secara berlebihan.Berkumur-kumur secara berlebihan hukumnya makruh sahaja dan
tidak membatalkan puasa, cuma jika berlebihan berkumur ulama Syafie
mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah berlebihan di ketika puasa adalah
lebih baik.hukumnya sama dengan situasi menggosok gigi.
Berdasarkan
hadith : "Sempurnakan wudhu , basuhlah celah-celah jari jemarimu , dan
lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa ( Riwayat
Abu Daud , no 142 ; At-Tirmidzi, 788 ; Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah,
Ibn Hibban & Al-Hakim dan dipersetujui oleh Az-Zahabi)
Sebar-sebarkanlah risalah ini. Rasulullah s.a.w bersabda
“Sesiapa yang menunjukkan suatu kebaikan, maka dia akan
memperoleh pahala (sama) seperti pelakunya ”
(Diriwayatkan oleh Muslim, at-Tirmizi, Ibn Hibban, al-Baihaqi
4 Comments
rajin yaya update.. nice sharing ^^
ReplyDeleterajin kan....huuuu
Deletenice sharing.. info sgt berguna.. :)
ReplyDeletesharing is caring kan..^,^
Delete